سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه توافق ایران با آژانس در چارچوب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها منعقد شد و مصوبه مجلس لازم الاجراست، گفت: هنوز درباره تداوم یا اتمام این توافق و حافظه دوربین‌های آژانس تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است.

درباره تمدید یا پایان توافق با آژانس و حافظه دوربین‌های تصمیمی اتخاذ نشده/ جدا نگران تحولات افغانستان هستیم/ طالبان همه آینده افغانستان نیست

قدس آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره وضعیت مبهم توافق ایران و آژانس در پایان مهلت یک ماهه تمدید آن در حالی که مذاکرات برجامی در وین هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده با تاکید بر اینکه قانون مصوب مجلس با عنوان اقدام راهبردی برای رفع تحریمها کاملا مشخص و لازم الاجراست، گفت: توافق با آژانس کاملا در چارچوب و بر اساس مصوبه مجلس برای رفع برخی نگرانی های آژانس انجام گرفت و هدف از آن تسهیل مذاکرات وین بود اما ادامه یا عدم ادامه  این همکاری و چگونگی آن،  همچنین پاک شدن یا حفظ تصاویر دوربین‌های نظارتی موضوع جدی است که هنوز در این باره تصمیم‌گیری نشده است.   

وی در خصوص وضعیت مذاکرات وین و امکان دسترسی به یک توافق در روزهای آتی هم تصریح کرد: این موضوع به بررسی بیشتر نیاز دارد و باید تا ارائه گزارش‌ها صبر کرد. ما تصمیمات و اقداماتی را که باید اتخاذ می‌کردیم به اعتقاد خودمان انجام داده ایم و حالا نوبت طرف‌های دیگر به انضمام امریکایی هاست که اقدام لازم را انجام داده و تصمیم نهایی را بگیرند.

مکانیزم مذاکرات وین در سطوح عالی نظام تعرف شده، دولتها بخشی از آن هستند

وی در پاسخ به این سوال که آیا نماینده‌ای از طرف رئیس جمهور منتخب در ادامه مذاکرات وین حضور خواهد داشت یا امکان دارد که توافق و ادامه مذکرات به دولت بعد موکول شود، با بیان اینکه اساسا اهمیتی ندارد در کدام دولت و بازه زمانی توافق انجام گیرد، گفت: همین حالا هم اگر امکان توافق فراهم شود یک ساعت آنرا به عقب نخواهیم انداخت.

سعید خطیب زاده خاطرنشان کرد: تصمیم در این موضوع به این دولت و آن دولت برنمی‌گردد. مکانیزم در سطوح عالی تعریف شده و دولت‌ها بخش از این مکانیزم هستند و آن را پیگیری می‌کنند.  

به جد نگران تحولات افغانستان هستیم

سعید خطیب زاده درباره تحولات افغانستان و تصرف بخشهای زیادی از این کشور بدست طالبان و احتمال سقوط کابل و موضع ایران در برابر طالبان، هم گفت: ما با دقت و نگرانی تحولات افغانستان را رصد می‌کنیم و با همه گروه ها به شمول طالبان در تماس و در حال رایزنی هستیم.

وی تصریح کرد: معتقدیم بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد. و طالبان همه افغانستان نیست و همه آینده افغانستان نخواهد بود بخشی از افغانستان و بخشی از دولت و راه‌حل آتی افغانستان است. این موضوعی است که بارها گفته شده است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اظهار داشت: در سطوح عالی امنیتی و سیاسی موضوع افغانستان را با جدیت و از نزدیک در حال بررسی هستیم و با همه گروه‌های افغانستانی در حال گفت‌وگو هستیم. حفظ تمامیت ارضی، دستاوردهای دو دهه گذشته و ... مهم بوده و همچنین گفت‌وگوها اصیل بین‌الافغانی تنها راه حل پایدار است و  ما آماده تسهیل گفت‌وگوها هستیم.  

