تحصیل حضوری دانش آموزان در سال تحصیلی پیش‌رو دغدغه این روزهای والدین باتوجه به شیوع گسترده کرونا ویروس است که آموزش و پرورش برای رفع این نگرانی‌ها، باید تدوین الگوی آموزشی متناسب با شرایط روز جامعه و همچنین اقناع سازی والدین با رفع مشکلات زیرساختی در مدارس را در دستور کار قرار دهد.

امکان بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش‌رو وجود دارد؟

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا اعلام کرد که اول آبان ۱۴۰۰ تمام مدارس کشور به ‌صورت حضوری بازگشایی خواهند شد و همچنین از اول مهر ماه ٣٠ تا ۴٠ درصد مدارس که زیر ۱۰۰ نفر جمعیت دارند می‌توانند به‌صورت حضوری در مدارس حاضر شوند.

کارشناسان حوزه آموزش و پرورش معتقدند تحصیل دانش آموزان در شرایط کرونایی به صورت یک اقدام  مجزا نیست، بلکه مانند بخشی از اقداماتی دیگر و در راستای بازگشایی سایر صنوف و فعالیت­‌ها، همچون بازگشایی کارخانجات، وسایط نقلیه عمومی و فعالیت‌های تجاری در سطح کشور باید رخ دهد و می گویند مدرسه و معلم جایگزین ندارد و به طور قطع بی توجهی به آموزگاران و کلاس های درس باوجود شیوع کرونا ویروس، تعلیم و تربیت و کیفیت در نظام آموزشی را ابتر می‌سازد.

موافقان بازگشایی مدارس اعتقاد دارند که مدرسه تنها کارکرد آموختن ندارد بلکه مسیر اجتماعی شدن کودک و نوجوان در مدارس شکل می گیرد و تعطیل نشدن آموزش و پرورش و حضور دانش آموزان در مدارس حتی به مدت یکساعت امری اجتناب ناپذیر است. اما از سوی دیگر، خانواده ها از شرایط پیش آمده در کشور به واسطه شیوع کرونا ویروس نگران هستند و معتقدند برای فرستادن فرزندانشان به مدارس نیازمند اقناع سازی از سوی آموزش و پرورش هستند.

همچنین برخی دیگر از کارشناسان معتقدند باتوجه به شیوع کرونا ویروس، سبک تعلیم و تربیت و تحصیل در ۲ سال اخیر تغییر کرده است و  برای افزایش تمایل محصلان به مدرسه، دگراندیشی و تغییر در برخی از قوانین در زمان بازگشایی مدارس و تحصیل اجتناب ناپذیر است و دانش آموزان را نمی توان بدون مقدمه و همانند سابق وارد فضای مدارس باهمان سبک قدیم کرد.

به عنوان مثال، نوآموزانی که ورودشان به مدارس با شیوع کرونا ویروس همزمان شد اکنون در سال تحصیلی دوم و یا سوم ابتدایی تحصیل می کنند که شاید تاکنون پای‌شان به مدارس باز نشده است و هیچ حس و درکی از حال و هوایی مدرسه ندارند و یا دانش آموزان دیگر در ماه‌های گذشته به هر شیوه نشستنی که دوست داشتن در پای رایانه و موبایل به درس گوش می دادند و ده‌ها نمونه دیگر که با سبک تحصیل در مدارس متفاوت بوده که نیاز است مدیران و معلمان در صورت بازگشایی مدارس در کنار رفع مشکلات سخت افزاری و یادآوری رعایت دستورالعمل‌های‌ بهداشتی به مسایل روحی و روانی دانش آموزان و آداب تحصیل در مدارس ویژه توجه داشته باشند.

قرار است در روزهای آینده الگوی آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از سوی وزارت آموزش و پرورش به استان ها ابلاغ شود و به باور کارشناسان اجرای طرح نمونه گیری رایگان کرونا در مدارس به صورت هفتگی و اجرای طرح تب سنجی به صورت روزانه باجدیت در الگوی آموزشی کرونایی مدنظر قرار گیرد.

