کارشناس بورس کالا گفت: تردیدی نمی‌توان داشته باشیم که روشن و خاموش کردن کوره‌ها لطمات زیادی به تولید در بخش فولاد و سیمان می زند و ساختار این صنعت را به لحاظ تولید با ظرفیت مورد نیاز دچار چالش‌هایی می‌کند.

انجمن‌های صنفی سیمان و فولاد با سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیروگاه برق اختصاصی ایجاد کنند

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه و بورس در گفت و گو با قدس آنلاین به مساله گرانی سیمان و فولاد پرداخت و در این باره گفت: بعد از نگرانی‌ها و شکایات مصرف کنندگان برق خانگی و تصمیم گیری دولت برای قطع برق صنایع و کارگاه های تولیدی شاهد قطع برق در صنعت کشور هستیم. قطع برق در صنعت کشور قطعاً به صلاح نیست و به شدت موجب کاهش تولید می‌شود که یکی از اثرات آن در کوتاه مدت را روی افزایش قیمت سیمان و فولاد دیدیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به لحاظ فنی کوه ها این امکان را نمی‌دهد که در روز چند ساعت روش باشد و با قطعی برق خاموش شود. منظور این است که وقتی کوره خاموش می‌شود با وصل شدن برق به سرعت مکانیزم بازگشت به تولید صورت نمی گیرد بنابراین با توجه به اینکه یک کوره حداقل بین ۳ تا ۴ ساعت زمان برای آماده سازی نیاز دارد این مساله به شدت روی از دست رفتن ظرفیت تولید و به تبع آن گرانی محصولات تأثیر می‌گذارد.

همایون دارابی با انتقاد از بی برنامگی دولت و عدم حمایت از صنعت در سالی که باید از تولید حمایت و مانع زدایی شود خاطر نشان کرد: تردیدی نمی‌توان داشته باشیم که روشن و خاموش کردن کوره‌ها لطمات زیادی به تولید در بخش فولاد و سیمان می زند و ساختار این صنعت را به لحاظ تولید با ظرفیت مورد نیاز دچار چالش‌هایی می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به فصل ساخت و ساز و بالا بودن تقاضا ارتباط این موضوع را با قطع برق و گرانی‌های اخیر توضیح داد ودر این باره گفت: با توجه به اینکه فصل تابستان و فصل گرما به دلیل وضعیت آب و هوا اوج ساخت و ساز واحدهای مسکونی است بنابرای تقاضا برای خرید سیمان و فولاد هم بالاست. قطع برق در کنار تقاضای بالا دست به دست هم می دهد تا خود به خود باعث بالا رفتن قیمت ها شود.

وی با ارائه راهکار تصریح کرد: به نظر می رسد تنها کاری که می‌توان کرد این است که انجمن‌های صنف فولاد و سیمان و انجمن‌های خدمات وابسته با همدیگر بنشینند با کمک یکدیگر و هدایت سرمایه هایشان به سمت ایجاد نیروگاه این معضل را برای صنعت خود حل کنند. اگر بعضی از کارخانه‌های بزرگ ما واحدهای مستقل برق برای خود راه اندازی کنند و مشکل برق خود را به صورت خصوصی حل کنند این موضوع هم مانع افزایش قیمت می شود وهم تولید وصنعت واحدهای تولیدی را با چالش‌های غیر قابل جبرانی به خطر نمی‌اندازد.

وی در این باره توضیح داد: با توجه به عدم ساخت و ایجاد نیروگاه های برق مورد نیاز کشور در هشت سال گذشته به غیر از چنین همکارهایی گویا راه چاره ای پیش روی بخش صنعت کشور نیست یا اینکه صنعتگران و مردمی که فشار قیمتی روی آنهاست صبوری پیشه کنند تا از مشکل عبور کنیم.

همایون دارابی دراین باره گفت: مثلا مصرف کنندگان سیمان و فولاد مصرف خود را به تأخیر بیندازند کما اینکه بعضی از سازندگان در حال حاضر به قیمت بالای بتن بتن ریزی، کار وساخت و ساز را متوقف کرده‌اند بلکه با خنکی هوا قیمت درهفته های آتی مقداری آرام بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.