فعالیت شورای شهر پنجم تهران یک ماه دیگر به اتمام می رسد. اعضای شورا چوب حراج را به اموال شهر زده و با واگذاری املاک با شرایط ویژه موافقت کرده اند اما منتخبین شورای ششم می گوید این مصوبات به ضرر تهران است و باید متوقف یا ابطال شود.

چوب حراج شورای پنجمی ها به اموال شهر/ سروری: مصوبات خلاف مصلحت تهران را متوقف می کنیم

قدس آنلاین: حدود یک ماه دیگر تا آغاز فعالیت شورای ششم تهران باقی مانده است. طی چهارسال گذشته عملکرد شورای پنجم و مدیریت شهری به شدت مورد انتقاد بود و علاوه بر اینکه روند فعالیت های عمرانی به نوعی متوقف شد و بسیار لاک پشتی بود و بخش اعظم مطالبات شهروندان در حوزه ترافیک، حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا هم محقق نشد. منتقدان این دوره فعالیت شهری می گویند بخش عمده وقت شورای شهر پنجم با موضوع نام گذاری معابرف خیابان ها و حاشیه های آن گذشته و اقدام موثری صورت نگرفته است.

اما اکنون در کنار این نقدها موضوع دیگری هم اخیرا مطرح شده که حتی صدای برخی از اعضای شورای شهر کنونی را در آورده است. واگذاری املاک در روزهای پایانی مدیریت شهری؛ این موضوع با نقدهای فراوان مواجه شده و واکنش های مختلفی به همراه داشته است.

ماجرای واگذاری 170 ملک

سه شنبه 8 تیر در جریان سیصد و ششمین جلسه شورای شهر تهران بررسی لایحه «تعیین تکلیف املاک و اموال غیرمنقول واگذار شده شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی» در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت و بیش از 170 ملک واگذاری آن در شورای شهر مطرح شد. 

 مجوز فروش و واگذاری ۱۷۰ ملک بدون اصل و قاعده 

 بهاره آروین در مخالفت با این لایحه گفت: نسخه لایحه آمده به صحن شورا را قبول ندارم و درباره این نسخه خارج کمیسیون تصمیم گیری شده است. هرچند امید به قانع شدن ندارم اما برای ثبت در تاریخ می‌گویم که تعداد زیادی از این املاک بدون مجوزاند و خلاف قانون است.

بذل و بخشش منابع شهر با هیچ منطقی سازگار نیست

وی تصریح کرد: چرا ما باید در ماه اخر تصمیماتی با پیامدهای مالی در چهار سال بعد بگیریم؟ بهتر نیست شهرداری کارهای فعلی خود را تکمیل کند؟ به عقیده من کاری که در ماه آخر فعالیت در حال انجام است مصداقی برای بذل و بخشش منابع شهر است و نه با منطق اصلاح‌طلبی جور درمی‌آید نه با هیچ منطق دیگری.

وی گفت: در این لایحه قاعده‌ای وجود ندارد. همچنین این پیش‌نویس بدون قاعده و اصول و فرآیند مجوز ۱۷۰ مورد را داده است، ۴ سال به ندرت مجوز داده‌ایم، حالا چطور ماه آخری مجوز ۱۷۰ ملک بدون اصل و قاعده صورت گرفته است. 

فروش ملک به فدراسیون فوتبال با اقساط 5 ساله

از جمله املاکی که واگذاری آنها در روزهای پایانی شورای پنجم صورت گرفت، واگذاری پرحاشیه ملک به فدراسیون فوتبال بود.

زهرا نژاد بهرام در توضیح یک فوریت این لایحه گفت: این ملک به فدراسیون فوتبال و با پیشنهاد به صورت 25 درصد نقد و ما بقی اقساط 5 ساله و نیز با احتساب مابه التفاوت نقد و اقساط بر اساس شاخص بانک مرکزی ممهور به مهر شورا با رعایت قوانین و مقررات موضوعه و صرفه و صلاح شهرداری قرار است واگذار شود.

