مدیر کمیسیون مالیات و عوارض سازمان نظام‌پزشکی مشهد گفت: آمارهای مرتبط با فرار مالیاتی پزشکان واقعی نیست.

توضیحات یک مسئول در سازمان نظام‌پزشکی  از دلایل آمار بالای فرار مالیاتی پزشکان

 دکتر علی الستی با اشاره به اینکه آمارهای مختلف و متفاوتی که از فرار مالیاتی پزشکان رسانه‌ای شده به دلیل ضعف در جمع‌آوری داده‌ها منطبق بر واقعیت نیست، بیان کرد: سامانه‌های مالیاتی برخی از صنوف دیگر را نیز در حیطه پزشکی طبقه‌بندی می‌کنند. به عنوان مثال برخی مراکز توانبخشی که از بهزیستی مجوز می‌گیرند و فروشندگان کالای طب یا تجهیزات پزشکی را نیز در آمار پزشکان آورده و با هم ادغام می‌کنند، از سوی دیگر به دلیل ضعف سیستم‌های اطلاعاتی و جزیره‌ای عمل کردن سامانه‌های اطلاعاتیِ دستگاه‌هایِ مختلف، آمارها واقعی نیست.

به گزارش خبرنگار ما، مدیر کمیسیون مالیات و عوارض سازمان نظام‌پزشکی مشهد افزود:  تعداد زیادی از پزشکان در این سال‌ها مهاجرت کرده‌اند و عده‌ای نیز به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی در حرفه پزشکی فعالیت ندارند که متأسفانه هنوز در فهرست اظهارنامه مالیاتی نامشان دیده می‌شود. در این میان  نام برخی از افراد فوت شده و یا شهدای‌مدافع سلامت نیز مشهود است. وقتی پزشکی یک بار برای دریافت پروانه مطب به سازمان نظام پزشکی مراجعه کرده و اطلاعاتش ثبت شده است، ما به چشم عضو سازمان به او نگاه کرده و ارائه خدمت می‌کنیم اما به دلایلی که ذکر کردم ۱۷هزارعضوِ سازمان نظام‌پزشکی مشهد فعال نیستند. لیکن همین آمار ۱۷هزارنفره مستمسک سازمان‌های مختلف از جمله سازمان امورمالیاتی است.

الستی با اشاره به استفاده اکثریت جامعه پزشکی از کارتخوان در ارائه خدمات، گفت: چند سال پیش موضوع کارتخوان‌ها انعکاس مناسبی پیدا نکرد و جامعه پزشکی با استفاده از کارتخوان مسئله نداشت. موضوع مورد اعتراض، نصب صندوق فروشگاهی در مطب‌ها به عنوان نخستین صنف بود که هم کار کردن با آن به سادگی استفاده از کارتخوان نبود و هم اینکه هزینه‌های خریداری، نصب و تعمیر و نگهداری را به مطب‌ها تحمیل می‌کرد. از طرفی برخی بانک‌ها حاضر به ارائه خدمات دستگاه کارتخوان به برخی از مطب‌های ما به دلیل تراکنش پایین روزانه نبوده و نیستند و سازمان نظام پزشکی در این خصوص با نامه‌نگاری و رایزنی سعی کرده نظر مساعد بانک‌ها را جلب و جذب نماید.

وی با اشاره به اینکه نظام پزشکی به شکایت‌های رسیده در خصوص نبود کارتخوان رسیدگی کرده و با خاطیان برخورد می‌کند، گفت: علاوه بر مسیر مراجعه مستقیم مردم به سازمان، گزارش‌های واصله از روابط عمومی سازمان امورمالیاتی نیز از سوی سازمان نظام‌پزشکی رسیدگی می‌شود.

الستی به استقرار تیم حرفه‌ای جهت ثبت اظهارنامه مالیاتی پزشکان در محل سازمان نظام‌پزشکی اشاره کرد و افزود: هر ساله با حضور نماینده سازمان امورمالیاتی در محل سازمان خدمات ثبت اظهارنامه مالیاتی  به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و بسیاری از پزشکان از این خدمات استفاده کرده و اظهارنامه‌ خود را از این طریق ارسال می‌کنند. مؤدیان شخصا می‌توانند وارد سامانه شده و اظهارنامه مالیاتی ثبت کنند و یا از طریق سایر مراکز ارائه خدمات الکترونیک اقدام کنند. معمولاً سالانه افزون بر یک‌هزارنفر از پزشکان اظهارنامه خود را در محل سازمان نظام‌پزشکی به ثبت می‌رسانند و مابقی به روش دیگر که ذکر شد اقدام به ثبت اظهارنامه می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.