نام‌گذاری یک روز به نام روز «تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی»، گامی کوچک برای قدردانی از همراهی مجموعه‌های نیک‌اندیشی است که با همکاری و همت افراد نیکوکار دل در گرو خدمت به همنوعان دارند و دست به کارهای بزرگ عام‌المنفعه در راستای حل مشکلات مردم می‌زنند.

همدلی زیر سایه امام رئوف

به مناسبت ۲۲ مرداد ماه روز «تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی» فرصتی دست داد تا با «هادی غلامی» مدیر امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی درباره برخی از خدمات انجام شده توسط این مدیریت در شهر مشهد و کمک به نیازمندان و توان‌یابان حاشیه شهر به گفت‌وگو بپردازیم. در ادامه برش‌هایی از این گپ و گفت را می‌خوانید.

چرا چنین مدیریتی در آستان قدس تشکیل شد؟

در احکام صادره از سوی رهبر معظم انقلاب در انتصاب تولیت‌های سابق و فعلی آستان قدس رضوی به صراحت به موضوع توجه و رسیدگی به مجاوران (به ویژه مستمندان و مستضعفان) و زائران (به ویژه ضعفا و نیازمندان) تأکید شده است.

از طرفی دیگر یکی از مهم‌ترین کارها و اموری که آستان قدس رضوی در سال‌های اخیر به خصوص در شهر مقدس مشهد و مناطق حاشیه این شهر به آن ورود کرده، حوزه ارائه خدمات اجتماعی است که همین موضوع می‌طلبید تا ایجاد چنین مدیریتی در مجموعه ساختار سازمانی و تشکیلات آستان قدس رضوی پیش‌بینی شود.

 بیشتر در چه حوزه‌هایی از خدمات اجتماعی فعالیت می‌کنید؟

حوزه‌های ارائه خدمات اجتماعی با توجه به گستردگی خدمات از تنوع زیادی برخوردار بوده و این مدیریت با همکاری خادمیاران و کانون‌های خدمت رضوی، رابطان این کانون‌ها در مناطق مختلف حاشیه شهر مشهد و برخی از مناطق محروم در استان در سال گذشته و سال جاری تاکنون در بیش از ۲۰ حوزه به ارائه خدمات اجتماعی برای رفع برخی از مشکلات اقشار محروم و آسیب‌پذیر پرداخته است.

اهدای «کمک جهیزیه به زوجین نیازمند مشهدی»، «توزیع لباس مناسب فصل (زمستانه) میان دانش‌آموزان نیازمند شهرستان سرخس»، «توزیع بسته‌های معیشتی شامل: برنج، روغن مایع، حبوبات، ماکارونی، رب و...»، «اعطای تسهیلات شامل: کارگشایی، جهیزیه و تسهیلات تهیه جهیزیه، تسهیلات ۵میلیون تومانی و...»، «توزیع غذای متبرک حضرت رضا(ع) در مناسبت‌های مذهبی و دینی مختلف سال در مناطق محروم حاشیه شهر مشهد»، «انجام پروژه‌های عمرانی در زمینه عملیات بازسازی و بهسازی منازل مسکونی محرومان حاشیه شهر مشهد» و... برخی از فعالیت‌های انجام شده در این حوزه بوده است.

با شیوع کرونا چه اقدام‌هایی در حوزه خدمات اجتماعی تاکنون انجام داده‌اید؟

کرونا مقوله ناشناخته‌ای برای جامعه بشری بود اما از لحاظ تعاون، یاری و کمک به هموطنان و اقشار آسیب‌پذیر، مطابق آموزه‌های دینی و نیت خالص و بشردوستانه افراد نیکوکار به لطف خداوند اقدام‌های خوبی در این مدت یک سال و نیم که از شیوع کرونا می‌گذرد انجام شده است.

 «قدردانی خادمیاران رضوی» از کادر درمان بیمارستان فوق تخصصی شریعتی مشهد با اهدای هدایای متبرک و اهدای تمثال هنری فاخر از سردار دل‌ها شهید حاج‌قاسم سلیمانی به آن‌ها و به مرور زمان حضور در سایر بیمارستان‌ها و تشکر و قدردانی از کادر بهداشت و درمان که در جبهه مقدم مبارزه با کرونا هستند، همچنین با هدف امداد و کمک به خانواده‌های محروم، کارگران فصلی و صاحبان مشاغل آسیب‌دیده از ویروس کرونا طرح بزرگ سفره مهربانی در شهرستان مشهد در قالب توزیع سبد ارزاق انجام شد. آماده‌سازی و بسته‌بندی چند ده هزار سبد ارزاق (برنج ایرانی، روغن مایع، حبوبات، ماکارونی، رب، سویا، ماسک و...) برای مساکین، محرومان و صاحبان مشاغل آسیب‌دیده از ویروس کرونا با مشارکت فعال خادمیاران رضوی و تهیه محصولات فرهنگی و توزیع در حاشیه شهر و روستاهای بخش رضویه، تبادکان و... هم از جمله این اقدام‌هاست.

ما از آغاز شیوع موج بیماری کرونا با مشارکت کانون‌های خادمیاری اقدام به شناسایی خانواده‌های محترم و آبرومندی کردیم که به واسطه از دست رفتن اشتغال سرپرست خود یا بروز دیگر مشکلات در تنگنای معیشتی قرار گرفته‌اند و خدمات حمایتی ما برای این خانواده‌ها با تأکید بر حفظ کرامتشان انجام می‌گیرد و این رویکرد بسیار مورد تأکید تولیت آستان قدس رضوی و سیستم اجرایی این مجموعه است.چالش‌های معیشتی گاهی موجب می‌شود خرید و استفاده از اقلام بهداشتی نظیر ماسک و مواد ضدعفونی برای خانواده‌های کم‌برخوردار و نیازمند دشوار باشد به همین دلیل در بسته‌های معیشتی که آستان قدس رضوی برای این جامعه هدف تدارک دیده، ۱۴قلم کالا گنجانده شده که بخشی از آن شامل همین محصولات بهداشتی است.

همچنین خادمیاران این آستان مبارک با ایجاد کارگاه‌هایی به امر تولید ماسک و توزیع آن در مناطق حاشیه‌ای و مراکز عام‌المنفعه نظیر مساجد و... اقدام کرده‌اند، همچنین از سوی هلدینگ دارویی آستان قدس رضوی نیز محلول ضدعفونی برای توزیع در این مناطق تهیه و تأمین شد.در مدت یک سال اخیر، مدیریت امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی با تمام توان به یاری اقشار آسیب‌پذیر شتافت.

هدف غالب طرح‌ها و اقدام‌های به اجرا درآمده، حمایت از اقشار بی‌بضاعت حاشیه شهر مشهد و روستاهای محروم بوده و تا رفع کامل بیماری، جریان همدلی و خدمت‌رسانی ادامه خواهد داشت. توزیع چند ده هزار بسته معیشتی، تسویه حساب بدهی محرومان در طرح «آقا حساب کردند»، برپایی اردوهای جهادی و اردوهای سلامت در حاشیه شهر، توزیع چند صد بسته بهداشتی و... از جمله این طرح‌ها به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.