همچنین راهکارهای دیگری که متخصصان در حوزه قبل از ابلاغ الگوی آموزشی پیشنهاد می دهند گرفتن زمانی شناور برای شروع و اتمام روزانه کلاس‌ها برای مدارس، درنظر گرفتن ساعت‌­های شناور برای زنگ‌های تفریح، برگزاری کلاس‌ها در فضای باز و برگزاری کلاس های پایه‌های مختلف تحصیلی به صورت شیفتی با هدف کاهش تعداد افراد حاضر در کلاس‌ها است.

در کنار توجه به مسایل زیرساختی، آموزش و پرورش باید برای اقناع سازی و اطمینان بخشی به دانش آموزان و اولیاء و مربیان برای تحقق و اجرای الگوی آموزشی اقدام کند و مدارس باید به سوالاتی که پیرامون این موضوع به وجود می آید پاسخ دهد.

والدین می خواهند مطمئن شوند که مدارس برای اطمینان از سلامت و امنیت دانش آموزان در زمان شیوع کرونا ویروس چه اقداماتی انجام می دهد و یا مدارس چگونه از سلامت روان و جسم دانش آموزان حمایت می کند؟

همچنین بسیاری از خانواده ها خواستار سهیم شدن در خصوص سلامتی و ایمنی مدارس با همکاری انجمن های اولیاء و مربیان و سازمان های مردم نهاد هستند که توجه به این موضوعات می تواند روند ورود دانش آموزان به مدارس و در اقناع سازی والدین بسیار تاثیر گذار باشد.

 بررسی آسیب‌های تحصیل در زمان کرونایی

روانشناس و مشاور خانواده در ساری گفت: در بحث ارتباطات والدین و کودک شاید ما گاهی تاکید بر حُسن رابطه والدین و کودک در زمان قبل از کرونا داشتیم اما این روزها با تعطیلی مدارس والدین نقش ناظم به خود گرفتند و ناظم و سخت گیر بودن در رابطه والد و فرزند بسیار تاثیر گذار بوده است.

شقایق ملک زاده ادامه داد: کرونا آموزش ها را از حالت طبیعی خارج کرد و مسئولیت زیادی بدون آموزش قبلی بر دوش خانواده ها افتاد و هر گونه ایراد و تنبلی و قصوری که والدین از دیدگاه شخصی خود می بینند موجب تنبیه و حتی کودک آزاری هم شده است.

وی اضافه کرد: والدین با سلیقه ی خود قضاوت و آموزش در منزل را عهده دار شدند و بررسی می کنند و طبیعی است که رابطه مادر و فرزند به شدت تحت شعاع این‌مسئله قرار گرفته و بد و بدتر شده است.

وی خاطر نشان کرد: مشکل دیگه ارتباط استدلال ساز معلم  با دانش آموزان می باشد و دانش آموزی که در رختخواب به درس ها کم و بیش گوش می‌دهد و یا هر وقت اگر خودش بخواهد گوش می کند آیا می توان به اندوخته های آن سال تحصیلیش در حافظه اش اعتماد کرد؟

دکتر ملک زاده ادامه داد: تعطیلی مدارس، بچه ها را مخفی کار هم کرده است و از سوی دیگر همین برخورد والدین به بچه ها نیز گاهی بخاطر جواب ندادن به یک سوال چنان استرسی می دهد که گاها شدید هم می باشد و البته چاق شدن بچه ها، آسیب چشمی، ناتوانی در یادگیری بعضی از مطالب پس از یکبار آموزش، والدین، روانشناسان و معلمان را دچار نگرانی کرده است.

روانشناس و مشاور خانواده در ساری گفت: نکته دیگر حضور معلم یا مشاور یا مربی بهداشت طبیعتا به فرایند تشخیص و ارجاع و درمان به موقع کمک می کرد اما الان چه؟ دانش آموز دچار وسواس، اضطراب، ترس ها و یا مشکلات یادگیری با آموزش های غیرحضوری شده است که ادامه آموزش های از این دست و شاید تنها ماندن خانواده و دانش آموز برای یادگیری معضلات کاهش سطح سلامت روان کودکان و نوجوانان مارا به وجود آورد.

ملک زاده افزود: به هر حال قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید. و در شرایط قبلی محیط آموزشی ما از نظر بهداشتی امن تر و مهیا بود و بچه ها می توانستند محیط مدرسه را در تعامل با همسن و سالها و تحت آموزه های درست معلم فرا بگیرند و طبعا بهتر میشد بر وسواس  ترس ها چیره شد.

