با وجود این، پتروشیمی خراسان از همه زیرساخت‌ها و امکانات این منطقه استفاده می‌کند اما سودش نصیب سایر استان‌ها می‌شود.

دود پتروشیمی در چشم محیط زیست خراسان شمالی

در سال‌های اخیر استاندار خراسان شمالی بارها از انجام نشدن مسئولیت اجتماعی صنایع بزرگ به ‌ویژه پتروشیمی خراسان شمالی انتقاد کرده اما این مجموعه همچنان به آن بی‌توجه بوده است.

مردم این استان معتقدند این مجموعه صنعتی تاکنون سودی برای استان نداشته و تنها دود و آلودگی‌های منابع آبی نصیب آنان به‌ویژه ساکنان روستاهای اطراف شده است.

خراسان شمالی، استان محرومی است که درآمد سرانه خانوار در رده انتهایی جدول استان‌های کشور است، از این ‌رو مردم وجود پتروشیمی را غنیمت و فرصتی برای رشد و پیشرفت اقتصادی می‌دانستند و می‌دانند اما در این سال‌ها این خواسته محقق نشده است.

شرکت پتروشیمی نه ‌تنها برداشت آب از منابع دست‌اول را متوقف نکرده بلکه با رهاسازی پساب در رودخانه سبب آلودگی این منابع آبی شده است.

پیش از این مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، استفاده پتروشیمی خراسان از آب باکیفیت را خیانت دانست و گفت: پتروشیمی از پساب موجود در بجنورد استفاده نمی‌کند.

به گفته غلامحسین ساقی بسیاری از کارخانه‌ها خودشان فاضلاب را اجرا کرده و از پساب تولیدی بهره‌برداری می‌کنند اما پساب از جلو پتروشیمی خراسان عبور می‌کند اما این مجموعه از آن استفاده نمی‌کند.

پتروشیمی خراسان هفت، هشت حلقه چاه دارای مجوز دارد که از آب آن برای تولید بهره می‌برد، اما مردم روستاهای این مجموعه تولیدی با کمبود آب و یا پایین بودن کیفیت منابع آبی روبه‌رو هستند.

حتی با توجه به اینکه آب شرب مرکز استان از سد شیرین‌دره تأمین می‌شود گاهی با بارش باران، آب سد گل‌آلود می‌شود و شهروندان با قطعی آب به مدت چند روز مواجه می‌شوند.

منابع آبی که پتروشیمی در تولید از آن برداشت می‌کند، آب‌های کارستی باارزشی است که از منابع راهبردی محسوب می‌شود و استفاده از آن در صنعت، خیانت به مردم به شمار می‌رود.

منابع کارستی و آهکی منابع باارزشی هستند که استفاده از آن فقط و فقط برای شرب مجاز است از این ‌رو استفاده از آن در صنعت، حیف‌ و میل این منابع است. یکی از دلایل انتقادهای استاندار از پتروشیمی هم همین است. بر اساس اعلام مسئولان میزان مصرف آب در کارخانه پتروشیمی خراسان از مصرف شرب در شهر شیروان به ‌عنوان دومین شهر پرجمعیت این استان بیشتر است.

مصرف آب منابع دست‌اول در پتروشیمی در حالی است که سالانه ۷میلیون مترمکعب پساب تولیدی در تصفیه‌خانه‌های شهر بجنورد به رودخانه اترک رها می‌شود. اگر سری به کمربندی‌های استان بزنید خواهید دید که به دلیل رفت و آمد روزانه ده‌ها کامیون سنگین پس از بارگیری از این مجتمع، بسیاری از آسفالت‌های‌ این محورها تخریب شده و این مجتمع هیچ گونه اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

همچنین گردش مالی قراردادهای بیمه‌ای شرکت پتروشیمی خراسان از دیگر مواردی است که مورد گلایه مردم خراسان شمالی است.

پتروشیمی خراسان در حالی قراردادهای چند میلیارد تومانی بیمه‌ای را در خارج استان منعقد کرده که تمام زحمات کارهای بیمه‌ای آن در صورت وقوع حادثه، با شرکت‌های بیمه‌ای داخل استان است.در صورتی ‌که گردش مالی چند میلیارد تومانی بیمه‌ای در داخل استان باشد، گامی بزرگ برای توسعه استان برداشته می‌شود و می‌توان بخشی از محرومیت‌ها را از چهره استان زدود.

پتروشیمی با وجود سود سرشاری که دارد داوطلبانه که هیچ، با وجود پیگیری‌های استاندار هم حاضر نشده آن ‌گونه که باید به مردم استان و گردش مالی در این خطه کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.