سرمربی تیم ملی والیبال کشورمان نشان داد برخلاف صحبت‌هایی که مطرح می‌شود، اخلاق حرفه‌ای را رعایت نکرده است.

قانون‌شکن مثل آلکنو/ تغییرات احتمالی در فدراسیون والیبال؛ بد می‌رود، بدتر می‌آید؟

به گزارش قدس آنلاین، تیم ملی والیبال ایران ناکام مطلق در المپیک توکیو بود که دلایل مختلفی داشت. در روزهای اخیر کارشناسان نظرات خود را اعلام کرده و دلیل اصلی ناکامی تیم ملی را مدیریت فدراسیون دانسته‌اند. در گام بعدی، کادر فنی و گزینه آخر، بازیکنان بودند. بدون شک ملی‌پوشان هرچه در توان داشتند به کار گرفتند تا به نتیجه برسند، اما باید بپذیریم از یک مرحله به بعد، نوع مدیریت، برنامه‌ریزی، امکانات و ... تیم برنده را تعیین می‌کند.

فدراسیون به دنبال تکرار موفقیت‌های ولاسکو در والیبال بود. به همین جهت به سراغ شخصی رفت که از نظر اسم و آوازه کمتر از سرمربی پیشین نباشد. در زمان عقد قرارداد آلکنو و دستیارش، هیأت رئیسه و کمیته فنی آلکنو را تایید کردند؛ هرچند در حال حاضر هیچ یک از این افراد مسئولیت این انتخاب را نمی‌پذیرند و نوک پیکان انتقادات به سمت ریاست فدراسیون قرار دارد و همه وی را مقصر می‌دانند.

والیبال ایران در لیگ ملت‌ها ۱۵ بازی انجام داد که به عنوان رقابت تدارکاتی، مفید برای تقویت تیم و هماهنگی با مربی بود. به عقیده کارشناسان، آلکنو دچار سردرگمی شده بود چرا که ترکیب تیم در لیگ ملت‌ها و المپیک تفاوت داشت. کاملاً مشخص بود که جو حاکم بر والیبال کشور برای این مربی تشریح شده و می‌دانست هرچه در تقابل با فدراسیون قرار بگیرد، می‌تواند افکار عمومی را به سمت خود متمایل کند. در واقع، از داخل تیم ملی به او مشاوره نادرست داده می‌شد. به همین دلیل در تمام گفت‌وگوهایش تلاش می‌کرد خود را به گونه‌ای مقابل فدراسیون قرار دهد.

متاسفانه مشکلاتی که تیم کشورمان در گذشته با آن روبرو بود، در لیگ ملت‌ها و المپیک تکرار شد. در هفته نخست لیگ ملت‌ها، اعلام شد سعید معروف به دلیل سرماخوردگی در بازی حضور ندارد اما جالب اینجاست که چند روز بعد مریم حسابی مسئول امور بین‌الملل فدراسیون عازم ایتالیا شد که هیچگاه در این باره روشنگری نشد. بعدها خبری به صورت غیررسمی منتشر و برخی مدعی شدند موضوع سرماخوردگی نبوده و مربوط به پاداش است!

باید پذیرفت که تیم ملی از نظر مدیریتی مشکلات بسیار زیادی دارد. به نظر می‌رسد بازی‌های المپیک آخرین تورنمنتی بود که خوش‌خبر به عنوان مدیر و سرپرست در تیم ملی حضور داشته باشد. اهالی والیبال امیدوارند که با رفتن خوش‌خبر و جایگزینی مصطفی کارخانه، حاشیه‌های تیم ملی به اتمام برسد و شاهد اتفاقات بهتری برای این ورزش باشیم؛ هرچند که به نظر می‌رسد کارخانه توانایی سرپرستی تیم بزرگسالان را ندارد و برای آشنایی با شرایط نیازمند زمان و البته زبان انگلیسی است.