وی اضافه کرد: نکته دیگر شاید محیط مجازی محیط خوبی و با اطلاعات غیر واقعی و متصور شده برای بحث، گفت و گو و رساندن منظور و هدف  برای حل مساله یا طرح آشنایی  و گفتگوها که بین بچه ها در کلاس باشد اما از آنجایی که  نمی توانند به شناخت درستی به یکدیگر برسند ممکن استواری ها و دلخوری ها و اعتماد های بیجا و بی اعتمادی ها شکل گیرد.

زنگ تفریح خاطره خوب کودکی

روانشناس و مشاور خانواده در ساری گفت: یکی از مشکلات اساسی در تعلیم مجازی نرسیدن به شناخت کافی بین دانش آموز و معلم است.

وی ادامه داد: خستگی چشم، درد گردن و دست، استرس هایی که دانش آموز در مورد امتحانهای انلاین  با قطع شدن برق و اینترنت دارند از دیگر چالش های آموزش های مجازی است.

ملک زاده افزود: از همه مهمتر همه ی ما خاطرات خوب کودکی هایمان زنگ تفریح های مدرسه و دوستی و بازی با همکلاسی هایمان بود و غذاهایی که زنگ تفریح داشتیم و باهم تقسیم می‌کردیم و اینها موجب حفظ روحیه، نشاط و سرزندگی برای ما و طبعا فرزندانمان می‌شده است. بچه ها در زنگ تفریح ها درحیاط مدرسه می‌دویدند و چقدر سرحال می‌شدند و تخلیه انرژی صورت می‌گرفت.

دانش آموزان هنوز آماده پذیرش رفتن به مدارس نیستند

دکتری تخصصی روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد ساری گفت: باتوجه به شیوع کرونا ویروس دانش آموزان و والدین‌شان  هنوز آماده پذیرش بازگشایی مدارس نیستند و اضطراب ابتلا به این ویروس منحوس باعث شده ضربه جبران ناپذیری به بدنه تعلیم و تربیت کشور وارد شود.

سیده علویا عمادیان ادامه داد: حتی اگر کرونا از جامعه ایران رخت بربندد اما سال ها برای ترمیم نظام آموزشی و بازگشت شرایط عادی به آموزش و پرورش و مدارس کشور زمان نیاز است.

وی خاطر نشان کرد: در صورت بازگشایی مدارس به هیچ عنوان ادامه دادن شیوه گذشته تحصیلی باتوجه به تحصیل دانش آموزان به صورت مجازی در سال های اخیر و عادت به سبک زندگی و تعلیم و تربیت در شرایط کرنایی نمی تواند موفقیت آمیز باشد و بیشتر کودک و نوجوان را از مدرسه دلزده می کند بلکه باید در تمام بخش های تحصیل دانش آموز در مدرسه تغییرات اساسی ایجاد شود.

دکتری تخصصی روانشناسی اضافه کرد: در صورت بازگشایی مدارس باید از سوار سرویس مدرسه شدن تا برگشت به خانه دانش آموز مورد بررسی و برنامه تدوین شود و در تدوین برنامه آموزشی جدید پیوست های کرونایی در بُعد سخت افزاری و همچنین ارایه مشاوره و کار کردن بر روی روح و روان محصل مورد توجه باشد.

مهم ترین اقدامات برای عادت دانش آموزان به محیط مدرسه

بازگشایی مدارس باید با نحوه پاسخگویی کلی هر کشور در کنترل بیماری کرونا هم‌خوانی داشته باشد تا دانش آموزان، کارکنان مدارس، معلمان و خانواده­ هایشان احساس امنیت داشته باشند که در ارتباط با این موضوع مطالبی در مقدمه این گزارش بیان شد اما اگر دانش آموز با بازگشت به حال و هوای مدرسه مشکل داشت باید اقداماتی انجام داد.

مشاوره مدرسه در شهرستان بابلسر گفت: والدین باید این موضوع را درک کنند که نگاه دانش آموز از بازگشایی مدرسه با دیدگاه و یا دغدغه ای که والدین دارند متفاوت است و برای کاهش استرس دانش آموز باید محیط حمایتی برای فرزند ایجاد شود.

