تظاهرات‌های گسترده در خیابان‌های لبنان در اعتراض به وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی همچنان ادامه دارد.

تدوام اعتراضات خیابانی در بیروت و طرابلس

قدس آنلاین: منابع آگاه از پرونده تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند که رایزنی‌ها میان حزب‌الله و جنبش امل و جریان آزاد ملی و همچنین منابع پارلمانی و «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان جهت تشکیل کابینه ادامه دارد.

این منابع اعلام کردند که اخیراً حزب‌الله بعد از ابراز تمایل سید «حسن نصرالله» دبیرکل آن جهت کمک به روند تشکیل دولت تماسهای خود را با طرفین مربوطه افزایش داده است.

تداوم اعتراضات خیابانی در مناطق مختلف

از طرف دیگر اعتراضات در خیابان‌های لبنان به دلیل وخامت اوضاع معیشتی و اقتصادی همچنان ادامه دارد و روز گذشته شهروندان لبنانی در اعتراض به کمبود بنزین و طولانی شدن صف‌ها در مقابل پمپ بنزین‌ها مسیرهای اصلی در بیروت را مسدود کردند.

شماری از رانندگان تاکسی نیز در اعتراض به گرانی سوخت و کمبود آن در جاده‌ها تحصن کردند.

در طرابلس نیز معترضان با آتش زدن لاستیک‌ها راه‌ها را مسدود و به سمت نیروهای امنیتی و عناصر ارتش سنگ پرتاب کردند.

علاوه بر آن اعتراضات گسترده در بازارهای داخلی طرابلس شکل گرفت و تظاهرات کنندگان با سردادن شعارهایی خواستار عزل برخی مقامات سیاسی و تشکیل دولتی مستقل برای حل بحران‌های اقتصادی و معیشتی شدند.

معترضان همچنین بزرگراه بین‌المللی بندر طرابلس را بستند و نیروهای ارتش در تلاش برای باز کردن مسیرهای تردد هستند.

در شهر صیدا هم معترضان با سطل زباله‌ها مسیرها را مسدود کردند و در جریان درگیری فیزیکی با نیروهای ارتش که برای باز کردن مسیرهای اصلی شهر وارد شده بودند، سه شهروند معترض زخمی شدند.

در طرابلس هم معترضان در اعتراض به قطعی طولانی برق به ساختمان شرکت برق یورش بردند اما ارتش بدون درگیری معترضان را خارج کرد.

در پی گسترش اعتراضات میشل عون، رئیس جمهوری لبنان خواست، شورای عالی دفاع برای بررسی وضعیت امنیتی کشور و تحولات اخیر امروز سه شنبه در کاخ بعبدا تشکیل جلسه دهد.

اعلام آمادگی هیئت روسی برای کمک به لبنان

یک هیئت روسی متشکل از نمایندگان شرکت‌ها و کارشناسان در زمینه حمل و نقل که صبح دیروز وارد بیروت شد حامل پیشنهاداتی در زمینه برق و نفت و بازسازی بندر بیروت بود. اعضای این هیئت با «میشل نجار» وزیر اشتغال و حمل و نقل نجار در دولت پیشبرد امور لبنان دیدار و بر آمادگی روسیه برای کمک به لبنان تاکید کردند.

«حسن مقلد» کارشناس اقتصادی که هیئت روسی را در جلسات همراهی می‌کرد درباره فضای این نشست‌ها اظهار داشت که این هیئت قبلاً به لبنان آمده و اطلاعات کافی درباره شرایط این کشور کسب کرده و مطالعات میدانی خود را درباره بنادر بیروت و طرابلس به پایان رسانده است؛ ضمن اینکه هیئت مذکور به مدت سه سال درخواست ورود به بندر بیروت و طرابلس را داشت تا تحقیقات فنی خود را کامل کند.

وی تصریح کرد که هیئت مذکور روسی قصد دارد پیشنهادی در رابطه با بازسازی بندر بیروت و توسعه بندر طرابلس ارائه دهد و با توجه به شباهت‌هایی که میان بنادر لبنان و روسیه وجود دارد این هیئت روسی توانایی‌های فنی لازم برای کمک به لبنانی‌ها را در این زمینه دارد.

این کارشناس اقتصادی افزود، هیئت مسکو در حال بررسی کار پالایشگاه طرابلس است و مطالعاتی که قبلاً در این زمینه آغاز کرده بود را به پایان رساند. این هیئت همچنین با مقامات لبنانی درباره ساخت دو نیروگاه جدید گفتگو کرد.

منابع آگاه تاکید کردند، پرونده‌های لبنان و سوریه از جمله پرونده‌های مورد علاقه روسیه در خاورمیانه است و او چندین بار پیشنهاد همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری در نفت و برق را به لبنانی‌ها داده و این پیشنهاد در زمان نخست وزیری سعد حریری که در سال 2019 استعفا داد نیز مطرح شد اما لبنانی‌ها پاسخی ندادند.

چند ماه قبل نیز روسیه نگرانی‌های خود در زمینه نفت و برق لبنان و پرونده ترسیم مرزهای دریایی این کشور با رژیم صهیونیستی را در دیدار با هیئت حزب‌الله به ریاست «محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان ابراز کرده بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.