در این بین باید به موضوعات دیگری هم درمورد تیم ملی اشاره کرد. ولادیمیر آلکنو، ملقب به تانک روسی که به گفته برخی کارشناسان نشان داد که در حد ترقه ایرانی است، پیش از اعزام به المپیک در واکنش به این موضوع که پس از پایان المپیک توکیو، قراردادش به پایان می‌رسد؛ اما این توقع وجود دارد که به ایران بیایید و در خصوص عملکردش و نتایج تیم ملی پاسخگو باشد، مدعی شد: «من یکسری کارهای شخصی دارم که باید بعد از المپیک به آنها بپردازم اما به سرپرست تیم ملی گفتم که اگر احتیاج است و این درخواست وجود داشته باشد، حتماً به ایران می‌آیم و در خصوص عملکرد تیم ملی در المپیک با رسانه‌ها صحبت خواهم کرد.»

این اظهارنظر آلکنو دروغی بیش نیست چون با وجود اینکه اکثر رسانه‌ها و اهالی والیبال خواستار پاسخگویی آلکنو هستند اما این مربی پولش را گرفت و چمدان‌ها را از توکیو به مقصد روسیه بست تا برای همیشه خداحافظی کند. از طرفی، فدراسیون هم چشم روی این ناکامی بزرگ بسته و درحال اجرای سایر برنامه‌هایش است. ریاست فدراسیون بدون توضیح خاصی و خیلی عادی به تمرین تیم ملی جوانان رفت تا نشان دهد که هیچ چیز برایش اهمیتی ندارد.

موضوع دیگر به تعامل تانک روسی با رسانه‌ها مربوط می‌شود. پیش از اعزام تیم ملی به ملت‌ها، خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس تمام هماهنگی‌ها را برای حضور سرمربی تیم ملی در خبرگزاری فارس فراهم کرد، اما تنها یک روز مانده به تاریخ مقرر امیر طلوع‌کیان، مسئول روابط عمومی فدراسیون توپ را به زمین امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم ملی انداخت و در نهایت قرار مصاحبه لغو شد. طلوع‌کیان و خوش‌خبر برای جبران این اشتباه و سهل‌انگاری خود اعلام کردند که قطعاً پیش از اعزام تیم به ریمینی شرایط حضور خبرنگار خبرگزاری فارس در فدراسیون را برای انجام مصاحبه فراهم کنند اما این موضوع هم به بهانه اینکه ملی‌پوشان و کادر فنی در قرنطینه هستند لغو و قرار مصاحبه به بعد از لیگ ملت‌ها موکول شد.

بعد از اتمام لیگ ملت‌ها هم طلوع‌کیان و خوش‌خبر که گویا این روزها از تاثیرگذارترین نفرات فدراسیون هستند،‌ بازهم به خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس اجازه مصاحبه با آلکنو را ندادند و با زیر پا گذاشتن تمام قوانین و شرایط را برای دیگر خبرنگاران فراهم کردند. نکته جالب‌تر زمانی بود که عکس‌هایی در فضا مجازی منتشر شد که نشان داد آلکنو قانون‌شکنی کرده و با خروج از قرنطینه در کافه‌ای به گفت‌وگو با برخی خبرنگاران خاص پرداخته است.

حالا هم از گوشه‌وکنار خبر می‌رسد که تغییراتی در روابط عمومی فدراسیون رخ خواهد داد؛ خبرنگاری که در توکیو حضور داشت و با نزدیک کردن خودش به تیم ملی سعی داشت نقش مدیر رسانه‌ای تیم را ایفا کند، حالا گزینه‌ای جدی برای نشستن روی صندلی ریاست روابط عمومی است. اهالی والیبال امیدوارند دوران نابسامان و آشفته کنونی هرچه زودتر تمام شود تا این ورزش یک بار دیگر به ساحل آرامش رسیده و در مسیر موفقیت قرار بگیرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.