معاون وزیر راه و شهرسازی از توافق ایران و ارمنستان برای بازماندن کریدور قفقاز خبر داد و گفت: جاده ترانزیتی در محور مرز نوردوز- ایروان احداث می‌شود.

جاده ترانزیتی در محور نوردوز - ایروان احداث می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، خیرالله خادمی در مرز نوردوز به سفر خود به ارمنستان و دیدار با مقامات این کشور اشاره کرد و گفت: در دیدار با مقامات کشور ارمنستان سه تصمیم مهم گرفته شد، اول آنکه کریدور شمال _ جنوب که کشور ما را از مرز نوردوز به کشور ارمنستان و از آنجا به کشور گرجستان متصل می‌کند و راه ارتباط با قفقاز است حتماً باید باز نگه داشته شود.

وی افزود: دوم آنکه از این طریق راه جایگزین آن طی یک ماه آینده قابل استفاده برای وسایل نقلیه ترانزیتی باشد و همچنین بتوانیم همان محور قدیمی و دو نقطه‌ای که داخل خاک آذربایجان قرار گرفته طراحی جدیدی انجام بشود تا به عنوان یک راه جایگزین در محور قدیم مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: براساس برنامه زمان بندی که مقامات دو طرف تهیه کردند، مقرر شد روسازی جاده جایگزین که مورد نظر مقامات ارمنستان است، به اتمام برسد.

خادمی اظهار کرد: در پی مشکلاتی که از سمت نوردوز به سمت ارمنستان ایجاد شد، روز گذشته دیدارهای مؤثری با مقامات کشور ارمنستان برای رفع مشکل منطقه گوریس که سبب اختلال در تردد کامیون‌ها و حمل بار و مسافر کشورمان به سمت این کشور شد صورت گرفت و تصمیمات مناسبی برای رفع این مشکل اتخاذ شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این سفر بر اساس نظر دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است افزود: با برنامه زمان بندی که دو کشور ایران و ارمنستان تهیه کردند، مقرر شد تا روسازی جاده تاتو که مورد نظر مقامات کشور ارمنستان است به اتمام برسد. همچنین حداکثر تا ۳ ماه آینده، گردنه‌ها و نقاط حادثه‌خیز که در محور جایگزین برطرف شود.

خادمی ادامه داد: همزمان عملیات اجرایی جاده اصلی جایگزین دیگری به عنوان قطعه ۴ کریدور شمال _ جنوب در کشور ارمنستان (جاده سمت نوردوز به ایروان و از ایروان به مرز گرجستان) در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خاطرنشان کرد: قطعه ۴ کریدور شمال _ جنوب در خاک ارمنستان حدود ۱۵ کیلومتر تونل و پل دارد و تکمیل آن ۵ سال طول خواهد کشید. همچنین مقرر شد نقاطی که در گوریس دچار اشکال است توسط مشاوران ایرانی بررسی شود و تا یک سال آینده محور جایگزین قطعه ۴ در خاک ارمنستان آماده‌سازی شود.

خادمی گفت: کار اصلی ما احداث قطعه ۴ جنوبی ایروان به مرز ایران است که به عنوان بخشی از کریدور اصلی شمال به جنوب، می‌تواند جاده مهم و ترانزیتی برای ارتباط بین کشور ما با کشور ارمنستان و قفقاز باشد، خوشبختانه قسمت شمالی آن یعنی ایروان به سمت گرجستان توسط ارمنستان احداث شده است.

وی اضافه کرد: قسمت جنوبی به سمت مرز نوردوز ایران قطعه ۴ است که تصمیماتی برای شروع عملیات اجرایی آن گرفته شد، امیدواریم بتوانیم در اجرای سریع کریدور، کمک‌های فنی و مهندسی را به کشور ارمنستان داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: گرفتاری‌هایی که برای وسایل نقلیه ترانزیتی در این محور ایجاد شده است حل خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در بخش زیرساخت حداکثر مساعدت را برای رفع مشکل در منطقه گوریس که محور اصلی ترددی ایران به کشور ارمنستان و منطقه قفقاز است داشته باشیم.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.