 مجوزهای شبهه برانگیز دردسرساز شد

در ادامه علی اعطا سخنگوی شورا در مقام مخالف این لایحه گفت:  چرا در این جلسات پایانی و با این سرعت همکاران گرامی در شهرداری می خواهند مجوزهایی که شبهه برانگیز است از شورای شهر بگیرند؟

وی افزود: نمونه این موضوع را در جلسه پیش نیز در ارایه لایحه سازمان سرمایه گذاری در شهر آفتاب، از سوی سازمانی که پاشنه آشیل شهرداری است، دیدیم.

اعطا همچنین اظهار داشت: این موضوع هم برای دریافت مجوز ترک تشریفات برای فروش است و می‌خواهند مزایده برگزار نشود و با شرایط خاص ملکی را به فدراسیون فوتبال بدهند.

با چه منطق و توجیهی امتیاز ویژه‌ می دهید؟

وی  گفت: با چه منطق و توجیهی می خواهیم با فوریت،  امتیاز ویژه‌ای از طریق صحن شورای شهر به یک مجموعه بدهیم؟

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اینکه در جلسات آخر شورا این لایحه ها را به شورا می فرستند تا به فوریت تصمیم گرفته شود، موجب خوشنامی برای شورا و شهرداری نخواهد بود.

 دوستان رگ گردنشان را  متورم نکنند

در ادامه سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورا نیز در مقام موافق گفت:  ما تا لحظه آخر که دوره مان به اتمام نرسیده عضو شورا هستیم و چون کار رو به اتمام است نباید این تلقی در ذهن متبادر شود که برخی وظایف را انجام ندهیم، این حرف حرفی غیر منطقی  است.

امینی افزود:  ما به صورت طبیعی وظایف را انجام می دهیم و  واگذاری حق انتفاع املاک به اشخاص حقوقی که جنبه عمومی دارد هم در قانون شهرداری مصوب مجلس پیش بینی شده و هم در مصوبات ما پیش بینی شده و این چیز جدیدی نیست. لذا تعجب می کنم بعضی دوستان رگ گردنشان را  متورم می کنند که افکار عمومی احساس کند داریم کار غیر قانونی انجام می دهیم در حالی که اینطور نیست.

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت:  فوتبال هم در بین تمامی رشته های  ورزشی طرفدارن خاص خود را در بین تمامی شهروندان از خرد و کلان و پیر و جوان و مرد و زن دارد  و یک ورزش همگانی است که همه در خانه هایشان لحظه به لحظه آن را  رصد می کنند. اینکه به فدراسیون فوتبال حق انتفاع واگذار کنیم این کار بسیار خوب و منطقی است و باید  با فوریت موافق باشیم.

سرانجام علیرغم اختلاف ها، کلیات لایحه واگذاری 170 ملک با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید همچنین اعضای شورا با یک فوریت لایحه مجوز فروش و تصویب معامله یک پلاک ثبتی به فدراسیون فوتبال موافقت کردند.

چوب حراج به اموال شهرداری 

به غیر از این دو موضوع لایحه «اعطای مجوز جهت انعقاد قرارداد احداث و تکمیل پروژه های نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب» در جلسه اخیر شورای شهر بررسی شد و برخی اعضا تصویب آن را چوب حراج به اموال شهرداری خواندند. علی اعطا از مخالفان بود که گفت: تصویب این لایحه عملاً چوب حراج زدن به سرمایه شهرداری است. تصویب این لایحه به این معناست که شورای پنجم تنها به دنبال انجام یک کار و تحویل دادن شورا بوده است. تصویب این لایحه با اعداد موجود به صلاح شهرداری نیست.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در مخالفت با این لایحه گفت: این موضوع بسیار دیر به شورای شهر رسیده و شرایط اقتصادی نیز شرایط رکود است. به علاوه سیستم مدیریتی کشور در حال تغییر است و کشور در بلاتکلیفی است لذا درست نیست که شورای شهر در ماه پایانی خود این تصمیم بخشی از منافع شهر را ضایع کنیم لذا بهتر است که بحث این سرمایه گذاری با این تخفیف کلان به کمیسیون بازگردانده شود و در شورای شهری بعدی درباره آن تصمیم گیری شود.

