در آستانه سالروز شهادت امام هشتم(ع)، نشست بین‌المللی «امام رضا(ع) و ادیان» در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

امام رضا(ع)؛ پیوند دهنده پیروان ادیان الهی

به گزارش قدس آنلاین، در این نشست که به همت مدیریت زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی در رواق کوثر حرم مطهر رضوی برگزار شد، جمعی از شخصیت‌ها و اندیشمندان ادیان مختلف، به بیان نکاتی درباره شخصیت و جایگاه حضرت رضا(ع) در باور مسلمانان و همه جهانیان پرداختند.

 

امام رضا(ع) محبت کردن به دیگران را به من آموخت

دکترمیشال کعدی، نویسنده متفکر مسیحی، در این همایش گفت: هنگامی که از ائمه اطهار(ع) سخن می‌گویم به شادی روحی می‌رسم، چرا که این بزرگواران زندگی خود را وقف اتصال به خالق هستی کردند و ما نیز با صحبت درباره آن‌ها به خالق هستی نزدیک‌تر می‌شویم و احساس آرامش می‌کنیم.

وی افزود: ما در برابر امامی بزرگ هستیم که به عبادت همراه با دعا، عشق و محبت به خالق هستی شناخته شده و این یکی از ویژگی‌های خاص ایشان است.

این اندیشمند مسیحی ادامه داد: روزی‌که برای زیارت امام رضا(ع)، به حرم ایشان آمدم، به این امام بزرگوار وعده دادم کتابی برای معرفی بیشترشان تالیف کنم، از همین رو کتاب «ابعاد روحی و علمی امام رضا(ع)» را تالیف کردم.

کعدی ادامه داد: امام رضا(ع) به من یاد داد ایمان را در دینم مجسم کنم و به دین حنیف پیامبر اکرم(ص) وفادار باشم؛ همچنین به من آموخت از تعالیم قرآن و سخنان گهربار ایشان بهره بگیرم و به پیروان دین مسیح، محبت بورزم. همچنین دعاهای امام رضا(ع) مرا بسیار مورد تاثیر قرار داد؛ این دعاها در قالب بعد روحی و مناجات دینی و معرفتی در زندگی من  تجسم یافت.

 

مناظرات امام رضا(ع) عظمت ایشان را نشان می‌دهد

این نویسنده با بیان اینکه مناظرات امام رضا(ع) با ادیان مختلف عظمت این امام همام را نشان می‌دهد گفت: در کنار آن همه بار علم و دانشی که ایشان داشتند، هیچ‌گاه بشریت تواضعی مثل تواضع امام رضا(ع) را به خود ندیده ‌است.

وی افزود: بزرگ‌ترین هدف این امام در جامعه نیز دعوت مردم به وحدت، یگانگی، توحید و همچنین تثبیت دین اسلام، بیان احکام، شریعت، اخلاق نیکو و سیر و سلوک دینی بود.

 

برای داشتن یک زندگی خوب باید به آموزه‌های امام رضا(ع) توجه کنیم

دکتر الیاس الهاشم، دیگر نویسنده اندیشمند مسیحی نیز در این نشست گفت: زندگی سالم بر پایه دین، با احترام به بشریت تحقق می‌یابد؛ در سایه دین است که عمل و خدمت به بشریت اقامه می‌شود، خداوند ما را قبیله‌ای خلق کرد تا با هم آشنا شویم نه اینکه با هم بجنگیم و با نام خدا همدیگر را از بین ببریم.

الهاشم تصریح کرد: ما باید با هم متحد و مهربان باشیم زیرا به خلق‌وخوی خوب و تربیت صحیح امر شده‌ایم و برای دست یافتن به یک زندگی خوب در سایه صلح و سلامتی، باید به آموزه‌های امام رضا(ع) و دیگر شخصیت‌های بزرگ ادیان الهی توجه کنیم.

 

احترام به ادیان الهی در پیروی از سیره حضرت رضا(ع)

بهزاد نیک‌بین نماینده جامعه زرتشتیان نیز در این نشست به باور عمیق مردم ایران به امام رضا(ع) و تاثیر آن در  احترام به پیروان دیگر ادیان الهی اشاره کرد و گفت: چهار دهه همبستگی و همدلی پیروان توحیدی در ایران و زندگی مسالمت آمیز در کنار هم، جلوه‌ای از وحدت و اتحاد ملی را نشان می‌دهد که زیر چتر نظام جمهوری اسلامی بوجود آمده است.

وی توجه به حقوق شهروندی پیروان ادیان در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی به عنوان بالاترین قانون کشور را نمونه‌ای از توجه نظام به آنان به سایر پیروان دانست و اظهار کرد: اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک سه واژه‌ای است که در کتاب‌های مقدس قرآن، انجیل و اوستا با زبان و گویش متفاوتی بیان شده است.

نیک‌بین ادامه داد: در کشورمان ایران، فرهنگ و بینش ایرانی با هویت اسلامی در هم گره خورده است و اگر ادیان و پیروان مختلف با هم متحد و دوست باشند می‌توانند جایگاه واقعی ایرانیان را به تمام جهانیان نشان دهند.

 

مصونیت مسلمانان از دسیسه‌های دشمنان، با اتحاد و همبستگی

غازی حنیفه، رئیس مجمع علمای مسلمین لبنان هم در جمع حاضران این نشست اظهار کرد: راه رسیدن به سعادت، محبت به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان است، عشق و محبت به پیامبر، ما را گرد هم می‌آورد و این عشق، در نهایت به محبت الهی منتهی می‌شود.

غازی حنیفه وحدت را سبب مصونیت مسلمانان از دسیسه‌های دشمان دانست و گفت: ما ملت مسلمان هیچ‌گاه مقابل ظلم و جور سکوت نخواهیم کرد و همواره ایستادگی می‌کنیم.

وی افزود: اختلافات مذهبی، عقیدتی و فکری نمی‌تواند دلیل موجهی برای کشتار دسته جمعی عده‌ای بی‌گناهان شود و جنایت‌هایی که گروه‌های تکفیری انجام می‌دهند، با هیچ شریعت و قانونی خوانی ندارد و رفتاری ضد بشری است.

 

فلسطین باید به صاحبان اصلی‌اش بازگردد

وی گفت: آنچه این گروه‌ها در پی انجام آن هستند نابودی اساس اسلام و وحدت مسلمانان است، وحدتی که جنبش‌های اسلامی سال‌های زیادی برای ایجاد آن تلاش کردند تا در سایه این وحدت بتوانند در برابر استکبار جهانی بایستند و به استقلال سیاسی دست پیدا کنند.

وی افزود: سرزمین اشغالی فلسطین باید به صاحبان اصلی خود بازگردد تا مردم این کشور زندگی صلح آمیز را تجربه کنند، همه ما در راستای رسیدن به این هدف، متحد و یک صدا مدافع مردم مظلوم فلسطین هستم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.