مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد، گفت: اگر در دولت قبلی عنوان می‌شد که این پروژه تا پایان دولت به بهره‌برداری نمی‌رسد اعتبار مورد نیاز به آن اختصاص پیدا نمی‌کرد، عملیات اجرایی ایستگاه شهرکرد در منطقه رحمتیه به‌زودی آغاز می‌شود.

عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن در شهرکرد به‌زودی آغاز می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حسینعلی مقصودی امروز با اشاره به مشکلات مسکن مهر در شهرهای شهرکرد و بروجن، اظهار کرد: مسکن مهر شهر در منطقه‌ای احداث شد که فاقد هرگونه زیرساخت برای احداث مسکن به‌صورت انبوه بود، پس از آغاز به‌کار احداث مسکن در این منطقه بحث احداث زیرساخت‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت، اما هنوز این زیرساخت‌ها تکمیل نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه منصفافه نیست که بگوییم پروژه مسکن مهر پروژه خوبی نبود، گفت: اجرای این پروژه در آن دوران موجب شد که از افزایش سرسام‌آور قیمت زمین و مسکن در شهرکرد جلوگیری شود، مسکن مهر در کاهش قیمت مسکن بسیار تاثیرگذار بود.

وی افزود: پروژه مسکن مهر دارای یکسری مشکلات بود، بخشی از کارهای اجرایی و ساخت وساز مسکن در این طرح به شرکت‌های تعاونی سپرده شد که دارای صلاحیت برای انجام ساخت و ساز به‌صورت انبوه نبودند، هم‌اکنون نیز مشکلاتی در تحویل ساختمان‌ها به مردم وجود دارد.

مقصودی با بیان اینکه در بحث زیرساختی، احداث جوی و جدول و نظارت بر ساخت و سازها در پروژه مسکن مهر شهرکرد مشکلاتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: این شهرک به شهرداری برای ارائه خدمات تحویل داده نشده است، اما نباید ارائه خدمات در این منطقه به واگذاری منوط شود.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مجموعا برای تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر در شهرهای شهرکرد و بروجن حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، بیان کرد: درصدد هستیم تکمیل زیرساخت‌ها را به شهرداری‌های این دو شهر به‌عنوان پیمانکار و مجری واگذار کنیم.

وی در خصوص اجرای پروژه تونل زره، گفت: اعتبار اولیه برای اجرای این تونل ۷۰ میلیارد تومان برآورد شد که تا اواخر سال گذشته این اعتبار تخصیص پیدا نکرد، در سال‌جاری با افزایش چند برابری قیمت‌ مصالح مواجه شدیم و این اعتبار اکنون جوابگوی نیاز این پروژه برای اتمام نیست، در اواخر سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان و در سال‌جاری نیز ۳۵ میلیارد تومان دیگر به این پروژه تخصیص پیدا کرد، اگر منابع مالی تامین شود در سال آینده این پروژه به اتمام می‌رسد.

مقصودی با بیان اینکه در یکسال گذشته به‌علت افزایش شدید قیمت‌ها پروژه‌های عمرانی در بحث تامین اعتبار با چالش‌های بسیار مواجه شده‌اند، تاکید کرد: برآورد قیمت برای اتمام پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود، اما اکنون برای زیرسازی نیازمند بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار بودیم که ۵۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده و ۲۵۰ میلیارد تومان نیز سال‌جاری اختصاص پیدا کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: عمده عملیات خاکی برای زیرسازی راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد انجام شده است، چند تونل و پل باقی‌مانده در حال انجام است، اگر در دولت قبلی عنوان می‌شد که این پروژه تا پایان دولت به بهره‌برداری نمی‌رسد اعتبار مورد نیاز به آن اختصاص پیدا نمی‌کرد، در یکسال اخیر اعتبارات خوبی به این پروژه اختصاص پیدا کرد.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد در منطقه رحمتیه شهرکرد به‌زودی آغاز می‌شود، با تزریق اعتبار و اتمام زیرسازی ریل‌گذاری انجام خواهد شد.

مقصودی در ادامه با اشاره به پروژه محور شهرکرد به شلمزار، عنوان کرد: برای احداث این محور با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبرو شدیم و برخی از این چالش‌ها نیز هم‌چنان پابرجا است، در سه‌راهی شمس‌آباد به امیرآباد با مشکلاتی در بحث عبور لوله نفت، گاز و خط انتقال برق مواجه شدیم که خوشبختانه تا حدودی رفع شد.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: مشکل تملک اراضی در قطعه شهرکیان، طاقانک و فرخشهر حل شد، بخشی از مطالبات مالکان پرداخت شده و مابقی نیز امسال پرداخت می‌شود، اما در قسمت خراجی برای تملک اراضی با مشکل مواجه هستیم، همچنین اراضی شمس‌آباد نیز به‌جز ۵۰۰ متر تملک شده است و مابقی نیز با دستور قضایی در حال تملک است.

وی بیان اینکه در محور شهرکرد به شلمزار روزانه به‌طور متوسط ۱۳ هزار تردد انجام می‌شود، گفت: ظرفیت این محور بسیار پایین و میزان تصافات رانندگی نیز بالا است، در صورت تامین اعتبار عملیات اجرایی این محور امسال به پایان می‌رسد.

مقصودی در پایان در خصوص طرح اقدام ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: ۴۰۰۰ متقاضی برای احداث مسکن در این طرح در استان فرآیند ثبت‌نام خود را تکمیل کرده‌اند، درصدد هستیم مشکلات مسکن مهر در این طرح تکرار نشود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.