شهردار تهران گفت: ۷ تا ۸ مگاپروژه در برنامه داریم که غیر از پروژه‌های اجتماعی است؛ یکی از پروژه‌های بزرگ از انتهای صیاد به آزادگان است که کل کار تحقیق و مجوزش انجام شده است.

زاکانی: آیین نامه شرایط احراز شهردار نقص دارد/ استعفای خودم را تقدیم ریاست مجلس کردم

قدس آنلاین: علیرضا زاکانی در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: به روح شهید صارمی درود می‌فرستم و امیدوارم شما خبرنگاران بتوانید خدمت شایسته به مردم بکنید.

وی در مورد بدهی‌های شهرداری و راه‌های پرداخت آن تصریح کرد: بدهی‌های شهرداری حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان است که در مقابل آن ۵۷ هزار میلیارد هم مطالبات شهرداری است و وقتی صحبت از بدهی می‌کنیم طبیعتا باید از مطالبات هم صحبت کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: نکته دوم، بودجه امسال شهرداری هم ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است؛ ما باید برای انجام کار شهر به این ۶۱ هزار میلیارد و آن ۴۸ میلیارد توجه داشته باشیم و شهر را اداره کنیم و هم بتوانیم بدهی‌هایمان را تقسیم کنیم و سالانه بخش زیادی از این بدهی‌ها را پرداخت کنیم.

زاکانی افزود: بخش زیادی از این بدهی‌ها باید از مطالبات شهرداری پرداخت شود؛ بخشی از این بدهی‌ها مبتنی بر ایجاد رونق بر ساخت و ساز و ایجاد شرایطی که بتوان در قِبَلِ آن بتوانیم تامین مالی بکنیم هم خودمان را اداره بکنیم و هم بدهی را بدهیم؛ بخشی نیز مطالبات از دولت است و بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی است مثلا الان دولت مکلف است ۵۰ درصد توسعه زیرساختی را در حوزه مترو پرداخت کند؛ یک‌سوم پول بلیط را بدهد، ۸۲.۵ درصد تامین مالی برای اتوبوس داشته باشد، این موضوع مدتهاست که اتفاق نیفتاده است و ما باید این مطالبات و معوقات را بگیریم و جبران بکنیم.

وی گفت: بخشی نیز اوراق مشارکت است و آن چیزی که امروز به نام اوراق مشارکت به نام شهرداری گرفته شده اما چون وثایق نیست، شهرداری ماه به ماه پول پرداخت می‌کند اما بهره‌ای از اوراق مشارکت نبرده است.

زاکانی ادامه داد: به لطف خدا با به میدان آورن مردم و ظرفیت‌هایی که مردم در قبل حضورشان در جامعه ایجاد می کنند و با ایجاد تفاهم در حاکمیت و حکومت برای کمک کردن و باز کردن این کلاف سردرگمی که در تهران هست انشاءالله ما آینده بسیار روشنی را پیش‌بینی می‌کنیم؛ به نظرم یک فرصت طلایی داریم و آن هم حضور دکتر رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور و دکتر قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس است و این ظرفیت اجرایی  ـ تقنینی امکانی را فراهم می‌کند چرا که همه چیز پول نیست بلکه یک بخش، پول است و بخش زیادی مجوزهاست؛ برای اداره درست کشور مجوز نیاز داریم اگر دولت این مجوز را بدهد یا قوانینی که مجلس می‌تواند تصویب کند، شهر می‌تواند جهش پیدا کند؛ این ارتباط و تعامل بحمدالله هست و هر دوی روسای قوا تاکیداشان بر این است که بتوانند به شورای شهر و شهردار تهران کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه تهران نیاز به کلان پروژه‌های اجتماعی و فرهنگی  و کلان‌پروژه‌های اقتصادی است، تصریح کرد: ظرفیت‌های بی‌نظیر در شهر وجود دارد؛ اگر شهرداری تهران بتواند قرارگاه اجتماعی را بزند و انشاءالله که خواهد توانست و من این وعده را به شما می‌دهم و توسط آن معتادن متجاهر را از شهر جمع بکند و موضوع تکدی‌گری و موضوع کودکان کار و مشکلات مختلف را حل کند.

