مشکلات دامداران نیشابور و افزایش نرخ و کمبود نهاده های دامی همچنان ادامه دارد و کسی از مسئولان نیز پاسخگوی مشکلات آنها نمی باشد.

اعتراض دامداران نیشابوری و عدم پاسخگویی مسئولان

به گزارش قدس آنلاین، خشکسالی بی‌سابقه در سال جاری و گرانی شدید نهاده‌های دامی سبب شده این روزها دامداران شهرستان نیشابور حال و روز خوشی نداشته باشند.

دامداران شهرستان با مشکلات بسیاری از جمله کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و نبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند، استمرار خشکسالی و کاهش بارندگی و کمبود شدید علوفه در مراتع بر شدت آن افزوده است.

فروش دام‌های مولد به دلالان

تنگناها باعث شده بسیاری از آنان دام‌های خود و حتی دام‌های مولد را به دلیل افزایش هزینه‌های دامپروری روانه کشتارگاه کرده و با قیمت بسیار اندک به دلالان بفروشند.

این درحالی است که در چند روز گذشته، دامداران شهرستان نیشابور با تجمع در مقابل شرکت تعاونی دامداران این شهرستان، اعتراض خود را به عدم نظارت و کمبود نهادهای دامی نشان دادند که با استقبال سرد و عدم پاسخگویی مسؤولان روبرو شدند.

 اعتراض دامداران نیشابوری و عدم پاسخگویی مسئولان

دولت نهاده‌های دامی در بنادر را آزاد کند

مهدی قدسی یکی از دامداران نیشابور  اظهار کرد: روی من دامدار بسیار فشار است و امسال فقط یک کیلو جو برای دام به من تعلق گرفته است، این انصاف نیست.

وی با بیان این‌که دلال گوشت را از دامدار  کیلویی ۴۵ هزار تومان می‌خرد و ۱۴۳ هزار تومان به مصرف کننده می‌فروشد، افزود: دولت نهاده‌های دامی را که در بنادر متوقف شده است را آزاد کند تا به دست دامداران برسد.

جلسات بی‌نتیجه به درد دامداران نمی‌خورد

یکی دیگر از دامداران شهرستان  گفت: نهاده‌های دامی را به اجبار به کارخانه‌های دولتی می‌برند و پرس و کنسانتره می‌کند و به دامداری می‌دهد که فقط ۵ عدد دام دارد.

وی افزود: هر روز می‌گویند فردا یا پس‌فردا جلسه است اما این جلسات نتیجه‌ای ندارد، این جلسات بی‌نتیجه به درد دامداران نمی‌خورد.

نگهداری دام برای روستاییان توجهی ندارد

احسان ارکانی ، نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد: موضوع تأمین نهاده دامی برای دامداران روستایی ظرف یک ماه اخیر به یک موضوع بحرانی در کشور تبدیل شده است، ما در مجلس بارها و بارها به وزیر جهاد کشاورزی تذکر داده‌ایم و از رئیس جمهور نیز طرح سوال شده است.

وی افزود: سطح تأمین نهاده‌های دامی توسط دولت در وضعیتی است که یک دهم نیاز دامدار را نیز تأمین نمی‌کند.

نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دامدار روستایی ما امروز مجبور است جو را کیلویی ۷ هزار تومان از بازار آزاد تهیه کند همچنین سایر هزینه‌های دام را نیز با قیمت‌های بالایی تأمین کند و از طرفی شیر را به قیمت کیلویی ۴,۵۰۰ تومان به دولت و کارخانجات بفروشد.

وی خاطرنشان کرد: دامداران روستایی امروز به جایی رسیده‌اند که می‌گویند نگهداری دام برای ما به هیچ وجه توجیهی ندارد و حاضرند تمام دام خود را بکشند و به کشتارگاه بفرستند.

ناتوانایی دولت در تأمین نهاده‌های دامی

ارکانی تأکید کرد: علی‌رغم پیگیری‌هایی انجام شده، محرز است توانایی وزارت جهاد کشاورزی از این بیشتر نیست.

وی با اشاره به طرح کمک مؤمنانه به دامداران شهرستان، تصریح کرد: امروز بحرانی گریبان‌گیر دامداران روستایی شده است و دامداران نمی‌توانند به تنهایی از این بحران خارج شوند مگر اینکه مردم به کمک این عزیزان بیایند.

نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس ادامه داد: پویشی تحت عنوان کمک به دامداران روستایی شهرستان نیشابور به‌صورت جهادی راه‌اندازی شده است تا مردم به این عزیزان کمک کنند.

وی اظهار کرد: اگر این بحران حل نشود، موجب کمیاب شدن شیر و گوشت در کشور خواهد شد، امیدواریم همه مردم با شرکت در این پویش از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنند.

ارکانی با اشاره به وجود نهاده‌های دامی در گمرک‌ها و بنادر کشور، افزود: مقداری نهاده در برخی گمرک‌ها و بنادر داریم منتها تا این نهاده‌ها آزادسازی شود و مشخص شود که متعلق به کدام مجموعه است و به دست دامدار روستایی برسد، دام‌ها تلف شده‌اند.

مشاهدات میدانی  نشان می‌دهد که مکانی که در نزدیکی شرکت تعاونی دامداران شهرستان نیشابور واقع شده، امروز به بازار دلالان نهاده‌های دامی تبدیل شده است و دلالان نهاده‌های دامی را در این مکان به قیمت دلخواه خود عرضه می‌کنند.

مسؤولان دولتی پاسخگو نیستند

تلاش  برای دریافت پاسخ و برقراری تماس با فرماندار شهرستان نیشابور و رئیس اداره جهاد کشاورزی این شهرستان بی‌نتیجه بود و مسؤولان دولتی حاضر به پاسخگویی نسبت به بروز این وضعیت نیستند.

صنعت دامداری در نیشابور از سالیان گذشته منبعی برای ارتزاق و اشتغال مردم به‌خصوص روستاییان بوده به گونه‌ای که این شهرستان در استان خراسان رضوی به قطب تولید گوشت و شیر تبدیل شده است، نبود حمایت کافی دستگاه‌های اجرایی از این بخش باعث بروز مشکلات فراوانی شده است که لازم است مسؤولان برای حل این مشکلات به دنبال راه حلی فوری باشند.

انتهای پیام

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.