پس از انتقال گسترده تجهیزات نظامی که تصاویر آن در چند روز اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد، رزمایش بزرگ «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش از صبح روز گذشته در منطقه عمومی شمال غرب کشور کلید زده شد؛ اقدامی که پیام‌هایی روشن به برخی کشورهای همسایه دارد که در پازل غربی – صهیونیستی بازی می‌کنند و فکر خام تعدی به منافع کشورمان را در سر می‌پرورانند.

خط‌ و نشان در مرزشمال‌غربی

این رزمایش که از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌های تاریخ ارتش جمهوری اسلامی ایران نام برده می‌شود، با حضور تیپ‌های ۲۱۶ زرهی، ۳۱۶ زرهی، تیپ ۲۵، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد، گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی و با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز در منطقه عمومی شمال غرب کشور آغاز شد.

استقرار خیره کننده بیش از ۴۰ تیپ متحرک هجومی نیروی زمینی ارتش در منطقه پلدشت در نقطه صفر مرزی ایران در حالی انجام می‌شود که در روزهای گذشته شایعاتی درباره تصمیم جمهوری آذربایجان و ترکیه برای قطع کردن ارتباط زمینی ایران و ارمنستان (با تصرف بخش جنوبی خاک جمهوری ارمنستان) به گوش می‌رسید؛ اقدامی که با قطع ارتباط زمینی ایران به ارمنستان و حذف جمهوری اسلامی از کریدور ارتباطی قفقاز، منافع بلندمدت کشور ما را به‌طور جد در خطر قرار داده و بر این اساس نمی‌توان در مقابل این دسیسه ساکت ماند.

پیام تهران روشن است

بر خلاف تبلیغات سوئی که دولت باکو علیه رزمایش انجام شده از سوی ایران به راه انداخته که البته با پاسخ مقامات کشورمان روبه‌رو شده، پیام رزمایش تهران در این مقطع روشن است. دو مطالبه اصلی توسط ایران در تحولات قفقاز دنبال می‌شود: نخست اینکه ایران حضور پررنگ رژیم صهیونیستی را در مرزهای خود نمی‌پذیرد و نمی‌تواند اجازه دهد دشمنان مردم ایران خود را در اطراف مرزهای ایران تجهیز کنند. اصل حسن همجواری مسئله‌ای است که باید همسایگان به آن احترام بگذارند. مسئله دوم اینکه ایران به هیچ عنوان نمی‌تواند تغییرات مرزی را در مناطق شمال غربی خود بپذیرد. فرمانده نیروی زمینی ارتش هم در سخنان روز گذشته خود در نقطه صفر مرزی در این‌باره چند موضوع را یادآور کرد؛ نخست به ضعف نظامی ارمنستان اشاره و یادآور شد این ضعف نظامی قابل سوء استفاده نیست؛ چراکه ایران این ضعف را پوشش خواهد داد، با این استدلال که اجازه تغییر مرزها به هیچ عنوان داده نمی‌شود و این یعنی اگر ارتش ارمنستان ضعیف بود و طرف‌های مقابل خواستند ضعیف‌کشی کنند ایران بدون هیچ رودربایستی جانب منافع ملی خودش، طرف ضعیف و البته قوانین بین‌المللی را خواهد گرفت.

تیمسار کیومرث حیدری همچنین به تداوم حضور تروریست‌های سوری در شمال ارس، حضور ویرانگر رژیم صهیونیستی در این منطقه و همچنین اقدام غیردوستانه جمهوری باکو در برگزاری پنج رزمایش با کشورهای دیگر در مرز ایران اشاره کرد و البته موضوع مهم‌تری را هم یادآور شد: آزادی تردد کامیون‌ها و تریلرهای ایرانی. او با زبان دیپلماتیک گفت اگر کامیون‌داران ایرانی امنیت تردد نداشته باشند، این امنیت برای دیگران نیز نخواهد بود. البته نام‌گذاری «فاتحان خیبر» بر رزمایش اخیر هم به‌طور خاص پیامی ویژه برای رژیم صهیونیستی دارد. غزوه خیبر به جنگ میان مسلمانان در زمان حضرت محمد«ص» و یهودیان خیبر گفته می‌شود که به پیروزی مسلمانان انجامید.

خیانت دردسرساز رضاشاه

دلیل اصلی تنش‌های اخیر در مرزهای شمالی کشورمان همان‌گونه که گفته شد به قصد ترکیه برای وصل شدن زمینی از طریق نخجوان به جمهوری آذربایجان باز می‌گردد. اما اساساً اگر ترکیه به نخجوان متصل نبود، هیچ‌گاه این تنش‌ها به‌وجود نمی‌آمد. جالب است بدانیم در گذشته ترکیه به نخجوان متصل نبود اما با خیانت رضاشاه و خوش‌خدمتی وی به دوست عزیزش «آتاتورک» دولت وقت ایران رسماً از ادعای حاکمیت بر باریکه راهبردی قره سو عقب‌نشینی کرد و ترکیه به نخجوان وصل شد. پس از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری آذربایجان هم سران باکو و آنکارا همواره سودای اتصال زمینی را در سر می‌پرورانند. این موضوع از آن جهت برای ایران دارای اهمیت فوق العاده راهبردی است که ازسه مسیرِ دستیابی ایران به اروپا، دو مسیر از خاک ترکیه و جمهوری آذربایجان می‌گذرد و اگر سومین مسیر که از ارمنستان عبور می‌کند هم در اختیار آن‌ها قرارگیرد قطعاً آن‌ها با نگاه ضدایرانی خود کشورمان را تحت فشار قرار خواهند داد. به نظر می‌رسد رضاخان ۹۰ سال پیش سنگی در چاه انداخت که بعد از سال‌ها هنوز باید هزینه ژئوپلتیکی آن را عاقلان بدهند؛ چرا که واگذاری این باریکه توسط رضاخان به ترکیه فاجعه ژئوپلتیکی برای ایران است.

آدرس غلط سلبریتی‌های هشتگ‌زن

این روزها بازی محور باکو-آنکارا در پازل رژیم صهیونیستی و البته با بازیگردانی آمریکا و انگلیس علیه منافع و امنیت ایران و رؤیای تصرف مناطق جنوبی استان «سیونیک» ارمنستان خطری است که نمی توان از آن چشم‌پوشی کرد و اعزام بی‌سابقه نیروهای رزمی ارتش به پلدشت واقع در مرز ایران و نخجوان برای برگزاری رزمایش «فاتحان خیبر» از جمله واکنش‌ها به این تهدیدهاست. با وجود این خطر واقعی، جالب آن است که برخی سلبریتی‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب که روزهای گذشته در ماجرای افغانستان و پنجشیر یقه دریدند و خواهان اعلان جنگ جمهوری اسلامی به طالبان بودند، پس از صحبت‌های اردوغان و مسئولان باکو سکوت کرده و هیچ حرفی نزده‌اند! این در حالی است که با نگاهی به پیام‌های منتشرشده درباره رزمایش سپاه در رسانه های آن‌طرف، حتی بسیاری از اکانت‌های آذری‌زبان حرکت ترکیه و جمهوری باکو را محکوم و از ایران حمایت کرده‌اند. حالا چرا سلبریتی‌ها و اصلاح‌طلبان از منافع کشور و ملت خودشان در مقابل ترکیه و رژیم صهیونیستی دفاع نمی کنند، شاید به این دلیل است که عموسام و اتاق فرمان کاخ سفید تصمیم دیگری گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.