در هفته‌های اخیر با مشکلات بسیاری در بحث تأمین نهاده های دامی مواجه بودیم به گونه ای که در چند ماه گذشته بازار نهاده‌های دامی نابسامانی بی سابقه‌ای را تجربه کرده وعلاوه بر نایاب شدن نهاده ها هم اکنون قیمت نهاده‌های دامی از جمله جو،ذرت و سویا به دو برابر نرخ مصوب رسیده است.

تأمین ۷۶هزار تن نهاده دامی برای دامداران خراسان رضوی

به گفته فعالان اقتصادی اختلال‌های ایجاد شده در بازار و نوسان‌های قیمتی وضعیت نابسامان تأمین و توزیع نهاده‌های دامی را به وجود آورده است.

 همچنین فعالان این حوزه بر این باورند که با تداوم شرایط موجود در ماه‌های آینده قیمت گوشت افزایش چشمگیری خواهد داشت. بر همین اساس مدیران بخش‌های مختلف در تلاش هستند تا به هر شکل ممکن ازتداوم شرایط ایجاد شده جلوگیری کنند که یکی از اصلی ترین اقدامات تهیه نهاده دامی به قیمت مصوب است آنچنان که حجت الاسلام پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی از تهیه وتوزیع مقادیر قابل توجهی نهاده دامی خبر داد.

پژمان‌فر گفت: بخش عمده تعلیف دام سنگین در طول سال از نهاده ها بوده، اما امسال به واسطه خشکسالی دامداران سبک هم مشکلات بیشتری را متحمل شده اند، از طرفی تجربه ذخیره سازی را هم در فصل بهار و تابستان نداشتند.تلاش ما در این خصوص برای اینکه بتوانیم سهمیه خوبی را برای استان اختصاص بدهیم، در یکی دوماه اخیر انجام شد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه با جلساتی که با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم، توانستیم سهمیه قابل توجهی نسبت به سهمیه‌هایی که در نظر می گرفتند برای استان اختصاص دهیم، افزود: یکی از مشکلات ما در این زمینه بحث حمل و نقل نهاده ها بود که تلاش کردیم هم از طریق زمینی و هم از راه ریلی بحث انتقال را با تعیین نماینده هایی به نحو احسن انجام دهیم.

پژمانفر ادامه داد: یکی از مشکلات جدیدی که یک هفته است درگیر آن هستیم عدم صدور مجوز بهداشتی برای بار یک کشتی حامل نهاده های دامی در بندر پهلو گرفته است، اما اجازه تخلیه داده نمی شود که پیگیری های ما با وزیر بهداشت در حال انجام است تا مجوزها و تأییدیه‌ها برای انتقال هر چه سریع‌تراین محموله انجام شود.

وی با بیان اینکه نهاده با قیمت دولتی برای عشایر تا حدودی تأمین شده، اما مشکل این است که برخی از عشایر و روستاییان حتی توانایی خرید نهاده با نرخ دولتی را هم ندارند، اظهار کرد:  به منظور کمک به این دسته از عشایر چند اقدام را انجام دادیم، یکی اینکه تسهیلاتی را برای عشایر که در بودجه هم پیش‌بینی شده ، در نظر گرفتیم تا بتوانند نهاده را خریداری کنند. برای روستاییان در جلسه ای که با بنیاد علوی داشتیم، توانستیم اعتباری را به صورت قرض الحسنه مصوب کنیم، به این صورت که علی الحساب ۲۵میلیارد تومان در اختیار ما قرار دادند که امیدواریم با همکاری بانک‌ها این مبلغ را تا ۲۰۰میلیارد تومان هم برسانیم و در اختیار تعاونی دامداران قراردهیم.

پژمانفر با اشاره به اینکه تعاونی دامداران به ازای تعداد رأس دام سبکی که دامدار در اختیار دارد، نهاده در اختیار دامدار قرار می‌دهد،عنوان کرد: تعاونی دامداران نهاده را از دولت خریداری کرده و بین دامداران توزیع می کند و با یک استمهال بلند مدت از دامدار پس می گیرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه با این طرح دامدار دغدغه‌ای برای خرید نهاده نخواهد داشت، افزود: پس از اینکه دام دامدار پروار شد و به مرحله مصرف رسید یا این دام را به صورت تضمینی خریداری می کنیم یا اینکه دامدار می تواند با فروش دام خود در بازار دین خود را بابت علوفه به تعاونی پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه جهاد استان، بنیاد علوی و استانداری و بانک‌ها در این زمینه همکاری بسیار خوبی با ما داشته اند، تصریح کرد: ما برای تأمین نهاده برای دامدار به گونه ای برنامه ریزی و عمل کردیم که پول و تسهیلات مستقیماً به دست دامدار نرسد؛ چرا که با وجود مشکلات زیادی که دامداران دارند، ممکن بود بخشی از پول برای خرید نهاده هزینه نشود.

پژمانفر با اشاره به اینکه در مرحله اول پیش‌بینی که کرده بودیم ۱۶هزارو ۷۰۰ تن بود که با رایزنی های انجام شده به ۳۰هزار تن افزایش پیدا کرد، افزود: رقم نهاده های اختصاص یافته برای خراسان رضوی در مرحله دوم ۴۶ هزار تن است که به مرور در حال ورود به استان است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از یک سوم این نهاده ها توزیع شده است، افزود:ما هم قبول داریم که این میزان کفاف دامداران استان را نمی کند به همین دلیل  همچنان در حال رایزنی برای اختصاص سهمیه بیشتر برای استان هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.