رامین مهمانپرست دیپلمات ارشد و سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشورمان می‌گوید تیم بایدن امیدی به توافق با دولت روحانی در چند هفته باقی مانده ندارد و تمایل دارد جزئیات باقی مانده و بیشتر را با دولت رئیسی مذاکره و توافق کند.

واشنگتن برای ادامه مذاکره به دولت بعدی ایران علامت می‌دهد/ رئیسی برای بازگشت آمریکا به برجام امتیاز اضافی نخواهد داد

قدس انلاین: رامین مهمانپرست با اشاره به اعمال برخی معافیت‌های جدید برای آزاد سازی بخشی از دارایی‌های ایران در کره جنوبی و ژاپن، همچنین متوقف ماندن روند مذاکرات وین که با واکنش دولت روحانی و مذاکره کننده ارشد ایران عباس عراقچی روبرو شده، گفت: جدای از جزئیات مذاکرات صورت گرفته و توافق‌های صورت گرفته بین دولت روحانی و طرف‌های دیگر برجام از جمله آمریکایی‌ها که علنی نشده، به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به پایان کار دولت فعلی در ایران و ناامیدی از اینکه امکان توافق با دولت روحانی در چند روز باقی مانده از عمر آن ممکن و عملی باشد، آمریکایی‌ها در تدارک برنامه و پیشنهادهای جدید برای دولت و تیم بعدی هستند.

دستیار پیشین وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا زمینه ادامه مذاکرات وین پس از جابجایی دولت در ایران فراهم باشد و این باب بسته نشود، افزود: اقدامات اخیر واشنگتن از جمله اعلام آمادگی برای بازگشت به وین از نظر من پالس‌هایی برای رئیس جمهور بعدی و تیم سیاست خارجی اوست.

این دیپلمات ارشد در خصوص معافیت جدید آمریکا برای آزا  د سازی اموال بلوکه شده ایران در کره و ژاپن و کانالیزه کردن آن برای پرداخت بدهی تجار این دو کشور و برخی مبادلات تجاری با کره و ژاپن، گفت: نکته اول در این زمینه اینست که تیم مذاکره کننده ما باید توضیح دهند که چه توافقی با طرف آمریکایی انجام داده‌اند و چگونه مذاکره کرده‌اند که منجر به این اتفاق شده است.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها می‌دانند دولت روحانی قادر به نهایی کردن توافق وین نیست. خود آقای روحانی هم به این موضوع در سخنرانی‌هایش اشاره و اذعان کرد، از سوی دیگر آنها می‌دانند که تیم مذاکره کننده ایران و بالطبع برخی مواضع و دیدگاه‌ها در مذاکرت دچار تغییر خواهد شد و مطمئن هستند که سیاست ایران در مذاکرات محکمتر و قاطع‌تر خواهد شد لذا مایلند ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت جدید بدست آورند و راهبرد خود را متناسب با آن تنظیم کنند.

وی با تأکید بر اینکه اگر طرف آمریکایی مایل به بازگشت به برجام باشد باید تمامی تحریم‌هایی را که  بر مبنای برجام می‌بایست لغو می‌شد، بردارد و علاوه بر آن تحریمهای اضافی را که در دوران ترامپ اعمال شد، لغو نماید، گفت: مانع اصلی در برابر توافق موضوع راستی آزمایی و سنجش صداقت آمریکایی‌هاست و لازم است روابط تجاری، مالی و بانکی ما با کشورهای دیگر به وضعیت عادی بازگردد که تأیید این موضوع زمانبر است.

دستیار پیشین وزیر امور خارجه گفت: این چارچوب در فهریت مطالبات ایران غیر قابل تغییر است و دولت بعدی با جدیت بیشتری آنرا دنبال خواهد کرد، لذا اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند با دولت رئیسی به توافق برسند نه تنها باید پیش شرط‌ها را کنار بگذارند که از طرح مطالبات جدید و خارج از برجام هم خودداری کنند وگرنه به نتیجه نمی‌رسند.

وی با اشاره به اینکه اعمال معافیت برای پولهای بلوکه شده ایران در روزهای اخیر با شرایطی که اعمال شده و انحصار این اموال در کانال تجارت با کره و ژاپن، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند علامتی مثبت به دولت اقای رئیسی بدهند، اما در همین کار هم دچار اشتباه شده‌اند زیرا اقدامشان عملاً بر خلاف منافع ایران و به نفع کره و ژاپن دو متحد خودشان است.

