ازدحام جمعیت شهروندان مشهدی در مکان های عمومی نظیر بازارها ، پاساژهای تجاری، مترو و اتوبوس و عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی یکی از دلایل اصلی وضعیت قرمزکرونایی در این شهر می باشد.

 کاهش رعایت دستورالعمل های کرونایی از سوی شهروندان مشهدی/لزوم افزایش نظارت ها در اصناف و حمل و نقل عمومی /برگزاری دورهمی های خانوادگی در باغ ویلاهای شخصی

به گزارش قدس آنلاین ، این روزها برخی به دنبال این هستند که وضعیت قرمز کرونایی مشهد را به تنها به حضور زائران در حرم مطهر رضوی نسبت دهند در حالی که اگر طی ماه های اخیر در سطح شهر تردد داشته باشید شلوغی و ازدحام جمعیت مردم در مکان هایی نظیر مترو، اتوبوس، بازار ها و مراکز تجاری  را مشاهده کرده اید و بستری بودن تنها  یک سوم بیماران کرونایی در مشهد به مسافران و افراد غیربومی نیز  گواهی براین ادعا می باشد.

*۸۴درصد باشگاه ها و تالارها دستورالعمل را نادیده می گیرند 

از طرفی یکی از دلایل اصلی وضعیت کرونایی فعلی مشهد برگزاری  مراسم های شادی قبل از آغاز ماه محرم در تالارهای عروسی و برگزاری دورهمی های خانوادگی در باغ ویلاهای شخصی است که هیچ گونه نظارتی بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در زمینه پیشگیری از کرونا در آنها وجود ندارد. به طوری که طبق گفته محمد باباخانی،  رئیس کارگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۸۴ درصد باشگاه ها و تالارهای مشهد دستورالعمل های بهداشتی را نادیده می‌گیرند و  طبق بررسی ها، بیشترین میزان رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی مربوط به گیم نت‌ها است، به طوری که رعایت نکات بهداشتی در این گروه اکنون صفر است.

*شهروندان توجهی به پروتکل ها ندارند

یکی از شهروندان مشهدی درباره عدم رعایت دستورالعمل های کرونایی در مترو مشهد می گوید: در پیک‌های اول و دوم کرونا، شهروندان مشهدی  توجه بیشتری به کرونا و شیوع آن داشتند و  خود را ملزم به استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس می‌دانستند و حتی از سوار شدن به مترو و اتوبوس در صورت ازدحام جمعیت دوری می کردند اما در شرایط فعلی این حساسیت ها به حداقل ممکن رسیده است و افراد کناریکدیگر ایستاده و یا روی صندلی ها می نشینند .

وی با بیان اینکه برخی شهروندان مشهدی نیز از ابتدای تابستان بدون در نظر گرفتن شرایط کرونا به نقاط مختلف کشور سفر کرده و به نوعی باعث شیوع این ویروس شدند، می افزاید: از طرفی در حالی که ستاد کرونا اعلام کرده است که فعالیت  پاساژها و مجمتع‌های تجاری سرپوشیده در شهرهای قرمز ممنوع است اما طی هفته های اخیر این مکان ها باز بوده و متاسفانه حضور شهروندان نیز در آنها بسیار زیاد می باشد که این موضوع نشان دهنده ضعیف بودن نظارت ها بر فعالیت این مشاغل می باشد.

*دورهمی های خانوادگی در باغ ویلاهای شخصی

شهروند دیگری نیز در گفتگو با قدس آنلاین ادعا دارد که مهترین عامل وضعیت قرمز و یا به عبارتی سیاه کرونایی مشهد در این روزها دورهمی های خانوادگی است که در باغ ویلاهای شخصی اطراف مشهد برگزار می شود .

محمدی ادامه می دهد: متاسفانه یکی از افرادی که در محله ما زندگی می کند چند هفته قبل اقدام به برگزاری یک دورهمی خانوادگی به مناسبت ازدواج خواهرش و  به منظور پذیرایی و دعوت از فامیل داماد  در باغ ویلای شخصی می کند که این موضوع باعث ابتلای دسته جمعی افراد حاضر در این میهمانی به کرونا و بستری شدن آنها در بیمارستان می شود که طبق آخرین اطلاعات وضع برخی آز آنها بسیار وخیم می باشد.

وی که از قضا دارای شغل آزاد می باشد، ادامه می دهد: عادی انگاری کرونا در سال گذشته از سوی مسئولان و مردم  باعث تداوم آن و ایجاد پیک های متعدد در شهر مقدس مشهد شد و ایجاد محدودیت های شغلی نیز به نوعی برای افرادی که دارای این گونه مشاغل هستند مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است که همین موضوع سبب شده است برخی از آنها در جهت اجرای  تصمیم های ستاد کرونا مقاومت کنند.

محمدی افزود: در حال حاضر بسیاری از باشگاه های ورزشی، استخرها، مهدکودک ها و موسسات آموزشی به صورت غیرمجاز در حال فعالیت هستند که این موارد زمینه شیوع کرونا را در سطح شهر به شدت افزایش می دهد و در صورتی که نظارت ها جدی تر نشود به احتمال فراوان باید منتظر پیک های بعدی کرونا نیز باشیم.

*دلیل اصلی وضعیت فعلی مشهد تنها زائران نیستند

  در ادامه به سراغ بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم که وی در گفتگو با قدس آنلاین درباره این موضوع که دلیل اصلی وضعیت کرونایی فعلی مشهد حضور زائران می باشد ، اظهار کرد: به هیچ وجه این موضوع را قبول ندارم و این موضوع صحت ندارد.

وی درباره میزان رعایت دستورالعمل های کرونایی توسط شهروندان مشهدی  بویژه در مکان های عمومی نظیر مترو، اتوبوس ، بازارها و مراکز تجاری  با بیان اینکه در این زمینه اطلاعات کافی و لازم را در اختیار ندارم و همچنین میهمان های مهمی نظیر وزیربهداشت را دارم  پاسخگویی در این زمینه را به قلیان،  معاون این  دانشگاه پاس داد.

*خانواده ام از منزل خارج نشده اند

بنا به گفته دکتر بحرینی موضوع را از دکتر قلیان درباره میزان رعایت دستورالعمل های کرونایی از سوی شهروندان مشهدی پیگیر شدیم که وی نیز پاسخ صحیحی در این زمینه ارائه نکرد و تنها به این عبارت اکتفا کرد که خودم برای حضور در محل کار با ماشین سازمان رفت و آمد داشته ام و همسر و دو فرزندم نیز طی مدتی که کرونا شیوع پیدا کرده است به هیچ وجه از منزل مگر در موارد محدود خارج نشده و در اماکن و مجالس عمومی شرکت نکرده اند.  

درباره میزان اجرای دستوراالعمل های ستاد کرونا از سوی شهروندان مشهدی و همچنین اصناف با هاشمی فرماندار مشهد و بنانژاد رئیس اتاق اصناف مشهد تماس گرفتیم که متاسفانه حاضر به پاسخگویی نشدند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.