کارشناس سیاست خارجی و روابط بین‌الملل گفت: اگر ما در حوزه‌های گوناگون سیاست خارجی قدرت خود را نشان بدهیم طبیعی است که در برجام هم دست برتری خواهیم داشت و با دست پرتری می‌توانیم وارد مذاکره و تداوم روند دیپلماتیک شویم و فکر می‌کنم ما بتوانیم در این حوزه موفقیت‌های قابل قبولی به دست بیاوریم.

 رئیسی برای پیشبرد منافع ملی اراده قاطعی دارد/هر گونه تزلزلی در سیاست خارجی به ضرر ماست

دکتر محمد علی فتح اللهی کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با قدس آنلاین به موضوع بایدها و نبایدهای مذاکره برجام در دولت آقای رئیسی پرداخت ودر این باره گفت: اگر دولت آقای رئیسی بر خلاف دولت پیشین در مواجهه با کشورهای غربی از خود اقتدار نشان دهد بی تردید درموضوع برجام پیشرفت‌های بیشتری خواهیم داشت. اگر دولت سیزدهم در زمینه موضوعات و مطالبات به حق خود اقتدار به خرج بدهد و پافشاری کند قطعاً طرف‌های غربی مجبور به امتیازدهی بیشتری به ما خواهند شد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اگر آنها ایران را با عقیده استوار ببینند که روی مواضع حقه خود اصرار دارد مسلم است که برای رساندن برجام به یک توافق پایدار همراهی بیشتری با جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت و این موضوع روی استحکام مذاکراتی ما قطعاً مؤثر خواهد بود.

کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه هر گونه تزلزلی در سیاست خارجی به ضرر ماست، گفت: اگر در سیاست خارجی و آنچه برای توافق برجام در نظر گرفته‌ایم کمترین تعلل یا عقب گردی از خود نشان بدهیم، بی تردید طرف‌های غربی احساس کنند ما برای حل مشکلات داخلی نیازمند برداشتن ولغو برجام هستیم، لذا وابسته به آنها هستیم آن زمان تصمیمات نادرستی را بر ما تحمیل می‌کنند چرا که احساس می‌کنند میزان تأثیرگذاری تحریم‌ها بر ما بیشتر شده و توان و نای مقاومت و ایستادگی ما را گرفته است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در این صورت مشخص است دشمن کوتاه نمی آید بنابراین باید بحث مذاکرات با طرف غربی را جدی بگیریم، ضمن اینکه مراقب آنچه در داخل اظهار می‌کنیم نیز باشیم که روی روند توافقات تأثیر سویی به جا نگذارد.

محمد علی فتح اللهی در این باره خاطر نشان کرد: به هر حال لازم است راهبردهای مشخصی در خصوص توافق برجام داشته باشیم و دولت مطابق آنچه حاکمیت برای این موضوع تصمیم گرفته عمل کند. داشتن اراده و استقامت کافی برای رویارویی با دشمن در موضوع برجام مساله مهمی است که اراده‌ای قوی می طلبد تا دشمن حساب کار خود را داشته باشد و خواهان تحمیل امتیازات و شروط بیشتری به ایران نباشد.

کارشناس سیاست خارجی خاطر نشان کرد: بنده بر این باورم که آقای رئیسی برای پیشبرد منافع ملی مردم اراده قاطعی دارد لذا احساس می‌کنم با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی همبستگی خوبی برای مسأله برجام و احقاق حقوق ملت ایجاد شود. ضمن اینکه برجام بخشی از سیاست خارجی ماست یعنی همه سیاست خارجی ما نباید معطل برجام شود. خود آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور هم به خوبی به این نکته اشاره کردند که سیاست خارجی ما نه از برجام  شروع می‌شود و نه به برجام ختم نمی‌شود. بنابراین اگر ما در حوزه‌های گوناگون سیاست خارجی قدرت خود را نشان بدهیم طبیعی است که در برجام هم دست برتری خواهیم داشت و با دست پرتری می‌توانیم وارد مذاکره و تداوم روند دیپلماتیک بشویم من فکر می‌کنم ما بتوانیم در این حوزه موفقیت های قابل قبولی به دست بیاوریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.