رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از مکاتبه ۶ اردیبهشت با حسن رحانی و درخواست بستن مرزهای جنوبی و شرقی خبر داده است؛ درخواستی که برای کنترل ورود بیماری کرونای هندی ارائه شد، اما پاسخی به آن داده نشد.

تکرار تجربه تلخ کرونایی/ رئیس کمیسیون بهداشت: ۶ اردیبهشت به روحانی گفتیم مرزهای شرقی را ببندید، پاسخ نداد!

قدس آنلاین: همزمان با آغاز موج پنجم بیماری کرونا در کشورمان که با ورود نوع جهش‌یافته ویروس کرونا موسوم به کرونا «هندی» یا «دلتا» از شرق کشور اتفاق افتاده، حالا وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا با اعلام افزایش شهرهای قرمز به ۹۲ شهر، محدودیت‌های جدید تردد، مسافرت و کسب و کار را برای این شهرها اعلام کرده است.

روز گذشته حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، «سفرهای عید فطر و تابستان» و «برگزاری انتخابات» را عامل بروز موج جدید بیماری کرونا اعلام کرد؛ البته رئیس دولت اشاره‌ای به این موضوع نکرد که در ایام عید فطر و بعد از هشدارهای چندباره کارشناسان، سفرهای بین شهری مطلقا ممنوع بوده و برگزار کننده انتخابات نیز دولت و وزارت کشور بوده است.

با وجود اظهارات رئیس جمهور، اما رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس علت دیگر و مهمتری را در خصوص بروز موج پنجم بیماری کرونا اعلام کرده است که مشابه آن در بروز موج چهارم این بیماری هم اتفاق افتاده بود.

بی‌توجهی دوباره رئیس جمهور به هشدارنامه‌های کرونایی

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به وضعیت بحرانی استان سیستان و بلوچستان در زمینه شیوع بیماری کرونای هندی، اظهار داشت: به دلیل باز بودن مرزهای جنوبی و شرقی این وضعیت در استان ما پیش آمده و عدم رعایت کامل پروتکل‌ها هم به این مسأله دامن زده است.

وی افزود: در ۱۵ ماه اخیر پیک بزرگی در استان سیستان و بلوچستان وجود نداشته و به نوعی این اولین پیک جدی بیماری کرونا در استان است.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد: ۶ اردیبهشت ماه نامه‌ای از طرف کمیسیون بهداشت و درمان به آقای روحانی رئیس جمهور نوشتیم و تاکید کردیم که مرزهای جنوبی و شرقی برای جلوگیری از ورود ویروس کرونای هندی بسته شود، اما متأسفانه به این هشدار ما نیز توجهی نکردند؛ تاکید کردیم که محدودیت‌ها در استان تشدید شود و حتی در نامه‌ای به وزیر بهداشت نسبت به عملکرد استاندار سیستان و بلوچستان در این حوزه انتقاد کردیم.

شهریاری تصریح کرد: به دلیل شرایط آب و هوایی خاص استفاده از ماسک در استان ما به زیر ۵۰ درصد رسیده و وضعیت آب استان هم مناسب نیست. البته وزارت بهداشت اعلام کرده که برای بیماریابی و درمان هر اقدام لازمی را انجام می‌دهد و اقداماتی را شروع کرده‌اند و برنامه دارند که کیت‌های آزمایشگاهی را افزایش داده و به حدود ۳ هزار آزمایش در روز برسانند.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح نیز برای استقرار امکانات درمانی اعلام آمادگی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بیشترین فوتی‌های کرونا در شهر زاهدان است چون بیشترین تراکم جمعیتی در میان شهرهای استان مربوط به این شهر است و ۴۲ درصد جمعیت زاهدان نیز حاشیه‌نشین هستند و وضعیت زندگی در این مناطق مناسب نیست.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس با اشاره به وجود ۱۲۰۰ کیلومتر مرز در این استان تصریح کرد: در میان این ۱۲۰۰ کیلومتر گذرگاه‌های غیررسمی نیز وجود دارد که باید با استفاده از ظرفیت همه نیروهای مسلح، کنترل بهتری بر مرز صورت گیرد تا جلوی ورود بیش از پیش بیماری گرفته شود.

تجربه تلخ نوروز ۱۴۰۰ دوباره تکرار شد

این تجربه در حالی تکرار می شود که اسفندماه سال گذشته و پیش از سفرهای نوروزی، رهبر معظم انقلاب - در مراسم روز درختکاری -  از یکسو و کارشناسان بهداشتی و درمانی از سوی دیگر، تاکید کرده بودند که در خصوص سفرهای نوروزی به توصیه های وزارت بهداشت توجه شود، اما ستاد ملی مبارزه با کرونا بدون توجه به هشدارهای صریح وزیر و معاونان وزارت بهداشت، مسافرت نوروزی را تنها به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع کرد و در نتیجه، در هفته اول بعد از تعطیلات نوروزی، آمار شهرهای قرمز و نارنجی به سرعت افزایش یافت و آمار فوتی های کرونا نیز تا اواخر اردیبهشت ماه به روزانه حدود ۵۰۰ نفر نیز افزایش یافت.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ۱۰ اسفندماه سال گذشته در گفتگو با فارس، نمونه مشابهی از این بی‌توجهی به هشدارهای کارشناسی را رسانه ای کرد.

شهریاری با تأکید بر اینکه پروازهای خارجی را باید جدی بگیریم، خاطرنشان کرده بود: «دو ماه پیش نامه‌ای به آقای روحانی نوشتیم و درخواست کردیم که سفرهای خارجی را ممنوع کنند و در صورت ضرورت برای سفر ایرانیان مقام خارج از کشور به داخل، آنها را دو هفته به معنای واقعی کلمه قرنطینه کنند، اما متأسفانه به این نامه جواب ندادند».

در همان ایام، وزیر بهداشت هم در نامه ای به رحمانی فضلی وزیر کشور و رئیس کمیته انتظامی امنیتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، خواستار توقف پروازهای ورودی از ترکیه شده بود که در پی آن، با دستور روحانی، فقط برخی پروازها محدود شد.

بعد از این اتفاقات، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در اردیبهشت ماه امسال پیگیر تهیه گزارش سوء مدیریت ستاد ملی مبارزه با کرونا و اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس - ارسال گزارش تخلفات به قوه قضائیه - شد و این گزارش همچنان در مرحله تدوین قرار دارد.  

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.