مرحله گروهی شانزدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا با حوادث و حواشی فوتبالی و غیرفوتبالی گوناگونی به پایان رسید.

مهمترین اتفاقات دور گروهی یورو ۲۰۲۰/ از حوادث تلخ تا رسیدن رونالدو به دایی

قدس آنلاین: دور گروهی شانزدهمین دوره جام ملت‌های اروپا (یورو ۲۰۲۰) که از روز ۲۱ خرداد شروع شده بود، چهارشنبه شب به پایان رسید و ۱۶ تیم راه یافته به مرحله یک هشتم نهایی مشخص شدند.

در پایان بازی‌های این مرحله، دو تیم اول گروه‌های ششگانه به همراه چهار تیم برتر رده سومی به دور یک هشتم نهایی صعود کردند.

تیم‌های صعود کننده:

تیم‌های صدرنشین: ایتالیا، بلژیک، هلند، انگلیس، سوئد و فرانسه

تیم‌های دوم: ولز، دانمارک، اتریش، کرواسی، اسپانیا و آلمان

بهترین تیم‌های رده سوم: سوئیس، اوکراین، جمهوری چک و پرتغال

در گروه A ایتالیا با ۹ امتیاز به عنوان صدرنشین به ولز و سوئیس نیز با ۴ امتیاز به عنوان تیم دوم به دور حذفی راه یافتند. سوئیس نیز با ۴ امتیاز به عنوان یکی از برترین تیم‌های رده سوم راهی دور یک هشتم نهایی شد.

در گروه B بلژیک با ۹ و دانمارک با ۳ امتیاز به عنوان تیم‌های اول و دوم صعود کردند.

در گروه C هلند با ۹ امتیاز صدرنشین شد و صعود کرد اتریش با ۶ امتیاز به عنوان تیم دوم و اوکراین نیز با ۳ به عنوان یکی از ۴ تیم برتر رده سومی راهی دور بعد شدند.

در گروه D انگلیس با ۷ امتیاز به همراه کرواسی ۴ امتیازی به عنوان تیم‌های اول و دوم به دور حذفی صعود کردند. جمهوری چک نیز ۴ امتیازی شد و به عنوان یکی از بهترین تیم‌های رده سومی راهی مرحله بعد شد.

گروه E سوئد با ۷ امتیاز به عنوان تیم اول واسپانیا با پنج امتیاز به عنوان تیم دوم صعود کردند. اسلواکی با ۳ امتیاز به همراه لهستان یک امتیازی حذف شدند.

گروه F فرانسه با ۵ امتیاز به عنوان صدرنشین راهی مرحله یک هشتم نهایی شد و آلمان با ۴ امتیاز و به لطف پیروزی در دیدار رو در رو برابر پرتغال بالاتر از این تیم در رتبه دوم جای گرفت و راهی دور بعد شد و پرتغال نیز با ۴ امتیاز به عنوان چهارمین تیم برتر رده سومی به یک هشتم نهایی رسید.

در دور گروهی ۳۶ بازی انجام شد و ۹۴ گل (به طور میانگین در هر بازی ۲.۶۲ گل) به ثمر رسید.

دور یک هشتم نهایی از روز شنبه ۲۶ ژوئن با دیدار تیم‌های ولز و دانمارک آغاز خواهد شد.

اتفاقات مهم دور گروهی یورو ۲۰۲۰

مسابقات یورو ۲۰۲۰ اگرچه به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا با تعداد محدودی از تماشاگران حاضر در ورزشگاه‌ها برگزار می‌شود، اما دور گروهی این رقابت‌ها خالی از شور و هیجان و حتی اضطراب نبود.

رسیدن رونالدو به رکورد علی دایی

مهمترین اتفاق دور گروهی برای ما ایرانی‌ها رسیدن کریستیانو رونالدو کاپیتان تیم ملی پرتغال به رکورد گل‌های ملی علی دایی بود.

رونالدو در حالی قدم به رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ گذاشت که ۱۰۴ گل ملی در کارنامه داشت و تا رسیدن به عنوان برترین گلزن ملی جهان و رکورد ۱۰۹ گل ملی که در اختیار علی دایی اسطوره فوتبال کشورمان بود، ۵ گل فاصله داشت.

ستاره پرتغالی در ۳ بازی دور گروهی این ۵ گل عقب ماندگی را جبران کرد و به " شهریار فوتبال ایران" رسید.

رونالدو که هفته اول برابر مجارستان ۲ گل زده بود و در بازی دوم برابر آلمان نیز یک بار گلزنی کرده بود، در آخرین بازی از مرحله گروهی با دو گلی که از روی نقطه پنالتی وارد دروازه تیم فرانسه کرد ضمن این که پرتغال را از شکست نجات داد، به رکورد ۱۰۹ گل ملی علی دایی رسید.

ایست قلبی اریکسن

از سوی دیگر مهمترین اتفاق غیر فوتبالی دور گروهی، ایست قلبی اریکسن هافبک تیم ملی دانمارک بود.

در دومین روز یورو ۲۰۲۰ دانمارک و فنلاند به مصاف هم رفتند. دقیقه ۴۲ این بازی اریکسن ناگهان نقش زمین شد و بازیکنان و تمام تماشاگران را در شوک فرو برد. بازیکن باشگاه اینترمیلان بعد از پرتاب اوت هم تیمی اش به سمت او یکباره بر زمین افتاد و بیهوش شد.

