با گذشت ۱۸ ماه از توافق دولت موقت سودان برای محاکمه «عمر البشیر» در دادگاه لاهه، وزیر امور فدرال سودان از تصمیم خارطوم برای تحویل او به دیوان کیفری بین‌المللی خبر داد.

 سودان «عمر البشیر» را به دیوان کیفری بین‌المللی تحویل می‌‎دهد

قدس آنلاین: وزیر «امور فدرال» سودان اعلام کرد که دولت این کشور تصمیم دارد عمر البشیر و برخی دیگر از مقام‌های سابق را برای رسیدگی به اتهام‌های جنایت علیه بشریت به دادگاه کیفری بین‌المللی تحویل دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، یک مقام ارشد سودان اعلام کرد که این کشور عمر البشیر رئیس‌جمهور مخلوع و دیگر اعضای ارشد حکومت او را به دیوان کیفری بین‌المللی تحویل خواهد داد.

«بوتاینا دینار» وزیر امور فدرال سودان روز شنبه (دیروز) در یک نشست خبری اعلام کرد: «حکومت تصمیم گرفته است که (عمر) البشیر و دیگر مجرمان را به دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) تحویل دهد». 

اواخر بهمن ماه ۱۳۹۸ بود که همزمان با ورود یک هیأت از دیوان کیفری بین‌المللی به خارطوم، یک مقام سودانی از توافق برای محاکمه «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان در دادگاه لاهه خبر داده بود.

«فیصل محمد صالح» سخنگوی وقت دولت سودان گفته بود که توافق درباره محاکمه عمر البشیر در لاهه صورت گرفته است.

دادگاه کیفری بین‌المللی طی سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۱۰ اتهاماتی علیه البشیر به دلیل ارتکاب جنایت جنگی و جنایت ضد بشری در منطقه دارفور صادر کرد اما او بارها ضمن رد این اتهامات، دادگاه لاهه را یک دادگاه سیاسی خوانده است.

دیوان کیفری بین‌المللی نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز است و مقر آن در لاهه هلند قرار دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.