رهاسازی فاضلاب کشتارگاه صنعتی دام بجنورد در زمین‌های اطراف در حالی سبب گلایه شهروندان و تشکیل پرونده قضایی شده که این مشکل با 3میلیارد تومان حل می‌شود.

پساب کشتارگاه بجنورد قاتل محیط زیست!

گفته می‌شود غیرفعال بودن سیستم فاضلاب کشتارگاه صنعتی دام بجنورد سبب شده فاضلاب این واحد تولیدی به زمین‌های اطراف سرازیر شود.

متولیان کشتارگاه صنعتی دام به علت نبود سیستم تصفیه، پساب را در چند استخر جمع‌آوری و سپس با تانکرهای حمل فاضلاب به منطقه قارلق منتقل می‌کنند. از سوی دیگر برخی‌ها یکی از علت‌های بروز این مشکل را افزایش میزان کشتار در کشتارگاه با اجرای طرح تضمینی خرید دام عشایر می‌دانند.

مسئولان می‌گویند پیش از اجرای این طرح، ظرفیت استخرها پاسخگو بود و استخرها به ‌موقع تخلیه می‌شد اما اکنون با اجرای طرح خرید تضمینی دام عشایر و افزایش میزان کشتار، استخرها زودتر پر می‌شود.

راهکار موقتی این مشکل، افزایش تعداد تانکرها و تخلیه زود به‌ زود فاضلاب در منطقه قارلق است، اما همین امر هم یک معضل زیست‌محیطی است که اداره کل حفاظت محیط‌ زیست با آن مشکل دارد.

نکته قابل توجه اینکه بیش از یک دهه از راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی شهر بجنورد گذشته اما این واحد هنوز سیستم تصفیه ندارد.

نبود اعتبار کافی

راهبر(پیمانکار) کشتارگاه صنعتی شهر بجنورد در این ‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: راهکار اساسی جلوگیری از رهاسازی پساب کشتارگاه، راه‌اندازی سیستم تصفیه است که متأسفانه شهرداری اعتبار لازم را ندارد.

جعفر فدایی اظهار می‌دارد: راه‌اندازی سیستم تصفیه 3میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما شهرداری توان تأمین این مبلغ را ندارد.

وی می‌افزاید: تا زمانی که تصفیه‌خانه کشتارگاه راه‌اندازی شود به ‌ناچار فاضلاب در استخرها جمع‌آوری و با تانکر به منطقه قارلق منتقل می‌شود که اداره کل حفاظت محیط ‌زیست با آن مخالف است.  راهبر کشتارگاه صنعتی دام بجنورد اظهار می‌دارد: بر اساس قرارداد عملیات اجرایی و رفع نواقص کلی کشتارگاه بر عهده شهرداری است اما  شهرداری در این‌ باره اعتبار کافی ندارد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خراسان شمالی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: این اداره کل به علت سرازیر شدن پساب کشتارگاه صنعتی دام از شهرداری بجنورد شکایت کرده و پرونده قضایی تشکیل شده است.

حسین هراتی اظهار می‌دارد: سیستم تصفیه کشتارگاه صنعتی دام در بجنورد به ‌عنوان تنها کشتارگاه صنعتی دام استان، با مشکل فنی روبه‌رو است و پیش ‌از این هم برای رفع این مشکل تذکر و همچنین مهلت داده ‌شده بود اما اقدامی انجام‌ نشده است.  مهلت رفع مشکل ۱۵ تیرماه جاری به اتمام رسیده و با توجه به اینکه اقدامی در این زمینه انجام‌ نشده، از طریق مرجع قضایی اقدام شده است.

افزایش تانکرهای حمل فاضلاب

مجید شادکام، معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره علت بروز این مشکل می‌گوید: سیستم تصفیه‌خانه کشتارگاه با مشکل فنی و نقص روبه‌رو است از این‌ رو پساب حاصل از فعالیت کشتار دام در استخرها جمع‌آوری و سپس با استفاده از تانکرهای حمل فاضلاب به محل دفع فاضلاب در لاگون‌های منطقه قارلق منتقل و تخلیه می‌شود.

وی می‌افزاید: با اجرای طرح خرید تضمینی دام عشایر و راهی شدن دام‌ها به کشتارگاه، میزان کشتار دام در کشتارگاه افزایش ‌یافته و استخرها لبریز از پساب شده و به زمین‌های اطراف سرازیر می‌شود. شادکام ادامه می‌دهد: پیش ‌از این، که کشتار کم بود ظرفیت استخرها برای جمع‌آوری فاضلاب پاسخگو بود اما اکنون این استخرها در زمان کمتری پر می‌شود و پساب در زمین‌های اطراف سرازیر شده است.

وی اظهار می‌دارد: در این زمینه راهبر کشتارگاه مکلف شده است تا استخرهای جمع‌آوری پساب را در زمان کمتر و پیش از پر شدن تخلیه کند، در این ‌باره باید شمار تانکرهای حمل فاضلاب بیشتری به کار گرفته شود تا مشکل سرازیر شدن پساب به زمین‌های اطراف تکرار نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.