سرپرست انتقال خون خراسان رضوی گفت: از ابتداء ماه محرم طرح نذر خون حسینی در پایگاه‌های اهداء خون خراسان رضوی اجرا می‌شود.

اجرای طرح نذر خون حسینی در پایگاه‌های اهداء خون خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا اسلامی در این خصوص اظهار کرد: از اول ماه محرم طرح نذر خون حسینی با شعار «اهداء خون تو تداوم تپش قلب جهان» در پایگاه‌های اهداء خون خراسان رضوی آغاز شده و تا آخر ماه صفر، سالروز شهادت امام رضا (ع) ادامه دارد. 

وی افزود: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی ۸ پایگاه استان به اهداکنندگان خون خدمات‌رسانی می‌کنند که شامل دو پایگاه و تیم سیار مستقر در مرکز رفاهی دانشگاه واقع در روبروی خیابان کفایی، خیابان دانشگاه (پذیرش بانوان و آقایان)، پایگاه ثامن واقع در جوار حرم مطهر رضوی پارکینگ شماره چهار ( پذیرش فقط آقایان ) و  همچنین پنج پایگاه در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، گناباد، نیشابور، سبزوار و قوچان راه‌اندازی شده است.

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه سامانه‌ای جهت نوبت‌دهی به اهداکنندگان خون آماده شده است، خاطرنشان کرد: از مردم درخواست داریم که مشارکت در این امر خیر و خداپسندانه را تنها به روز خاص معطوف نکنند، زیرا نیاز به خون همیشگی و مداوم است. لازم به ذکر است که هر واحد خون اهدایی می‌تواند جان سه نفر را نجات دهد و از هر سه نفر نیز یک نفر در طول زندگی خود به خون و فراورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کند. 

اسلامی  با اشاره به آمار اهداکنندگان مستمر خون، عنوان کرد: حدود ۵۵ درصد از اهداکنندگان خون در مشهد و حدود ۵۶ درصد از اهداکنندگان استانی هستند.

وی ادامه داد: هر فراورده خونی زمان نگهداری، مصرف محدود و مشخصی دارد و بیمارانی نظیر مبتلایان به تالاسمی و هموفیلی برای ادامه حیات و زندگی خود نیازمند دریافت مداوم خون و فراورده‌های آن هستند و اگر هر نفر در هرسال حداقل ۲ نوبت خون خود را اهدا کند، منابع قابل اطمینانی از خون و فراورده‌های خونی را می‌توان برای بیماران نیازمند تأمین کرد. 

 سرپرست انتقال خون خراسان رضوی افزود: فواصل میان دو نوبت اهداء خون نمی‌‎تواند کمتر از سه ماه باشد و بسیاری از مردم نیک‌اندیشی که در این امر خیر و خداپسندانه مشارکت دارند زمان‌های خاصی مانند تاسوعا و عاشورای حسینی، شهادت امام رضا (ع)، شب‌های قدر و دیگر زمان‌های خاص سال را برای انجام این کار انتخاب می‌کنند و با وجود اینکه این امر میزان ذخایر خون و فراورده‌های خونی را افزایش می‌دهد، اما تغییری در میزان نیاز و مصرف آن ایجاد نمی‌کند.

وی اضافه کرد: نیاز به خون تنها به زمان خاصی معطوف نمی‌شود و باید توجه داشت که نباید ذخایر خون و فراورده‌های خونی دچار نوسان نشود. از آنجا که فرد اهداکننده تا سه ماه دیگر امکان اهداء خون خود را ندارد و عمر مصرف و نگهداری فراورده‌هایی نظیر پلاکت و گلبول قرمز متراکم کوتاه و محدود بوده، ممکن است که ذخایر خونی برای تأمین نیاز خونی بیماران پس از این ایام با مشکل مواجه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.