کتاب مهاجر شریف (خاطرات حجت‌الاسلام و المسلمین حسن یزدی‌خواه) با گردآوری علیرضا نخبه و ابوالفضل هدایتی منتشر و راهی بازار کتاب شد.

کتاب خاطرات حجت‌الاسلام حسن یزدی‌خواه منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین، کتاب "مهاجر شریف" یکی از خاطرات تاریخ مبارزات روحانیون همگام و همراه امام خمینی (س) است. حجت‌الاسلام حسن مهاجر شریف یزدی‌زاده، از روحانیون دغدغه‌مند و مبارزی است که مبارزه با استبداد ظالمان و استعمار سلطه جویان را با "مهاجرت" درآمیخته و در انجام وظیفه دینی، ایران و عراق و لبنان و آفریقا برای او یکسان بوده است. هم در ایران از سر دینداری با همکاری دیگران به ایجاد تشکل "اخوان المؤمنین" اقدام کرد و هم در عراق در کنار تحصیل علوم دینی، از مبارزه و آماده شدن خود و مهیا کردن دیگران برای انجام وظیفه، غفلت نکرد و هم در لبنان با وظیفه شناسی در کنار امام موسی صدر به انجام وظیفه تبلیغی و مبارزاتی موفق شد و هم سالیانی دراز در قاره پهناور آفریقا به انجام وظیفه دینی اهتمام داشت.

در بخشی از مقدمه کتاب به قلم حجت‌الاسلام  حسن یزدی‌زاده می‌خوانیم: زندگی پرتکاپو گرچه تلاطم و زحمت و مشقّت ویژه خود را دارد؛ اما انجام وظیفۀ دینی و احساس مفید و مؤثر بودن برای بهبود زندگی مسلمانان و مرهم نهادن بر زخم‌های انسان‌ها، در جای جای جهان پهناور، احساس خوشایند، بلکه لذّت و بهجت معنوی را موجب می‌شود.

زندگانی دینی و سیاسی- اجتماعی بنده نیز در طول بیش از شصت سال حرکت و تلاش در چنین مسیری بوده است که با تشکیل گروه شیعیان، همکاری با فدائیان اسلام و حشر و نشر با شهید سید مجتبی نواب صفوی، آغاز گونه‌ای از زندگی دینی در کسوت روحانی و عالم دینی بود که در ادامه به حوزه علمیۀ نجف اشرف و درک محضر امام خمینی رسید؛ اما این مسیر ادامه یافت و سالیانی در لبنان و در میان شیعیان ریشه‌دار و با صلابت آن دیار و در همراهی و همکاری با امام موسی صدر سپری شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سالیانی با هجرت به سرزمین پهناور قاره آفریقا به انجام وظیفه اسلامی گذشت.

اگر در برهه‌ای صبغۀ سیاسی فعالیت‌های دینی بنده پررنگ بود، در ادامه صبغۀ تبلیغی غلبه یافت و در آخر به تبلیغ و ترویج اسلام عزیز مشغول بوده‌ام.

همه این حوادث و وقایع به مثابه کتاب‌ها و کالاهایی در قفسه عمر سپری شده جای گرفته و برایم به عنوان خاطرات به یادگار مانده است. البته باید متذکر بشوم که خیلی از یادداشت‌های بنده، طی نقل و انتقال‌ها از بین رفته و بنده بسیاری از خاطرات را با استمداد از حافظه نقل کرده‌ام.

 آنچه پیش روی شما قرار گرفته، روایتی از مسیر طی شده و خدمات دینی انجام گرفته و زحمات کشیده شده است. از درگاه ربوبی مسألت دارم آنچه انجام شده، خالصاً لوجهه الکریم بوده باشد و خوانندگان گرامی نیز تجربه‌ای از خدمات دینی را نظاره کنند و امید که برای ایشان مفید باشد.

کتاب "مهاجر شریف" در ۷ بخش تنظیم و ارائه شده است.

فصل اول این کتاب به معرفی خانواده و آغاز طلبگی حجت الاسلام و المسلمین حسن یزدی‌خواه در تهران می پردازد و از فصل دوم وارد مباحث سیاسی و همراهی او با نهضت امام خمینی(س)، همراهی با امام موسی صدر در لبنان و سایر فعالیت‌های سیاسی او در ایران، لبنان و عراق می‌پردازد و فصلی هم به تبلیغ و کار فرهنگی او در قلب آفریقا اختصاص یافته است.

صفحه ۴۲ این کتاب در خصوص آغاز مبارزات ضدّ شاه جوانان از زبان یزدی‌خواه آمده است: "یادم می‌آید که ۱۸ ساله بودم که در تهران، به کمک مرحوم احمد نیک بین جمعیتی به نام "اخوان المؤمنین" تشکیل دادم. سال ۱۳۲۷ بود. جوانان تهرانی را جمع کرده بودم و بعدش هم یکی از اهل علم را دعوت کردم تا درباره معارف دین صحبت کنند. در واقع از همان دوره وارد مبارزات ضد شاه شدیم".

از جمله مطالب جذاب دیگر این کتاب "دیدگاه آیت الله بروجردی درباره فدائیان اسلام" است؛ که در این بخش نیز آمده است: "ارتباط یا اختلاف آیت الله بروجردی با سید مجتبی نواب صفوی، مسأله‌ای است که همیشه ما به آن توجه داشتیم. مسأله‌ای که همیشه مایه اختلاف نواب با رجال سیاسی مثل دکتر مصدق یا رجال سیاسی و مذهبی مثل آیت الله کاشانی، یا باعث جدایی از مرجع عالیقدری مثل آیت الله بروجردی می‌شد، مسأله اسلام و اجرای مو به موی احکام اسلام بود. خواسته، ایده و مبارزه نواب صفوی تنها برای همین بود. او قدرت و ثروت و شهرت نمی‌خواست؛ بلکه حاکمیت کامل اسلام را آرزو داشت.

سید مجتبی نواب صفوی به آیت الله بروجردی گفت شما در منصب رهبری اسلام هستید؛ پس ایشان شکی در مرجعیت و زعامت حضرت آیت الله بروجردی نداشت و حرمت ایشان را شناخته بود. حرف نواب صفوی به آقای بروجردی این بود که شما قیام کنید و ما هم در رکاب شما هستیم؛ در حالی که آیت الله بروجردی چنین اعتقادی نداشت و با مبارزه علنی با دستگاه حاکم، مخالف بود".

کتاب "مهاجر شریف" را انتشارات عروج (زیر نظر مؤسسه چاپ و نشر آثار امام خمینی (س)) در ۳۵۵ صفحه و با شمارگان ۵۰۰ نسخه راهی بازار کتاب کرده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.