مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با انجام اقدامات به موقع، شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی تندوره درگز به کنترل درآمده است.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی تندوره مهار شد

به گزارش قدس آنلاین،  تورج همتی افزود: اداره کل دامپزشکی استان در بررسی نمونه‌های ارسالی جواب آزمایش از آنها را مشکوک به طاعون نشخوارکنندگان کوچک اعلام کرد اما شواهد و علایم گویای شیوع این بیماری در پارک ملی تندوره بود.

وی با بیان اینکه اگر در انتظار اعتبارات دولتی می‌ماندیم اکنون بخش عمده‌ای از گونه‌های ارزشمند کل و بز، قوچ و میش در منطقه نابود شده بودند، ادامه داد: تلاش خستگی ناپذیر محیط بانان برای مقابله با این بیماری و انجام اقداماتی مانند احداث آبشخورهای جدید، بازسازی آبشخورها، ضدعفونی آبشخورها و منابع آب و جمع کردن سریع لاشه تلفات موجب کنترل شیوع بیماری شد و مواردی از ابتلای جدید به بیماری مشاهده نشد.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: پایش‌های مستمر در منطقه همچنان ادامه دارد و چهار آبشخور جدید در منطقه احداث شده است.

وی افزود: با توجه به تب زیاد گونه مبتلا به این بیماری، نیاز به آب بسیار زیاد است و بسیاری از لاشه حیوانات تلف شده در نزدیکی آبشخورها بود و از طریق همین لاشه ها نیز بیماری به سایر گونه‌ها منتقل می‌شد.

همتی مجموع تلفات طی مدت شیوع بیماری از نهم مرداد ماه جاری تاکنون را ۲۴ راس بز اعلام کرد و ادامه داد: به همت دامپزشکی استان، با توجه به اینکه این بیماری از دام اهلی به وحشی سرایت می‌کند، تمامی دامهای منطقه واکسینه شدند و هم اکنون بیماری در منطقه تحت کنترل درآمده است.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است، این بیماری در آفریقا، هند، خاورمیانه و ایران شیوع دارد و به آن طاعون بزی هم می‌گویند و قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز هست و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دامهای اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

بیماری PPR جزو فهرست بیماری‌های مهم در سازمان جهانی دام (OIE) است و کشورها موظف هستند در صورت وقوع، بیماری را به این سازمان گزارش کنند. این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان،  تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود. ترشحات چشم، بینی،  آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است.

پارک ملی ۷۳ هزار و ۴۳۵ هکتاری "تندوره" به عنوان یکی از بهترین زیستگاههای وحوش در ایران به ویژه "قوچ و میش اوریال" در محدوده شهرستان درگز قرار دارد. پنج گونه از هفت‌ گونه گربه‌سانان ایران یعنی "پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، گربه دشتی، گربه پالاس و سیاه‌گوش اورآسیا" در همین منطقه از درگز زیست می‌کنند.

درگز در ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد واقع است.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.