قرآن خطی کامل متعلق به قرن دوم یا سوم هجری که در دوره صفویه مرمت شده است در موزه حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها نگهداری می‌شود که دارای قدمتی بیش از هزار و ۲۰۰ سال است.

آشنایی با قرآن ۱۲۰۰ ساله در موزه حرم حضرت معصومه(س)

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین علی فتح‌الله‌زاده طی گفت‌وگویی اظهار کرد: این نسخه کامل قرآن کریم به خط کوفی است و جز نسخه‌های منحصر به‌فرد در قرن دوم یا سوم هجری نوشته شده و از نظر اصالت و کامل بودن قابل توجه است که در دوره صفویه روی آن مرمت انجام شده است.

وی ادامه داد: این نسخه قرآن کامل مورد توجه متخصصان این امر است، اگرچه در موزه‌های مختلف قرآن کوفی موجود است اما قرآن کامل بسیار کم است.

مدیر موزه، مرکز اسناد و کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با اشاره به فن و تخصص لازم برای نگهداری از این‌گونه نسخ قرآنی، تصریح کرد: در دوره‌ای قبل از انقلاب اسلامی که این نسخه از موزه حضرت معصومه سلام‌الله علیها خارج شده به‌خوبی از آن محافظت نشده و آسیب‌هایی دیده است.

وی با بیان اینکه برای مرمت چنین نسخه‌ای افراد بسیار محدودی هستند که بتوانند آن را انجام دهند، افزود: اگرچه نرم‌افزارهایی در کشور به‌وجود آمده که حروف اینگونه نسخ خطی را شناسایی و نظیرسازی می‌کنند که در اینصورت دیگر نسخه خطی اصیل نخواهد بود.

مدیر موزه آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) گفت: با وجود قدمت ۱۲۰۰ ساله اتفاقی برای این اثر موزه‌ای نیافتاده است.

وی با اشاره به اینکه حفظ اصالت نسخه در مرمت بسیار قابل توجه است، اظهار کرد: مرمت در این‌گونه نسخ خطی قرآن باید به شکلی باشد که در آینده به اصل اثر آسیب وارد نشود ضمن اینکه بحث رسم‌الخط و توجه به جنس اوراق نسخه که چه چیزی است نیز بسیار مهم است؛ همچنین باید در مرمت به جوهر و مرکب استفاده شده نیز توجه کرد که نزدیک به آن جوهر و مرکب اصلی خود نسخه باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.