هاشمی: آبروی ما با تصویب این لایحه می رود

 ما در حال اعلام این امر هستیم که در حال ارائه یک کار اقتصادی با تخفیفات عجیب و غریب هستیم. اگر در حال حاضر کسی حاضر به سرمایه گذاری در شهر آفتاب نیست و ما قصد واگذاری آن با تخفیفات بسیار را داریم، این نشان میدهد که کارشناسی این منطقه از ابتدا اشتباه بوده است. چه دلیلی دارد که ما در این شرایط این لایحه را تصویب کنیم و آبروی خود را با تصویب آن ببریم.

البته صحبت های هاشمی برای قانع کردن اعضای شورا به جایی نرسید و در نهایت این لایحه هم به تصویب اکثر اعضای شورا رسید.

چمران:  نباید در روزهای آخر واگذاری انجام شود

این موضوع با واکنش شورای ششمی ها در پایتخت هم همراه شده است به طوری که مهدی چمران، منتخب شورای ششم در این باره گفت: اخباری در خصوص واگذاری  املاک و استخدام ها و غیره شنیده می شود.

وی افزود: قائدتا نباید در روزهای آخر واگذاری و یا استخدامی صورت گیرد این موضوعات قابل بحث است که چرا قبلا انجام نشده و حال که مدیریت روزهای پایانی را سپری می کند این اخبار شنیده می شود  البته قرار شد این موضوعات را بررسی و با مدیران فعلی صحبت کنیم.

برای شورای ششم هزینه تراشی می کنند

درباره این موضوع و حواشی آن به سراغ پرویز سروری، منتخب شورای ششم تهران رفتیم. وی درباره این موضوع گفت: افراد در مجموعه ای که می دانند باید تا یک ماه دیگر صندلی شورا را ترک کنند کارهایی را انجام داده که برای شورای ششم هزینه به همراه دارد و برخی هزینه تراشی می کنند و مدیریت شهری جدید باید هزینه های آن را پرداخت کند. 

بر اساس عرف و منطق واگذاری ها نباید در این زمان انجام شود/ اقدامات اخیر شورای پنجمی ها نگران کننده است

وی با اشاره به اینکه بر اساس عرف و منطق واگذاری ها نباید در این زمان انجام شود، اظهارداشت: دوستان اجازه دهند منتخبین مردم در شورای ششم در مورد مسائل مربوط به اداره شهر تصمیم بگیرند. اقدامات اخیر شورای پنجمی ها نگران کننده است.

مصوبه هایی که به ضرر تهران و شهروندان است را متوقف و یا ابطال می کنیم

منتخب شورای ششم تهران با تاکید بر اینکه ما تلاش می کنیم این موارد متوقف شود و یا در شورای ششم آن را ابطال خواهیم کرد، گفت: بسیاری از موارد مانند واگذاری و استخدام ها در دقیقه نود هزینه از جیب بیت المال است و نتیجه و خروجی هم ندارد. 

سروری گفت: بسیاری از اقدامات اخیر شورای پنج توجیه منطقی ندارد. اجازه بدهند تا ما از 14 مرداد وارد شورا شویم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

اقدامات غیر قابل توجیه در حافظه مردم می ماند 

وی بیان داشت: در حافظه مردم می ماند اگر شورای پنجم اقدامات غیر قابل توجیه انجام دهد البته ما مصوبه هایی که خلاف مصلحت تهران و شهروندان را به همراه داشته باشد لغو می کنیم البته به هر حال این مسائل هزینه دارد و باید شورای پنجم رفتار عرفی و منطقی در روهای آخر داشته باشد.

سروری گفت: ناصر امانی منتخب شورای ششم به عنوان نماینده انتخاب شده تا این موضوعات بین شورای شهر و مدیریت شهری کنونی با شورای شهر و مدیریت شهری آینده را مطرح و نتیجه را اعلام کند و قطعا این موضوع نیز بررسی خواهد شد.

حدود یک ماه دیگر منتخبین شورای ششم فعالیت خود را آغاز می کنند. شهروندان در چهار سال گذشته مطالبات زیادی در حوزه های مختلف در تهران داشته اند که بخش اعظم آنها هنوز محقق نشده است. حالا باید دید در یک ماه باقی مانده، مدیریت شهری کنونی به اقداماتی مانند واگذاری های دقیقه نودی و چوب حراج به اموال شهر ادامه می دهد یا به دنبال تحقق مطالبات شهروندان در روزهای پایانی خواهد بود؟

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.