۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 764081

آیا اسرائیل می‌تواند حمله غافل‌گیرانه کند؟

دکتر علیرضا تقوی‌نیا / کارشناس مسائل منطقه

بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هفته گذشته اعلام کرده بود: ما آماده حمله به ایران هستیم و به دنبال همکاری با متحدان منطقه‌ای و غربی برای اعمال فشار بیشتر خواهیم بود. تفسیر این سخنان یک مقام رسمی رژیم اسرائیل محل سؤال بسیاری قرار گرفته است.

ذکر این نکته پیش از هر چیزی لازم است که تقریباً از پیش از سال ۱۹۴۸ تا امروز، همواره دکترین صهیونیست‌ها بهره‌گیری از حمله غافل‌گیرانه پیشدستانه آن هم با استفاده از نیروی هوایی بوده تا در همان ضربه اول، آن‌ها را وادار به تسلیم نماید، طوری که دیگر ادامه جنگ برای حریف امکان‌پذیر نباشد. برای مثال، در جنگ ۱۹۶۷ این راهبرد به طور دقیق و کامل اجرا شد؛ به گونه‌ای که در تقریباً ۶ ساعت قسمت قابل توجهی از توان نیروی هوایی مصر، اردن و سوریه توسط نیروی هوایی رژیم صهیونیستی نابود شد که حاصل اجرای دکترین حمله غافل‌گیرانه بود. پس از آن هم صهیونیست‌ها از این شیوه در موارد بسیاری استفاده کردند.

از همین رو، صهیونیست‌ها هیچ وقت از پیش اعلام نمی‌کنند و تنها پس از انجام عملیات است که می‌گویند چه اقداماتی انجام داده‌اند. با این توضیح، نباید منتظر اعلام قبلی آن‌ها برای حمله ماند. در مورد ایران هم این نکته را باید گفت که اگر صهیونیست‌ها قصد حمله به ایران را داشته باشند، باید چیزی در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ جنگنده را به کار بگیرند. پرواز این تعداد بالای جنگنده در یک جغرافیای کوچک و مخفی نگه داشتن آن‌ها کار ساده‌ای نیست.

این مسئله زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم مساحت کل فلسطین اشغالی از استان بوشهر کشورمان هم کمتر است و البته از سه جهت نیز تحت اشراف نیروهای متحد محور مقاومت قرار دارد. به خصوص در سوریه که ایران رادارهای بسیار قدرتمندی نصب کرده و برد آن‌ها به چند صد کیلومتر می‌رسد. اگر صهیونیست‌ها تعداد زیادی پرنده را از زمین بلند کنند، بدون شک از دید رادارهای ایرانی مخفی نخواهد ماند. پس در ابتدا، مخفی نگه داشتن خود عملیات با توجه به نکات یاد شده، امری تقریباً غیرممکن است. نکته دوم هم مسیر اجرای عملیات و حمله به ایران است. کشورهای اطراف رژیم صهیونیستی عمدتاً میانه خوبی با آن‌ها ندارند و به خصوص زمانی که سخن از حمله به جمهوری اسلامی در میان باشد، تردیدها برای موافقت با آن بسیار افزایش می‌یابد.

ضمن آنکه مناطقی مانند سوریه و عراق هم که کلاً دشمن صهیونیست‌ها قلمداد می‌شوند. نکته سوم هم اینکه اگر اسرائیل بخواهد از مسیر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس وارد عمل شود، به دلیل فاصله قابل توجه نیازمند تانکرهای سوخت‌رسان بسیاری در هواست که با توجه به برد رادارهای ایرانی، این هواگردها رصد و رهگیری می‌شوند و باز هم کار به این سادگی‌ها نیست. از همین رو، به نظر می‌رسد راهبرد حمله غافل‌گیرانه در قبال جمهوری اسلامی ایران اتفاق نخواهد افتاد.

بدین خاطر که اساساً تهران درباره حمله صهیونیست‌ها غافل‌گیر نخواهد شد. پس باید ملتفت بود با توجه به امکانات و توانمندی‌هایی که در اختیار کشورمان قرار دارد، سخن گفتن از حمله غافل‌گیر کننده از سوی صهیونیست‌ها بلوفی بیش نیست. در مجموع به نظر می‌رسد این سخنان بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم اسرائیل درباره تهدید حمله به ایران، سخنانی تبلیغاتی بوده که فاقد قدرت اجرایی مؤثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.