مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به شیوع بیماری احتمالی طاعون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی تندوره استان گفت: تلفات این بیماری در بین گونه‌های جانوری این منطقه افزایش یافت.

تلفات طاعون نشخوارکنندگان در پارک ملی تندوره افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین،تورج همتی افزود: این بیماری که از هفته گذشته تلفات ناشی از آن مشاهده و اقدامات لازم پیشگیرانه و تشخیصی برای آن شروع شد تا کنون موجب تلف شدن ۲۰ راس کل و بز بین ۲ تا سه ساله شده است.

وی افزود: تا روز چهارشنبه هفته گذشته تعداد تلفات کشف شده ۱۵ راس بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با توجه به این که تلفات صرفا بز و بزغاله را شامل می‌شد تا کنون از بابت درگیر شدن گونه قوچ و میش نگرانی نداشتیم اما متاسفانه روز گذشته یک راس قوچ که دارای علایم این بیماری بوده توسط محیط‌بانان مشاهده شده که البته محیط بانان موفق به زنده‌گیری این گونه نشدند بنابراین احتمال شیوع بیماری در بین گونه قوچ و میش هم قوت گرفت.

همتی افزود: نمونه‌هایی برای آزمایش به اداره کل دامپزشکی و دانشگاه فردوسی مشهد ارسال شده است تا بررسیها حقیقت بیماری را نشان بدهد اما علایم، نشان‌دهنده بیماری PPR یا همان طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

وی ادامه داد: نخستین نمونه ارسالی به اداره کل دامپزشکی استان به عنوان تنها مرجع تشخیص و اعلام قطعیت بیماری در روز سه‌شنبه هفته گذشته ارسال شد که این نمونه قابلیت آزمایش را نداشت بنابراین دومین نمونه در روز چهارشنبه ارسال شد و امید است تا روز دوشنبه هفته جاری نتیجه قطعی تشخیصی اعلام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اقدامات اولیه و پیشگیرانه از شیوع بیماری از جمله ضدعفونی چشمه‌ها و منطقه اطراف آنها انجام شده ضمن این که با توجه به سرایت‌پذیری این بیماری از دام اهلی به وحشی، با شناسایی تمامی دامهای مجاز و غیرمجاز منطقه کار واکسیناسیون در حال انجام است.

همتی افزود: معمولا ۵۰ درصد موارد ابتلا به بیماری دچار مرگ و میر می‌شوند که امید است با توجه به اقدامات پیشگیرانه انجام شده شاهد کاهش مرگ و میر باشیم.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است، این بیماری در آفریقا، هند، خاورمیانه و ایران شیوع دارد و به آن طاعون بزی هم می‌گویند و قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز هست و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دامهای اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

بیماری PPR جز فهرست بیماری‌های مهم در سازمان جهانی دام(OIE) است و کشورها موظف هستند که در صورت وقوع، بیماری را به این سازمان گزارش کنند. این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان،  تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود. ترشحات چشم، بینی،  آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است.

پارک ملی ۷۳ هزار و ۴۳۵ هکتاری "تندوره" به عنوان یکی از بهترین زیستگاههای وحوش در ایران به ویژه "قوچ و میش اوریال" در محدوده شهرستان درگز قرار دارد. پنج گونه از هفت‌ گونه گربه‌سانان ایران یعنی "پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، گربه دشتی، گربه پالاس و سیاه‌گوش اورآسیا" در همین منطقه از درگز زیست می‌کنند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.