بحران افغانستان باید به راه حل مرضی الطرفین برسد

وی با اشاره به در هم تندیدگی و پیوستگی امنیت بین افغانستان و ایران  و تاثیر تحولات این کشور بر ایران، اضافه کرد: موضوع افغانستان همواره در بستر منطقه و در روابط ما با کشورها مطرح بوده و آینده افغانستان باید در داخل این کشور تعیین شود. همه کشورها در منطقه و همه کشورهایی که صدایی دارند باید کمک کنند تا موضوع افغانستان به راه‌حل مرضی الطرفینی برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد:  آینده افغانستان باید در افغانستان تصمیم‌گیری شود. هیچ کشوری نمی‌تواند درباره آینده افغانستان تصمیم‌گیری کند. همه باید کمک کنند.  

خطیب زاده یادآور شد: آقای ظریف در دیدارها و نشست های مختلف از جمله در اجلاس آنتالیا مواضع ایران را بیان کرده و  نماینده ویژه ما در امور افغانستان هم که این روزها در کابل به سر می‌برد در دیدارها و رایزنی با مقامات و چهره های مختلف این کشور پیگیر این راهبرد بوده‌اند و ما سعی کردیم این چالش با ملاحظات منطقه‌ای و ملت افغانستان پیگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه ما پیش بینی نمی‌کنیم که چه اتفاقی می‌افتد، اضافه کرد:  آن‌چه برای ما مهم است امنیت، یکپارچگی، دولت فراگیر و با اصالت در افغانستان است. ضمن اینکه تحرکات شاخه خراسان داعش در افغانستان را رصد کرده‌ایم، با دقت تمام تحولات جاری در این کشور را از نزدیک پیگیری می‌کنیم.

نفت کشی به لبنان اعزام نشده

وی در پاسخ به سوال دیگری درمورد  خصوص توئیت سفارت ایران در لبنان مبنی بر پهلو گرفتن نفتکش ایرانی در بندر این کشور با بیان اینکه  نفتکشی به لبنان  اعزام نشده و توئیت سفارت پاسخی به اظهارات مطرح شده برخی افراد بوده است، گفت: البته  جمهوری اسلامی در کنار دولت و ملت لبنان است و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.  همه ظرفیت‌های ایران در خصوص صادرات فرآورده‌های نفتی را می‌دانند و ما هم به دنبال بازارهای جدید هستیم و هر زمان از ما درخواست کمک شود، این درخواست را پاسخ خواهیم داد.  

حمله آمریکا به حشدالشعبی بر هم زدن امنیت منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره گزارش رسانه های ترکیه از دستور رجب طیب اردوغان به ارتش این کشور برای همکاری با جبهه النصره بر علیه ارتش سوریه و نیروهای ایران و حزیب اله با بیان اینکه منطقه ممکن خسته جنگ و خشونت و تروریسم افسارگسیخته است، گفت: راه‌حل سیاسی تنها راه‌حل پایدار برای موضوعات منطقه است و همه رهبران کشورها باید همکاری کنند تا اثرات ناشی از بحران‌های شکل گرفته ناشی از تروریسم التیام پیدا کند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه درباره حمله شبانه آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در مرز عراق با سوریه نیز با تاکید بر اینکه  آمریکا همچنان مسیر اشتباهی را در منطقه طی می‌کند، اظهار داشت: این رفتار ادامه سیاست و میراث شکست خورده آمریکا در منطقه است. و توصیه به دولت جدید در آمریکا این است به جای بحران آفرینی و ایجاد مشکلات برای مردم منطقه مسیر خود را اصلاح کند و مردم منطقه بدون دخالت آنها درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند. آن‌چه آمریکا انجام می‌دهد به هم زدن امنیت منطقه است و یکی از قربانیان این به هم خوردن امنیت منطقه، آمریکاست.

