سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس از تصویب کلیات طرح نحوه رسیدگی به بودجه در این کمیسیون خبر داد.

طرح جدید نمایندگان؛ روند بررسی بودجه در مجلس اصلاح می‌شود

قدس آنلاین: سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، از تصویب کلیات اصلاح تبصره یک و دو ماده ۱۸۲ و ماده ۱۸۴ آئین نامه داخلی مجلس، مربوط به اصلاح روند رسیدگی به لایحه بودجه سالیانه، خبر داد.

وی با بیان اینکه چندین طرح از سوی نمایندگان درباره اصلاح روند رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس تدوین و به کمیسیون ارجاع شده، است، افزود: مقرر شدکارگروهی به ریاست محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز در کمیسیون تشکیل شود و با طراحان این طرح‌ها جلساتی را برگزار کند و در نهایت طرح‌های ارائه شده به کمیسیون را تجمیع و یک طرح جامع و پخته برای اصلاح روند رسیدگی به لایحه بودجه تهیه و تدوین شود.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس ادامه داد: پس از گزارش کارگروه و تهیه یک طرح واحد برای ورود به جزئیات اصلاح روند رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس، این طرح در دستورکار کمیسیون قرار می‌گیرد تا پس از رسیدگی گزارش کمیسیون برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه قوه مقننه شود.

محمودی تصریح کرد: با تصویب و تایید نهایی این طرح در جلسه علنی پارلمان، فرایند بررسی بودجه در مجلس اصلاح می‌شود.

به گزارش تسنیم، در تبصره یک ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است که در جلسه علنی، تنها پیشنهادهایی که توسط نمایندگان و کمیسیون‏ها در زمان مقرر دریافت و به چاپ رسیده، مشروط به عدم مغایرت با قانون برنامه، قابل طرح می‌باشد.

پیشنهادهایی که منبع درآمد مشخصی نداشته باشد قابل طرح نخواهد بود و پیشنهادهایی که مازاد بر سرجمع نباشد زمانی قابل طرح است که ردیف مشخص جایگزین را معین نماید. تشخیص موارد مذکور با رئیس جلسه خواهد بود.

تبصره ۲- نحوه رسیدگی به متمم، اصلاحیه‌های ‏های بودجه و سایر مواردی که در این ماده پیش‏بینی ‏نشده طبق مقررات معمول در این آیین ‏نامه خواهد بود.

ماده ۱۸۴- نیز به این شرح است،  چنانچه لایحه بودجه سالانه کشور تا تاریخ تعیین شده در این آیین‌نامه به مجلس تسلیم نشود دولت موظف است لایحه چند دوازدهم بودجه را نیز به مجلس تسلیم نماید.

انتهای‌ پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.