جلیل امانی ادامه داد: والدین به ابهامات و سوالاتی که فرزندان در ارتباط با مدارس بیان می کنند واکنش مثبت نشان دهند و حمایت خود را از موضوعات مطرح شده نشان دهند.

وی خاطر نشان کرد: در کنار تشویق به اهمیت به رفتن مدرسه به هیچ عنوان در ارتباط با آموزش مجازی منفی بافی نکنیم بلکه باید نحوه استفاده درست از نرم افزارها به دانش آموز آموزش داده شود.

استانداردسازی زیرساخت مدارس متناسب با شرایط کرونایی

یکی از معلمان مدرسه مرحوم شامیان شهرستان جویبار گفت: برای ورود دانش آموزان به مدارس، زیرساخت ها در مدارس باید باتوجه به شرایط کرونایی استاندارد سازی شود.

محمد رحیمی ادامه داد: بازگشایی مدارس یک اصل انکارناپذیر برای کیفیت و بهره وری در نظان آموزشی است اما خدایی نکرده اگر یک نفر از کارکنان یا دانش آموزان به کرونا ویروس مبتلا شود، هیچ وقت خودمان را نمی بخشیم.

وی با بیان اینکه در قرار است سال تحصیلی جاری در مدرسه مرحوم شامیان شهرستان جویبار ۱۲۰ دنش آموز در هشت کلاس درس در پایه متوسطه اول تحصیل کنند، گفت: هنوز دستورالعمل بهداشتی برای بازگشایی مدارس به ما ابلاغ نشده است.

این معلم در ادامه داد افزود: تعطیلی مدارس در ماه های گذشته آسیب جبران ناپذیری را به بدنه آموزش و پرورش دانش آموزان وارد کرد و باید این موضوع را بپذیریم که هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی گیرد.

رحیمی خاطر نشان کرد: اجرای طرح تب سنجی و اهدای رایگان ماسک و مواد ضدعفونی کننده به دانش آموزان و پیگیری مستمر مرکز بهداشت منطقه و آموزش و پرورش شهرستان از نحوه رعایت دستورالعمل های بهداشتی درصورت بازگشایی مدارس باجدیت دنبال شود.

بازگشایی مدارس نیازمند اقناع سازی والدین

والدین برای فرستادن فرزندان خود به مدرسه نیازمند اقناع سازی هستند و می گویند مدارس در صورت ابتلا دانش آموزان و معلمان به کرونا ویروس باید پاسخگو باشند.

یکی از شهروندان ساروی که ۲ فرزند محصل دارد گفت: شیوع کرونا ویروس در ماه های گذشته در مازندران جولان می دهد و در یک ماه اخیر بیش از یک هزار نفر از هم استانی های عزیزمان به دلیل ابتلا به این ویروس منحوس جان خود را از دست دادند.

مرضیه رجبی اضافه کرد: واقعا نمی توانیم ریسک کنیم و فرزندانمان را در این شرایط کرونایی به مدرسه بفرستیم مگر آنکه مدارس اطمینان بدهند که رفتن به مدرسه، سلامتی محصلان را تهدید نمی کند.

وی ادامه داد: ما به عنوان اولیاء دانش آموزان می خواهیم از روند آماده سازی مدارس و همچنین رعایت دستوالعمل های بهداشتی در طول دوران تحصیلی بازدید داشته باشیم و واقعا اگر مدارس امکانات زیرساختی را فراهم نکرد به طور قطع فرزندانمان را به مدارس نمی فرستیم اما اگر شرایط به گونه ای باید که استاندارد رعایت شده است به طور قطع با آموزش و پرورش همراه خواهیم شد.

رجبی تصریح کرد: یکی از بستگانم را در ماه های گذشته به دلیل ابتلا به کرونا ویروس از دست دادم و واقعا این روزها حفظ سلامت خانوادم از هرچیزی مهم تر است اما برگزاری کلاس به صورت مجازی هم آسیب های خاص خود را دارد.