اگر قرار بود برجام تغییر کند به ترامپ پاسخ مثبت می‌دادیم

خطیب زاده در واکنش به اظهارات جیک سالیوان در مورد هدف آمریکا برای توافقی بلندمدت تر و کاملتر پس از بازگشت به برجام با اشاره به اینکه اگر امروز برجام زنده است بخاطر ایران و اقدامات جبرانی تهران است، گفت: مقامات آمریکایی بیش از همه می‌دانند طرح موضوعاتی از این دست، ضد برجامی است و نه تنها منطبق با برجام نیست بلکه در ضدیت کامل با این توافق  بیان می‌شود.

وی افزود: تمامی موضوعاتی که بین ایران و آمریکا اختلافی بوده با آگاهی کامل و علم به بی اعتمادی دو طرفه‌ در برجام گفت‌وگو مذاکره و امضا و مهر و موم شد. برخی مسائل که گفته‌ می‌شود مثل مسئله هسته‌ای و موشکی در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ با زمانبندی مشخص تعیین تکلیف شده است و هیچ کسی نه در دولت فعلی و نه در دولت بعدی اجازه نخواهد داد که دولت ایران و ملت ایران به عنوان استثناء در حقوق و روابط بین‌الملل قلمداد شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد:  اگر قرار بود این اظهارات پاسخ مثبتی از ایران بگیرد در چهار سال قبل که ترامپ از ایران درخواست کرد،   می‌پذیرفتیم.

مقامات آمریکا معتاد به تحریمند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در واکنش به توقیف وب سایت‌های العالم و پرس تی وی توسط وزارت دادگستری آمریکا نیز با اشاره به اینکه مقامات آمریکایی به تحریم اعتیاد پیدا کرده‌اند و نمی‌توانند این عادت را ترک کنند، گفت: نشانگر استیصال گردنکشانه‌ آمریکا در مقابل صداهای مستقل از کشورهایی مثل ایران بود و نشان دهنده استانداردهای دوگانه و نشانگر دروغین بودن ادعاهای آنها در خصوص آزادی بیان قابل ارزیابی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره کشف دومین و بزرگترین گور دسته جمعی کودکان بومی کانادا در یک مدذرسه مذهبی و مسیحی دیگر در کانادا نیز گفت: هر بار که این اخبار را می‌شنوم فکر می‌کنم کانادا مثل سارق حرفه‌ای است که بر سر کوچه ایستاده و فریاد آی دزد آی دزد سر می‌دهد ...

خطیب زاده افزود: کانادا کشوری است  که سال‌هاست با دانستن سابقه ننگین خود در خصوص حقوق بومیان با دروغ‌های شاخدار و نمایش‌های فریبکارانه سعی می‌کند خودش را مدافع حقوق بشر  نشان دهد، در حالی که در گذشته خودش این چنین تاریخ سیاهی دارد و همه این‌ها را برای انحراف افکار عمومی از این تاریخ انجام می‌دهد.  

وی با بیان اینکه این‌که دولت کانادا سعی می‌کند مسئولیت این جنایت‌ها را گردن کلیسا بیندازد گفت: دولت این کشور مسئولیت قطعی خود را نپذیرفته و اقدامی در خصوص رفع کامل نگرانی‌های بومیان کانادا و جامعه بین‌المللی انجام نمی‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه تا کنون دو گور دسته جمعی کشف شده در حالی که  هنوز بسیاری از مدارس شبانه روزی باقی مانده‌اند که هزاران کودک بومی به اجبار در آن مدارس اسکان و شکنجه شده‌اند، خاطرنشان کرد: گزارش‌های تلخی درباره رفتار با آنها وجود دارد که با هیچ استانداردی نمی‌خواند.

وی افزود: یک نسل زدایی شرم آور در این جغرافیا اتفاق افتاده از اینرو جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها خواستار تحقیق بین‌المللی با مدیریت سازمان ملل در این باره هستند زیرا دولت کانادا نشان داده که صلاحیت رسیدگی بیطرفانه به این اتفاق تلخ در تاریخ خودش را ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.