نماینده مردم تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشتر اعضای شورای ملی زعفران، کسانی هستند که محل درآمدشان از محل صادرات زعفران است، از نفوذ و حضور این افراد در گلوگاه‌های مهم تصمیم‌گیر پرده برداشت.

 وقتی صادرکنندگان زعفران همه جا هستند؛ از وزارت جهادکشاورزی تا مجلس!

به گزارش قدس انلاین، محسن زنگنه  اظهار کرد: مشکلات کنونی زعفران کشور را نخست در نگاه وزارت جهاد کشاورزی می‌دانم که به این محصول به عنوان یک محصول پایه و مهم نگاه نکرده و این در حالی است که می‌بینیم این وزارت‌خانه برای برخی محصولات نظیر برنج، چای و برخی مرکبات توجه ویژه دارد و حساسیت به خرج می‌دهد.

نماینده مردم تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دلیل این نگاه وزارت جهاد به تعارض منافع باز می‌گردد یعنی چون تعارض منافعی وجود دارد و همچنین به دلیل نهادهای قدرتمندی که در حوزه زعفران شکل گرفته(و همه جا نیز نفوذ دارند) مانع از این شده‌ که این حوزه سروسامان پیدا کند.

وی با بیان اینکه بیشتر اعضای شورای ملی زعفران، کسانی هستند که محل درآمدشان از محل صادرات زعفران است، تصریح کرد: همین افراد نیز در همه جا هستند و بعد می‌بینیم این‌ها در همه قسمت‌های جهاد کشاورزی، در کمیسیون گیاهان دارویی، در اتاق تعاون یا در اتاق بازرگانی حضور دارند.

زنگنه افزود: اهمیت این ادعا زمانی بیشتر مشخص می‌شود که همگان بدانند من در مجلس به کرات این افراد را می‌بینم که به بهانه‌های مختلف در کمیسیون کشاورزی یا سایر مجامع مشورتی حضور پیدا می‌کنند و چون رسانه در دست آن‌هاست قدرت نیز دست این‌ افراد است.

نماینده مردم تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: اصولاً ‌این قدرتی که این نهادها پیدا کرده و منافعی که از این محل می‌برند در همین فضای بی‌سروسامانی بازار سرمایه میسر می‌شود و تا وقتی این بی‌نظمی حاکم باشد، شما به راحتی می‌توانید با پنج تن زعفران قیمت را تحت‌ تأثیر قرار دهید.

تعاون روستایی در دولت روحانی کنار زعفران‌کاران نبود

وی در بیان راهکار خود، اظهار کرد: به چند گزاره قطعی رسیده‌ایم که یکی از آن‌ها این است که تعاون روستایی که متولی خرید زعفران در سال‌های قبل بود، متأسفانه خیلی در راستای منافع کشاورز حرکت نمی‌کند و گواه این ادعا هم آن است ۵۰ تن زعفرانی را که باید به شرط صادرات عرضه می‌کرد، متأسفانه این شرط را برداشت و همین باعث شد بازار زعفران دچار مشکل و تناقض شود، تعاون روستایی در این دولت، آن‌طور که انتظار می‌رفت در کنار کشاورز قرار نگرفت.

زنگنه تصریح کرد: بر این اساس ضرورت دارد یک نهاد را پیدا کنیم که نسبت به زعفران هم انگیزه، هم تعصب و هم توان مالی برای انجام مانورهای حمایتی داشته‌ باشد.

نماینده مردم تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در این راستا امسال ۲ اقدام انجام شد، افزود: مجلس برای نخستین بار ردیف بودجه‌ای برای حمایت از محصولات کشاورزی با قید نام زعفران به مبلغ ۳۴ هزار میلیارد ریال اختصاص داد تا آن مشکل مالی همیشگی در آستانه فصل برداشت تکرار نشود و به‌زودی چگونگی تخصیص آن اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: اقدام دوم این‌که یک نهاد قدرتمند و بزرگ را برای حمایت از زعفران‌کاران ایجاد کردیم تا این مجموعه به موضوع زعفران ورود پیدا کند و با یک قیمت متعادل و البته در زمان لازم اقدام به خرید تضمینی زعفران کند.

زنگنه گفت: البته به اعتقاد من صنایعی که در بخش پاک کردن، فرآوری و خشک کردن زعفران فعال هستند نیز در سال‌های اخیر مورد توجه نبوده و امسال به دنبال آن هستیم در فصل برداشت، شیوه‌های مکانیزه را جایگزین کنیم.

نماینده مردم تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی پیش از این نیز در اظهاراتی جنجالی گفته بود: سرمافیای زعفران در پاستور و دم آن در بازار رضای مشهد است، تا امروز با دولتی سر و کار داشتیم که دستش با مافیای زعفران در یک کاسه بوده برای این ادعای خودم مدرک و سند هم دارم و در نظر دارم بعد پایان این دولت، شخصاً از واعظی شکایت کنم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.