مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: در پی افزایش قیمت ارز، کاغذی که از خارج وارد میشود و به دست ناشر میرسد، قیمتش بالایی دارد.

تمدید مهلت طرح‌های فصلی در گرو افزایش یارانه است/ تکیه بر توان داخلی، علاج نهایی برای درمان گرانی کاغذ

به گزارش قدس آنلاین، ایوب دهقانکار مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه یکی از وظایف و ماموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت فرهنگی، تقویت صنعت نشر و در عین حال ارتقای فرهنگ کتابخوانی و ترویج مطالعه در کشور است، درباره طرح تابستانه کتاب توضیح داد: ما در زنجیره نشر شاهد حلقه‌های مختلف هستیم. حلقه اول صاحبان اثر و حلقه‌های بعدی ناشر، چاپخانه، ویراستار و دیگر عواملی هستند که دست به دست هم می‌دهند تا یک کتاب منتشر شود.

وی افزود: آخرین حلقه از این زنجیره که با مردم به عنوان مصرف کننده اصلی کتاب در ارتباط است، کتابفروش‌ها می‌باشند. تجربه نشان داده که اگر کتابفروشی‌ها حمایت شوند سایر حلقه های زنجیره صنعت نشر هم حمایت می‌شوند. بر این اساس، طرحی با حمایت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در خانه کتاب اجرا می‌شود که هدفش ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور و حمایت اقتصادی از صنعت نشر است.

دهقانکار بیان کرد: در سال ۹۹ که به طور کامل با کرونا درگیر بودیم، طرح‌های حمایتی ما در ۴ فصل سال برگزار شد که به ترمیم خسارت‌های ناشی از کرونا کمک کرد. سال ۱۴۰۰ هم باز با این ویروس سر و کار داریم و در ابتدای سال کتابفروشی‌ها تعطیل شدند؛ بنابراین لازم بود که با بودجه مختصر خود به صنعت نشر کمک کنیم. امسال طرح «بهارانه» را اجرا کردیم که با استقبال خوبی مواجه شد. در تابستان امسال هم از ۹ مردادماه طرح «تابستانه کتاب» را کلید زدیم و خوشبختانه کتابفروشی‌ها هم اقبال خوبی نشان دادند.

وی ادامه داد: در این طرح شاهد ثبت رکورد جدید هستیم و بالغ بر ۹۷۰ کتابفروشی ثبت نام کردند که نشان از اعتماد آن‌ها به طرح‌های حمایتی است. با حمایت وزارت ارشاد بودجه خوبی برای این طرح اختصاص داده شد و ۵۰ درصد افزایش یارانه اتفاق افتاد. همچنین افزایش سقف خرید مردم را لحاظ کردیم، یعنی در طرح‌های سال ۱۳۹۹ و بهارانه ۱۴۰۰ سقف خرید مردم ۲۰۰ هزار تومان بود که در تابستانه کتاب، این مبلغ به ۳۰۰ هزار تومان با خرید ۲۰ درصدی رسید.

مدیر خانه کتاب با بیان اینکه در سه روز اول طرح بیش از ۲۰۰ هزار نسخه کتاب به ارزش ۱۲ میلیارد و نهصد میلیون تومان فروخته شد، توضیح داد: این آمار نشان میدهد که با مردم کتابخوان مواجه هستیم، مردمی که در شرایط بد اقتصادی هم کتاب را از سبد زندگی خود حذف نمی‌کنند.

وی ادامه داد: استان‌های تهران، قم و فارس پرفروش‌ترین مراکز بودند. علاوه بر طرح‌های سراسری مثل «نمایشگاه کتاب تهران» یا نمایشگاه مجازی کتاب که در سال ۹۹ برگزار کردیم، تعدادی طرح‌های فصلی در نظر گرفته ایم که هدف اصلی آن‌ها حمایت از استان‌ها می‌باشد. از جمله برگزاری نمایشگاه‌های استانی و طرح‌های فصلی که قرار است در سال ۱۴۰۰ به سمت استان‌های خاص برود.

دهقانکار یکی از مسائل صنعت نشر در سال‌های اخیر را مشکل کاغذ دانست و گفت: گرانی کاغذ در سال‌های اخیر بیشتر خودش را نشان داد و در پی افزایش قیمت ارز، کاغذی که از خارج وارد میشود و به دست ناشر میرسد، قیمتش بالایی دارد. همانطور که می‌دانید مسئولیت اصلی وزارت ارشاد در محتوای کتاب‌ها و برنامه‌های محتوایی است. وزارت خانه‌های دیگری در بخش تامین مواد اولیه دخیل هستند، اما بنا به شرایط، وزارت ارشاد هم در دو سال اخیر به مسئله تامین کاغذ ورود کرد. البته همه می‌دانیم که علاج نهایی برای رفع این مشکل، تکیه بر توان داخلی و راه اندازی کارخانه‌های تولید کاغذ است. امیدورام در آینده نزدیک این اتفاق بیفتد و با همراهی وزارت خانه‌های مربوطه، کتاب ارزان به دست مردم برسد.

وی در پاسخ به اینکه آیا زمان اجرای طرح تابستانه کتاب تمدید می‌شود یا خیر بیان کرد: زمان بشدت تابع مبلغ یارانه است؛ اگر یارانه تمام شود، تمدید زمان هم فایده‌ای ندارد. امیدواریم در دوره‌های بعدی، یارانه بیشتری به طرح‌های حمایتی اختصاص دهند و با استقبال گرم مردم، مطمئنا این طرح‌ها موجب ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.