رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: پهنه کلانشهر مشهد ۳۰ هزار هکتار است و این در حالی است که حاشیه این شهر بیش از ۸۰ هزار هکتار وسعت دارد.

حاشیه کلانشهر مشهد بیش از ۲ برابر پهنه آن شده است

به گزارش قدس آنلاین، شهنار رمارم روز یکشنبه و در نشست هم اندیشی و تبادل نظر به منظور شناسایی راه های بازگشت مهاجران روستایی از شهرها در مشهد افزود: شناسایی مشکلات و دلایل مهاجرت روستاییان در شورای پنجم شهر مشهد صورت گرفته است و امیدواریم در شورای ششم این موضوع مغفول نماند تا شرایط بازگشت روستائیان از اطراف و حاشیه های این کلانشهر به روستاها فراهم شود.

وی ادامه داد: متاسفانه شهر مشهد روز به روز و به صورت افقی در حال گسترش و توسعه است و این در حالی است که مدیران تصمیم ساز استان، بدون برنامه منسجم و اجرایی هستند.

عضو شورای پنجم شهر مشهد با اشاره به سخنان آیت الله جوادی آملی در دیدار با رییس جمهوری منتخب و تاکید ایشان بر خدمت به مردم گفت: خداوند جهان را در خدمت انسان آفریده است و مسوولان نیز باید در خدمت بندگان خدا باشند و بر همین اساس باید سعی کنیم در این آزمون الهی به خوبی نقش خود را ایفا کنیم.

رمارم افزود: کمک به بازگشت و مهاجرت معکوس روستاییان به روستاها می تواند به حفظ کرامت آنها در جامعه روستایی منجر شود و این در حالی است که اکنون شاهد این هستیم که این افراد در صورت عدم تامین مسکن مناسب همچون یک انسان درجه ۲ در حاشیه شهرها و با کمترین امکانات رفاهی، زندگی را سپری می‌کنند.

وی ادامه داد: شهرنشینی پس از صنعتی شدن جوامع گسترش یافت زیرا خدمات رفاهی در روستاها کم شد و مردم به دنبال تهیه خدمات اولیه که در شهرها فراهم شده بود از روستاها مهاجرت کردند.

عضو شورای پنجم شهر مشهد گفت: اگر قرار است روستاییان از امکانات اولیه در شهر محروم باشند و بدون مسکن مناسب و در بافت ناهمگون حاشیه شهرزندگی کنند چرا به دامن روستای خود بازنگردند؟

رمارم افزود: امسال، خشکسالی نیز برای دامداران ایجاد مخاطره کرده است و حاکمیت باید تدابیری برای جبران خسارت آنها در نظر بگیرد زیرا با این شرایط، دامدار با فروش دام خود روستا را برای زندگی در شهر ترک خواهد کرد و حال آن که عزت روستایی، در روستا بیشتر از حاشیه شهر بزرگ مشهد حفظ خواهد شد.

او با اشاره به این که شهرهای خراسان رضوی بدون طرح تفصیلی در حال گسترش است ادامه داد: اگر سیل مهاجرت روستاییان از برنامه تفصیلی شهری پیشی بگیرد در شهر دچار بحران خواهیم شد و این در حالی است که شهر مشهد علاوه بر سایر جاذبه‌های شهری، بارگاه مقدس حضرت رضا (ع) را نیز در خود دارد.

درآمد پایدار، پاشنه آشیل مهاجرت

معاون مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی  نیز در این نشست گفت: پاشنه آشیل مهاجرت، درآمد پایدار است و حال آن که بسیاری از روستاییان برای به دست آوردن درآمد بیشتر که زندگی آنها را تضمین کند روستاهای خود را به مقصد شهرهای دیگر ترک کرده اند.

محمد رضا عباس زاده افزود: مهم‌ترین موضوعی که باعث عدم مهاجرت روستاییان می‌شود ایجاد درآمد پایدار و حل مسائل اقتصادی و موضوع معیشت  است.

وی ادامه داد: در یک نظام مدیریتی قوی باید شبکه سازی وجود داشته باشد تا در صورت بررسی و تصویب طرحی، اجرای آن نیز برنامه ریزی شود و در این میان شوراهایی اسلامی شهر و روستا باید نقش اساسی را بر عهده داشته باشند.

معاون مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی با اشاره به این که باید منابع و منافع روستا بر عهده یک نهاد باشد گفت: مدیریت روستاها و برنامه ریزی آن به جای آن که بر عهده خود روستاییان باشد از سوی مسوولان صورت می گیرد و به جای حل مشکلات روستاییان، اکنون باعث تغییر رویه در نوع زندگی آنها شده است که نمونه بارز آن صدور مجوز چاه های عمیق آب در گذشته است و نتیجه کنونی آن نیز کمبود آب چاه برای کشاورزی است.

عباس زاده افزود: متاسفانه در موضوع مهاجرت معکوس روستاییان بیشتر به معلول‌ها پرداخته می‌شود و این در حالی است که باید علت ها را نیز جست و جو کرد.

وی ادامه داد: مشاغل جوار مزرعه لایه پشتیبانی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و حال آن که در سایر کشورها این مشاغل باعث ایجاد درآمد و در عین حال کاهش حضور روستاییان در شهرها شده است.

معاون مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی با اشاره به ۲ مفهوم مهاجرت خوب و مهاجرت بد افزود: مهاجرت خوب باعث می شود تا فرد روستازاده موفقی که اکنون دارای تخصص علمی همچون تخصص در طبابت شده است در شهر به زندگی بپردازد و خدمت کند.

عباس زاده افزود: هم اکنون شاهد حضور سازمانهای مردم نهاد و بنیادهای خیریه برای کمک به مردم حاشیه شهر هستیم و به نظر، این گونه خدمات رسانی باعث می شود تا سایر روستاییان نیز برای دریافت همین خدمات ساده، به حاشیه شهرها مهاجرت کنند.

او اضافه کرد: به جای آن که میلیاردها تومان صرف بهسازی و رفع محرومیت در حاشیه شهرها شود با صرف نصف این هزینه در روستاها و ایجاد مشاغل پایدار در روستا، می‌توان باعث کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها شد.

انتهای پیام

ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.