رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، مرد انقلابی، مجاهد، خدمتگزار صادق و دلداده امام خمینی (ره) بود.

مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی چهره پرفروغ آسمان فقاهت بود

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری با اشاره به شخصیت ایشان در جهان تشیع اظهار داشت: این مرد انقلابی، مجاهد، خدمتگزار صادق و دلداده امام خمینی (ره) بود که در مسیر انقلاب و ولایت گام برداشت.

وی ادامه داد: رسیدن به قله اجتهاد، علم، فقاهت و مرجعیت به‌سادگی به دست نمی‌اید و باید مقدماتی دست‌به‌دست هم بدهد و در واقع انسان باید با خدا ارتباط برقرار کند.

آیت‌الله حسینی بوشهری به بیان ویژگی‌های یک فقیه جامع‌الشرایط اشاره کرد و بیان داشت: انسان باید هرجایی حق است آن را بشناسد و در هرجایی باطل وجود دارد آن را نیز بشناسد اما یک فقیه باید قبل از همه این موارد را ببیند و چه‌بسا هشدار بدهد.

وی ابراز داشت: در زندگی این شخصیت بارها این مهم را دیده و شنیده‌ایم به‌طوری‌که برخی از فلاسفه به این ویژگی آن را به کمال قوه فطریه تعبیر می‌کنند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این‌که کسی که این مرز علم و دانش به او داده شود خیر کثیر در واقع به او داده شده، تأکید کرد: آیت‌الله فاضل لنکرانی یک فقیه برجسته با نبوغ فوق‌العاده بود به‌طوری‌که از آغاز راه این نبوغ را داشت و در نهایت در قله معرفت و فقاهت قرار گرفت.

وی ادامه داد: ایشان در خانواده اصیل به دنیا آمد، پدر ایشان آیت‌الله فاضل قفقازی، مشاور آیت‌الله بروجردی بود.

عضو خبرگان رهبری افزود: آیت‌الله فاضل در آن زمان کودکی بیش نبود اما از همان دوران کودکی با فضای روحانیت آشنا می‌شود و در یک فضای علمی رشد می‌کند و در ۱۳ سالگی طلبه می‌شود.

وی ادامه داد: در سن ۱۹ سالگی در پای درس آیت‌الله بروجردی در بحث کتاب الصلاه شرکت می‌کند و در هر درسی که شرکت می‌کند شب‌ها آن را به عربی می‌نویسد کار به جایی می‌رسد که آیت‌الله بروجردی شخصاً تقریرات آیت‌الله فاضل را می‌خواند و مورد تفقد ایشان قرار می‌گیرد به‌طوری آیت‌الله بروجردی می‌فرماید قدر این مجتهد جوان را بدانید.

آیت‌الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که استاد دیگر ایشان امام خمینی (ره) بوده است، ابراز داشت: ایشان دلداده و شیفته امام بود و این مهم در دروس و گفتار ایشان مشهود است.

وی افزود: پدر آیت‌الله فاضل بسیار پاک زندگی کرد، تربیت سالم و نان حلال انسان را می‌سازد.

رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه تصریح کرد: ایشان حقیقتاً چهره پرفروغ اسمان فقاهت بود بنده ۱۵ سال شاگرد ایشان بودم در زمینه حج زمانی که به روایت می‌رسید آن‌چنان پهلوانه و قهرمانه وارد بحث می‌شد که همه را حیران می‌کرد مسلط بر رجال و مباحث مختلف حوزه نجف و قم بود.

وی ابراز داشت: ایشان تعصبی بر روی حوزه قم و نجف نداشت و هر سخنی را درست می‌دانست تحکیم و تأیید می‌کرد و علاوه بر این از روزی که وارد حوزه شد از همان آغاز شروع به تحصیل کرد که در این میان سنگین‌ترین و علمی‌ترین بحث کفایه ایشان بود.

رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این‌که آثار گرانسنگ ایشان در ۴۰ موضوع و سرفصل می‌باشد، تأکید کرد: برخی از آثار خودش را نیز در دوران تبعید نوشت که نشان می‌دهد که هیچگاه علم و پژوهش را کنار نگذاشت.

 وی به بُعد انقلابی این مرجع عالی‌قدر اشاره کرد و گفت: در بُعد انقلابی از آغاز نهضت پابه‌رکاب بود و در خدمت امام خمینی (ره) بود به‌طوری‌که ایشان با امام بودن و همراه شدن با ایشان را به تدریس در حوزه ترجیح دادند و تمامی خطرات را به جان خریدند.

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: در خصوص استقلال حوزه نظراتی داشت و معتقد بود باید تا ابد حوزه مستقل بماند و در این میان معتقد بود که احکام ولی‌فقیه لازم‌الاجرا است.

وی بیان داشت: در خصوص جهاد فلسطین و لبنان فرموده بود، باید در برابر دشمن ایستادگی کرد و نهراسید.

آیت‌الله حسینی بوشهری به آینده‌نگری این مرجع تقلید اشاره کرد و بیان داشت: ایشان به‌خوبی می‌دانست که آینده حوزه نیاز به فقیه و عالم دارد و تأسیس این مرکز فقهی در همین راستا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این مرجع عالی‌قدر جهان تشیع، معتقد بودند که مشروعیت حکومت اسلامی راهی جز ولایت‌فقیه ندارد و بزرگ‌ترین کار انقلاب معرفی شیعه به جهانیان است.

منبع: رسا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.