زاکانی توضیح داد: این قرارگاه اجتماعی که عرض می‌کنم مخصوص معتادان متجاهر نیست و به مسئولان مرتبط با موضوعات اجتماعی مربوط است؛ وزارت کشور، استانداری، فرمانداری، بهزیستی، دستگاه‌های انتظامی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و ... از جمله مجموعه‌های مختلفی هستند که نیازمند این هستند که باییند دور هم جمع شوند و در خصوص ساخت اجتماعی و سالم‌سازی این ساخت اجتماعی با هم همکاری کنند؛ این مهمترین بخش ماجراست یعنی الان قانون ظرفیت‌ها را تقسیم کرده و هر کس یک بخش را دارد.

وی افزود: وقتی شما صحبت از ۲۱ هزار معتاد متجاهر می‌کنید عملا این معتاد با مجوز دستگاه قضایی باید جمع‌آوری، برود سم‌زدایی شود، برود مهارت‌یابی شود، دوباره باید به اجتماع برگردد علاوه بر اینکه اشتغال او باید تامین شود و با خانواده ارتباط و تعاملش برقرار شود؛ این موضوع شش مرحله دارد.

زاکانی با بیان اینکه بعد از شکل‌گیری این قرارگاه باید مرحله به مرحله مسیر را ادامه دهیم، گفت: ماحصل این اقدامات این می‌شود که چهره زشت موجود در شهر که این شرایط تلخ را ایجاد کرده از بین برود؛ بنده در خصوص تعداد معتادان متجاهر عدد ۲۱ هزار تا شنیدم، انشاءالله این لکه ننگ با این اقدامات از چهره شهر ما زدوده شود.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه سلسه پروژه‌هایی داریم ناظر بر کالبد شهر گفت: ۷ تا ۸ مگاپروژه در برنامه داریم که غیر از پروژه‌های اجتماعی است؛ یکی از پروژه‌های بزرگ از انتهای صیاد به آزادگان است که کل کار تحقیق و مجوزش انجام شده است و من شنیدم که گروهی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند یا پروژه‌ای که از شرق تهران می‌رود تا ورودآورد که این یک کاری است کاملا در حوزه طراحی و حتی بخش بعد از صیاد تا شیخ فضل الله و دو بانده کردن آن.

زاکانی گفت: می‌دانم که این پروژه‌ها هزینه‌بر است؛ محاسبه هزینه‌ای آن انجام شده است اما کسانی هستند که بیایند سرمایه‌گذاری کنند ما از آنها خرید خدمات کنیم یعنی هر کیلومتر مترویی که می‌زنید هزار و صد میلیارد تومان هزینه دارد. اینکه من می‌خواهم بروم هزینه کنم نمی‌شود اما کسی هزینه بکند من از او خرید خدمات کنم آن موقع حوزه شهری از عهده آن بر می‌آید. از این مگاپروژه‌ها ۴، ۵ تا تعریف شده که با اولویت در تهران اجرا می‌شود.

شهردار تهران در مورد تحصیلات مربوط به شهردار تهران در قانون گفت: در خصوص شرایط تحصیلی این بر می‌گردد به بند یک ماده ۸۰، یک آیین نامه سال ۹۸ تنظیم شده که آمده شرایط احراز شهردار را ذکر کرده است به تعبیر برخی از دوستان، دارای نقص است؛ بخشی از تخصص‌ها در آن نیامده است من‌جمله تخصص‌هایی که ناظر به حوزه پزشکی است؛ نکته دومی که هست این است که ما به عنوان شهردار کار می‌کنیم ۴۲ سال عقبه گذشته داریم که یک وجه آن تخصصی است؛ وقتی نام مدیر عالی برده می‌شود یعنی شهر از نظر کالبدی نیاز به اقتصاد، اجتماع، امنیت و سایر مظاهر کار و فعالیت‌های شهری دارد کسی که این کار را می‌کند باید یک مدیر اجرایی باشد که فهم بالای مسائل شهر را به عنوان یک کشور کوچک، شهرداری به عنوان یک دولت کوچک را داشته باشد و بتواند تدبیر و بتواند از دیگرانی که تخصص دارد استفاده کند، بتواند یک رشد همگون نه کاریکاتوری برای شهر فراهم بکند؛ انشاءالله این امر محقق می‌شود این هم منوط به دولت است.

زاکانی درباره موضوع استعفای خودش گفت: استعفای خودم را تقدیم ریاست مجلس کردم هفته آینده این استعفا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.