منابع لبنانی گزارش دادند که تاریخ احتمالی آغاز رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی برای انتخاب تشکیل دولت دوشنبه ۲۶ جولای خواهد بود.

لبنان| تاریخ شروع رایزنی‌ها برای انتخاب مامور تشکیل دولت مشخص شد/ معرفی گزینه‌های جدید

قدس آنلاین: منابع لبنانی اعلام کردند که «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان قرار است که امروز خواستار انجام رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی برای انتخاب مامور تشکیل دولت شود و احتمالاً تاریخ تعیین شده به این منظور دوشنبه 26 جولای خواهد بود.

از طرف دیگر منابع آگاه لبنانی به روزنامه الاخبار گزارش دادند که احتمال انتخاب «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر پیشین لبنان به عنوان نامزد جدید نخست وزیری آینده از احتمال بالایی برخوردار است؛ چرا که «نبیه بری» رئیس پارلمان، «سعد حریری» رئیس جریان المستقبل و «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه از او در رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی حمایت خواهند کرد؛ اما با این وجود هیچ چیز قطعی نشده است.

در این میان محور آمریکایی -فرانسوی - سعودی از جمله طرف‌هایی هستند که قصد مداخله در انتخاب مامور تشکیل دولت آینده لبنان را دارند.

منابع آگاه در این خصوص گزارش دادند که «خالد بن علی الحمیدان» رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی در گفتگویی که اخیراً با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق داشت به او گفت که انتخاب «سعد حریری» به عنوان نخست وزیر آینده لبنان مورد تایید عربستان نیست و سعودی‌ها به نخست وزیری شخصی مانند «نواف سلام» سفیر سابق لبنان در سازمان ملل که بتواند یک دولت تکنوکرات و بدون حضور احزاب سیاسی در لبنان تشکیل بدهد رضایت می‌دهند.

در این میان فرانسه که سال گذشته پیش از انتخاب سعد حریری به عنوان مأمور تشکیل کابینه لبنان با نخست‌وزیری «مصطفی ادیب» سفیر لبنان در آلمان موافق بود اکنون نیز در تلاش برای غلبه بر موانع پیش روی بازگشت وی به صحنه سیاسی در داخل لبنان و برعهده گرفتن ماموریت تشکیل دولت است.

از طرف دیگر آمریکا روی نام «محمد بعاصیری» معاون سابق بانک مرکزی لبنان برای نخست وزیری آینده این کشور حساب کرده و در تلاش است تا نظر افکار عمومی لبنان درباره این گزینه را جویا شود.

نیروهای سیاسی لبنان معتقدند که در این میان شاید مصطفی ادیب نسبت به گزینه‌های دیگر شانس بیشتری برای نامزدی نخست وزیری آینده داشته باشد؛ چرا که قبلاً یک بار نظر فراکسیون‌های پارلمانی را جلب کرده بود اما به دلیل شکست در تشکیل کابینه در دور قبلی همچنان نمی‌توان با قطعیت درباره صلاحیت وی مرحله کنونی صحبت کرد.

همانطور که گفته شد نجیب میقاتی نیز یکی از گزینه‌های محتمل برای جایگزینی سعد حریری است که هر چند گفته قصد کاندید شدن برای نخست وزیری آینده را ندارد اما نام او همچنان مطرح است.

یکی از موانع پیش روی انتخاب نجیب میقاتی به عنوان مامور تشکیل دولت لبنان این است که احتمالا او مورد حمایت عربستان و کشورهای اروپایی قرار نگیرد.

«غسان عویدات» دادستان عمومی لبنان یکی دیگر از گزینه‌هایی است که نام او برای نخست وزیری آینده به شکل جدی مطرح شده؛ چرا که دولت آینده دو وظیفه اصلی بر عهده خواهد داشت که شاید دادستان عمومی از پس آن بر بیاید: انجام اصلاحات مالی و به نتیجه رساندن تحقیقات انفجار بندر بیروت.

پیشتر نیز رسانه‌های لبنانی گزارش دادند که «جواد عدرة» تاجر معروف لبنانی و همسر «زینة عکر» وزیر دفاع و امور خارجه در دولت پیشبرد امور لبنان و مدیرکل شرکت «اطلاعات بین‌المللی» که یکی از مهم‌ترین شرکت‌ها متخصص در زمینه نظرسنجی در لبنان است از دیگر گزینه‌های مطرح شده در رایزنی‌های غیر الزام‌آور برای نخست وزیری آینده لبنان است.

در هر صورت سه شنبه هفته جاری تعطیلات عید قربان در لبنان آغاز می‌شود و طی این هفته اقدام رسمی و جدی برای انتخاب مامور تشکیل دولت انجام نشده و همه چیز به هفته بعد موکول می‌شود.

استعفای سعد حریری بحران‌های لبنان را پیچیده تر کرده و نیروهای سیاسی لبنان انتظار داشتند او دست‌کم قبل از استعفا یک فردی را به عنوان جایگزین خود جهت انجام ماموریت تشکیل کابینه معرفی کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.