عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ارتباطی عمیق بین سخنان ائمه اطهار(ع) و قرآن کریم وجود دارد، گفت: ائمه اطهار(ع) مبین قرآن، حافظ و مبلغ آن بودند و هر چه گفتند از کلام الله بوده است.

شیوه مناظرات امام رضا(ع) برگرفته از قرآن کریم است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله محمد هادی عبدخدایی در وبینار چهارم از سلسله وبینارهای «امام گفت‌وگو» که با موضوع «گفت‌وگو و روابط بین‌الملل در قرآن کریم و فرمایشات امام رضا(ع)» به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، اظهارکرد: به طور کلی تعامل در قرآن بارها مطرح شده است، حتی نه با صاحبان کتاب و ادیان بلکه با مشرکان نیز به آن توجه شده است. ما در قرآن کریم مخاطب گوناگون از مردم، مومنان، اهل کتاب و... می‌بینیم. خداوند متعال به مناسبت نیاز مخاطب، مطالبی را در قرآن بیان می‌کند.

وی با اشاره به آیه ۱۳ سوره حجرات اظهارکرد: این آیه مخاطب همه مردم بشریت است. «گرامی ترین شما نزد خداوند کسی است که تقوا داشته باشد» در این آیه خطاب به بشریت آمده است که خداوند انسان‌ها را در تیره‌ها و قبایل مختلف آفرید تا همدیگر را بشناسند و دیگر اینکه ملاک برتری انسان‌ها بر یکدیگر بر میزان تقوا است. سعادت بشردر تقوا است و اینکه ظلم نکند. در اینجا نژاد، ملیت، رنگ پوست، مرد یا زن بودن مطرح نیست، بلکه ملاک برتری انسان‌ها تقوا شناخته شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با اشاره به آیه ۶۴ سوره عمران که بر محور خداپرستی تاکید شده است، افزود: براساس این آیه، مخاطب اهل کتابی است که خداوند را قبول دارند و سفارش شده است که بر محور خداپرستی حرکت کنید و با یکدیگر گفت‌گو داشته باشید و غیر از خدا عبادت نکنید. از آن جایی که ما نقاط مشترکی با صاحبان ادیان داریم و معتقد به خدا، دین، معاد، قیامت و اخلاق هستیم باید با یکدیگر متحد باشیم و نگذاریم یک عده کافر با برترین مقدسات ما بازی کنند. نگذاریم یک عده سکولار قدرت جوامع را در دست بگیرند و هر گونه که بخواهند رفتار کنند و با حیثیت ادیان مختلف اسلامی، یهودی و مسیحی بازی کنند.

وی تصریح کرد: گاهی قرآن نیز مومنان را خطاب قرار می‌دهد؛ به طور مثال در سوره ممتحنه حتی قرآن روشن کرده است که با دوست و دشمن چگونه رفتار کنیم. براساس آیات قرآن ما می‌توانیم با کسی که با آیین ما نیست به صورت مسالمت‌آمیز روابط دوستانه داشته باشیم. این سوره می‌تواند بیانگر روابط سیاسی باشد.

عبدخدایی با تاکید بر اینکه قرآن منحصر به زمان خاصی نیست بلکه می‌تواند در همه دوران‌ها و زمان‌ها روشنگر راه باشد، اظهار کرد: براساس سوره ممتحنه، قرآن به طور واضح در حمایت از مظلومان و به دوری ظالمان و مبارزه با آن‌ها تاکید می کند. در زمان حال نیز ما باید مدافع حقوق فلسطینی‌ها باشیم که سال‌هاست زیر جور و ستم اسرائیل قرار دارند.

وی ادامه داد: در قرآن کریم به ایجاد رابطه با مشرکان نیز سفارش شده که با احتیاط انجام بگیرد و زمینه آشنایی آن‌ها با کلام الهی ایجاد شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به شیوه مناظرات امام رضا(ع) تصریح کرد: امام رضا(ع) در مجلس مناظره گذشته از استدلال قوی آن گونه رفتار می‌کردند که حاضران شیفته متانت و اخلاق وارسته حضرت رضا(ع) می شدند. از آن جایی که امام در اوج قدرت، عزت و استقبال مردمی بودند، در عین حال به طرف مقابل اجازه صحبت می‌دادند. کسی که می‌خواهد در صحنه بین‌الملل صحبت کند، باید توجه به محتوا و شیوه بیان داشته و ضمن آشنایی با ادیان دیگر باید در گفت‌وگو تسلط و مهارت بحث کردن را داشته باشد.

وی تاکید کرد: براساس آیات قرآن کریم، در گفت‌وگوها باید با رعایت تقوا، با استدلال قوی و قول سدید سخن گفت و از نظر شیوه با نرمی صحبت کرد. امام هشتم(ع) از منظر محتوا در همه جا چه رابطه با مومنان و چه غیر مومنان قول سدید داشتند و وقتی وارد نیشابور می‌شوند، در جمع انبوه ارادتمندان وقتی از امام(ع) می‌خواهند که سخن ‌بگید، حضرت مهم‌ترین مسئله اسلامی که توحید است را بیان می‌کند.

عبدخدایی با اشاره به حدیث معروف سلسله الذهب گفت: توحید زیر بنای سعادت هر انسان است و محور همه کارهای مسلمانی است. در مجلس مناظره حضرت رضا(ع) با جاثلیق مسیحی، حضرت آن‌گونه سخن می‌گویند که جاثلیق نمی‌تواند به آن خللی وارد کند؛ حتی جاثلیق به مقام علمی بالا و عظمت امام هشتم(ع) در آشنایی با تورات اعتراف می کند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.