وی اضافه کرد: شاید یکی از دلایل والدین برای بازگشایی مدارس باتوجه به دستورالعمل های بهداشتی آن باشد که دیگر تعلیم و تربیت دانش آموزان نظم گذشته را ندارد و از یک اصل واحد پیروی نمی کند و خانواده ها مسئولیت زیادی را بدون آموزش قبلی برای تدریس دانش آموزان بردوش دارند.

نحوه بازگشایی مدارس چگونه است؟

معاون آموزش متوسطه و دبیر طرح مهر اداره کل آموزش و پرورش مازندران گفت: برای بازگشایی مدارس قرار است تا روزهای آینده الگوی آموزشی نحوه چگونگی تحصیل دانش آموزان در مدارس به استان ها ابلاغ شود اما براساس تصمیماتی که از هفته های قبل اتخاذ شد قرار است مدارس به صورت آرام و کم دغدغه باشد.

علی دهقان خاطر نشان کرد: مازندران خود را برای هر الگوی آموزشی برای تحصیل دانش آموزان آماده کرده است و در ماه‌های گذشته جلسات مستمری با مدیران مدارس برای رفع مشکلات زیرساختی در مدارس برای حضور دانش آموزان تشکیل شد.

وی ادامه داد: تمام معلمان در مازندران دز اول واکسن کرونا را دریافت کردند و برنامه ریزی ها برای اجرای طرح های تعلیم و تربیت در سال تحصیلی پیش رو به خوبی در استان پیش می رود.

دبیر طرح مهر مازندران اضافه کرد: قابلیت برگزاری تحصیل در کشور وجود دارد چراکه براساس آمار بیش از ۱۰۰ هزار کلاس درس زیر ۱۵ نفر دانش آموز دارند.

دهقان با بیان اینکه سلامت دانش آموزان بسیار دارای اهمیت است، گفت: در کنار توجه به سلامت جسمانی کودکان و نوجوانان در مدارس به سلامت روان آنان هم توجه خواهد شد.

بیش از ۵۰۰ هزار دانش آموز و ۲۴ هزار معلم مازندران در ۴ هزار و ۵۰۰ مدرسه در ۳۳ منطقه و شهرستان براساس تقسیم بندی آموزش و پرورش  فعالیت داند که ۲۶۷ هزار نفر در پایه ابتدایی، ۱۲۸ هزار نفر در متوسطه اول، ۱۱۱ هزار نفر در متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند و افزون ۲ هزار و ۸۰۰ دانش آموز عشایری و ۱۰۰ دانش آموز در روستاهای استان مشغول تحصیل هستند.

نقش اولیاء و مربیان در مدارس افزایش یابد

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش مازندرن گفت: تا آغاز بازگشایی مدارس به فکر واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس هستیم  و رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای بازگشایی مدارس با جدیت در استان مازندران در دستور کار است.

قربانعلی سهرابی افزود: تسهیل‌گری و روند آمادگی ذهن دانش آموزان برای حضور در مدارس بسیار دارای اولویت است و شرایط کرونایی باعث تعطیلی آموزش و پرورش نمی شود.

وی تصریح کرد: قرار است نقش اولیاء و مربیان در زمان شیوع کرونا ویروس افزایش یابد و نظارت های اولیاء از کلاس افزایش می یابد.

سهرابی خاطر نشان کرد: به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد خواهیم داد تا با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای انجام تست کرونا در مدارس حاضر شوند و تب سنجحی از دانش آموزان با جدیت دنبال شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش مازندرن ادامه داد: نقشه‌های مختلف برای تحصیل دانش آموزان در مدارس به صورت حضوری و غیرحضوری باجدیت دنبال می شود.

صاحب‌نظران معتقدند تصمیم‌گیری‌ها درباره اقدامات پیشگیرانه و کنترل‌کننده در مدارس و تعطیلی یا بازگشایی آن‌ها باید مطابق با سایر تصمیمات درخصوص اقداماتی همچون رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت عمومی در جامعه باشند و لازم است مدارس از قبل برنامه ­ریزی کنند و ببینند چه اقدامات دیگری می ­توانند برای اطمینان از ایمنی دانش آموزان، معلمان و سایر کارکنان هنگام بازگشت به مدرسه بیاندیشند تا افراد جامعه اطمینان لازم برای فرستادن فرزندان دانش ­آموز خود به مدرسه را داشته باشند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.