وی افزود: باید منتظر بمانیم تا تیم آقای رئیسی برای دولت بعد،  بویژ وزیر خارجه دولت ایشان و تیم سیاست خارجی وی مشخص و البته ترکیب جدید تیمی مذاکره کننده نیز رونمایی شود. آن زمان رویکرد دولت بعدی نسب به مذاکرات وین و توافق با امریکا نیز قابل تشخیص و ارزیابی خواهد بود.

سفیر اسبق کشورمان در کشورهای لهستان و لیتوانی گفت: اگر آمریکایی‌ها به سیاق گذشته نخواهند به تعهداتشان عمل کنند و برای لغو تحریم‌ها شرط و شروط بگدارند یا شروط جدید اضافه کنند، قطعا در دولت بعدی ایران با برخورد به مراتب جدی تر و اقدامات جبرانی و متقابل سخت‌تری مواجه خواهند شد. بنابراین اگر به دنبال توافق با ایران هستند در وهله نخست باید به تعهدات برجامی‌شان عمل کنند و تصمیم نهایی را هرچند دشوار، بگیرند چون دولت بعدی حاضر نخواهد بود امتیاز بی‌ربط و اضافه‌ای در قبال بازگشت آمریکا به تعهدی که آنها نقض کرده‌اند، بدهد.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: برجای یک تعهد دوطرفه بود، جمهوری اسلامی ایران تعهدات مشخصی داشت که شامل اعمال یکسری محدودیت های فنی و هسته‌ای در یک دوره زمانی معین و خاص در قبال لغو تحریم‌ها می‌شد. این طرف آمریکایی و به دنبال آن کشورهای اروپایی بودند که به تعهدات و وظایفشان عمل نکردند.

وی با بیان اینکه هر توافق تا موقعی پایدار خواهد بود که دو طرف به وظایف و تعهداتشان پایبند باشند، تصریح کرد: همین مسئله راهکار دولت جدید را مشخص می‌کند. به بیان دیگر دولت بعدی بر موضوع ضمانت اجرای کامل برجام تأکید ویژه خواهد داشت.

وی درباره وقت کشی آمریکایی‌ها و آنچه سید عباس عراقچی گروگانگیری سیاسی توافق احیای برجام و مبادله زندانیان بین دو کشور از سوی واشنگتن نامیده است، گفت: شاید تصورشان این بود که دولت فعلی بخاطر انتخابات و شرایط سیاسی خودش حاضر می‌شود امتیاز بیشتری بدهد و توافق ناقص را امضا کند، خاطرنشان کرد: آنها دچار اشتباه شدند چون سیاست کلان و راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات را نهادهای بالادستی و رهبری تعیین می‌کنند و دلیلی ندارد دولت بعدی بخواهد امتیازی بیشتر به طرف مقابل بدهد.

مهمانپرست تصریح کرد: اینجا آزمونی است برای آمریکا و طرف غربی که نشان دهند سیاست دوران ترامپ را کنار گذاشته و به توافقشان متعهد هستند.

وی با یادآوری اینکه غربی‌ها همیشه در محاسباتشان در مورد جمهوری اسلامی ایرانو به ویژه درم ورد تأثیر سیاست فشار حداکثری دچار اشتباه می‌شوند، اظهار داشت: همانطور که رهبری اشاره کردند اگر طرف غربی به تعهداتش در لغو تحریم‌ها عمل کنند و مشخص شود تحریم‌ها لغو شده ما هم به تمامی تعهدات در قبال برجام برای ایجاد محدودیت‌های فنی در یک دوره خاص عمل خواهیم کرد

وی در پاسخ به این شبهه مطرح شده از سوی آمریکا و کشورهای غربی در مورد اینکه غربی ها می گویند برخی اقدامات ایران به نقطه‌ای رسیده که قابل بازگشت نیست و باید توافق با شرایط جدیدی امضا شود؟ گفت: اگر هم این ادعا درست باشد عامل این وضعیت اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هستند و باید هزینه آنرا خودشان بدهند نه ما. اگر برجام خاصیتی برای کشور ما نداشته باشد قطعاً دولت بعد و نظام هم تمایلی برای بازگشت به آن نخواهند داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.