با توجه به ذهنیتی که هواداران و حتی بازیکنان فوتبال از رویدادهای تلخ مشابه داشتند، اضطراب و نگرانی به ویژه نزد بازیکنان و هواداران دانمارکی به اوج رسید، اما پزشکان تیم به سرعت خود را به او رساندند و ۱۵ دقیقه عملیات احیا با موفقیت انجام شد و اریکسن به زندگی برگشت و سپس با آمبولانس راهی بیمارستان شد.

با توجه به اخبار رسیده به نظر می‌رسد پس از این اتفاق دوران فوتبال این بازیکن ۲۹ ساله به سر آمده باشد.

گل به خودی

از نکات جالب در دور گروهی یورو ۲۰۲۰ بالا بودن تعداد گل به خودی بود. در این دوره ۸ گل به خودی ثبت شد.

اولین گل به خودی این مسابقات در همان بازی افتتاحیه در دیدار ترکیه - ایتالیا توسط مریح دمیرال بازیکن ترکیه به ثمر رسید و در واقع یورو ۲۰۲۰ با یک گل به خودی شروع شد.

اولین گل به خودی یک دروازه بان در جام ملت‌های اروپا، در یورو ۲۰۲۰ رقم خورد

در جریان دیدار تیم‌های لهستان برابر اسلواکی شزنی دروازه بان لهستان به اشتباه دروازه تیم خود را باز کرد و باعث شکست تیم ملی لهستان شد. این گل به خودی شزنی که دقیقه ۱۸ به ثمر رسید اولین گل به خودی یک دروازه بان در تاریخ رقابت‌های جام ملت‌های اروپا بود و بدین ترتیب به عنوان یک رکورد به ثبت رسید.

حتی تکلیف بازی بزرگ هفته اول بین تیم‌های فرانسه و آلمان نیز با گل به خودی مشخص شد؛ هوملس مدافع آلمان دروازه تیم خودی را گشود تا سه امتیاز ارزشمند این دیدار نصیب شاگردان دشان شود.

دیدار آلمان پرتغال هم از دیگر بازی‌های مهمی بود که گل به خودی نقش بسیار مهمی در تعیین تیم پیروز داشت. در این دیدار پرتغالی‌ها در یک بازی عجیب دو بار دروازه تیم خودی را گشودند و در نهایت ۴-۲ برابر ژرمن‌ها شکست خوردند.

حوادث ناگوار

ایست قلبی اریکسن تنها اتفاق ناگوار مسابقات دور گروهی نبود. پس از آن حادثه تلخ، در اولین بازی از هفته دوم مرحله گروهی و در نیمه اول دیدار روسیه - فنلاند نیز ماریو فرناندز مدافع روسیه در یک نبرد هوایی در محوطه جریمه فنلاند به شدت به زمین خورد و از ناحیه گردن و کمر آسیب جدی دید.

بر اساس اعلام رسانه‌ها فرناندز از ناحیه قفسه سینه دچار آسیب دیدگی شدید شد و ادامه مسابقات را از دست داده است.

همچنین تیموتی کاستانیه بازیکن بلژیک هم در دیدار مقابل روسیه از ناحیه چشم دچار مصدومیت جدی شد و در ادامه مسابقات یورو نتوانست تیم ملی کشورش را همراهی کند.

سرمربی اسپانیایی بلژیک اعلام کرد کاستانیه ادامه تورنمنت را از دست داد. تصویربرداری‌های صورت گرفته نشان می‌دهند که از دو ناحیه کاسه چشم شکستگی دارد و باید تحت درمان قرار بگیرد.

شکسته شدن رکورد حضور هواداران در ورزشگاه‌ها پس از شیوع ویروس کرونا

در دیدار تیم‌های فوتبال مجارستان و فرانسه بیش از ۶۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه پوشکاش‌آرنا حضور داشتند که با این تعداد تماشاگر رکورد حضور تماشاگر در ورزشگاه پس از شیوع ویروس کرونا شکسته شد.

ورزشگاه فرنتس پوشکاش مجارستان تنها ورزشگاه میزبان یورو ۲۰۲۰ محسوب می‌شود که با ۱۰۰ درصد ظرفیت پذیرای هواداران است.

ظهور جوان‌ترین بازیکن جام ملت‌های اروپا

تنها ۶ روز پس از اینکه جود بلینگهام انگلیسی با ۱۷ سال و ۳۴۹ روز به جوانترین بازیکن تاریخ رقابت‌های یورو تبدیل شد، کاسپر کوزلوفسکی، هافبک تیم ملی لهستان با حضور در بازی مقابل اسپانیا این رکورد را به نام خود ثبت کرد. کوزلوفسکی با ۱۷ سال و ۲۴۶ روز سن، با ۱۰۹ روز کمتر، این عنوان را از هافبک انگلیسی‌ها گرفت .

فرار بزرگ آلمان از حذف در دقایق پایانی

از دیگر نکات جالب شب پایانی مرحله گروهی رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ این بود که آلمان که یکی از بخت‌های قهرمانی در این دوره از مسابقات محسوب می‌شود، فقط ۶ دقیقه تا حذف شدن از دور رقابت‌ها فاصله داشت.

این تیم در آخرین بازی خود برابر مجارستان تا دقیقه ۸۴ با نتیجه دو بر یک عقب بود و چنانچه این نتیجه ۶ دقیقه دیگر باقی می‌ماند آلمان با ۳ امتیاز از دور رقابت‌ها کنار می‌رفت، اما گورتسکا در دقیقه ۸۴ به داد ژرمن‌ها رسید و با زدن گل تساوی باعث شد این تیم با ۴ امتیاز به عنوان تیم دوم گروه F راهی دور یک هشتم نهایی شود.

منبع» باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.