رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی مشهد گفت: وابستگی اقتصاد مشهد به حضور زائر نیازمند تسهیل‌گری‌هایی در حوزه زیارت است تا در راستای آن ماندگاری زائر در شهر نیز بیشتر شود.

لزوم تسهیل‌گری در حوزه زیارت برای ماندگاری زائر در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، حسن منصوریان در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه شعار «همه خادم‌الرضاییم» اظهار کرد: به عقیده من این شعار پیامی است برای زائران پیاده و افرادی که برای عرض تسلیت خدمت حضرت می‌رسند تا در ایامی که میزبان مهمانان هستیم حس خوب خدمت و معنویت در میان همشهریانمان به اوج برسد.

شعار «همه خادم‌الرضاییم»، شعاری ملی است

وی اضافه کرد: جالب اینجاست که شعار «همه خادم‌الرضاییم» ملی شده است، برای مثال از تهران و سمنان مراجعه‌کننده داشته‌ایم که با راه‌اندازی موکب‌هایی در مشهد خدماتی را برای زائران ارائه کردند؛ البته اگر دلدادگان امام رضا(ع) در دیگر کشورها نیز راهی برای حضور پیدا می‌کردند، می‌توانستند به این خدمت‌گذاری پیوسته و شعار را بین‌المللی کنند.  

رئیس کمیسیون زیارت و گردشگری شورای اسلامی مشهد ادامه داد: در نتیجه مدیریت شهری نیز این اتفاق را یک مرجع می‌داند و سعی دارد این حال را در طول سال نیز در شهر تسری دهد. همچنین می‌توان از ظهور و بروز این شعار در این ایام استفاده کرده و به مسائل تربیتی نیز پرداخت تا شهر و شان امام ‌رضا(ع) برای پذیرایی از زائران و مجاوران به شکل درستی آماده شود.

منصوریان خاطرنشان کرد: از آنجایی که در برخی موارد وظایف دستگاه‌های متولی برای یک ماموریت‌های ویژه دچار شبه می‌شود باید گفت که بخش زیارت و گردشگری معاونت فرهنگی شورای شهر مشهد بیشتر وظیفه تسهیل‌گری را بر عهده دارد. برای مثال ایجاد زیرساخت‌ها در این حوزه بر عهده ماست، اما به صورت قانونی باید وظایف بین دیگر دستگاه‌ها مانند استانداری و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز تقسیم شود.

وی عنوان کرد: برای جلوگیری در تداخل مسئولیت‌ها در دستگاه‌های متولی و تصمیم‌گیر باید ستادهایی تشکیل شود تا در این ستادها هر دستگاهی بتواند وظیفه خود را به درستی پوشش داده و در جلب رضایت و اعتماد زائر مخصوصا در ایامی خاص اقدامی مثبت انجام دهد. از آنجایی که حوزه فرهنگی حوزه خاص و مهمی است امیدوارم که دبیرخانه و ستادها برای رفع نقیصه‌ها تشکیل و مسئولین نیز همدل شوند تا بتوان در زمینه تربیت، افزایش و ماندگاری زائر نیز اقداماتی موثر انجام داد.

اقتصاد مشهد به حضور زائر گره خورده است

رئیس کمیسیون زیارت و گردشگری شورای اسلامی مشهد تصریح کرد: از آنجایی که اقتصاد شهر مشهد به حضور زائر گره خورده است پس به لحاظ زیرساختی نیز به حضور زائر در شهر وابسته هستیم و چون رونق اقتصادی مشهد به این موضوع مربوط می‌شود باید در حوزه زیارت تسهیل‌گری‌هایی انجام تا ماندگاری زائر در شهر بیشتر شود.

منصوریان ادامه داد: می‌دانیم که دستگاه‌های اجرایی که محکوم به آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها هستند در حوزه قرارگاه اجتماعی اتفاق خاصی رقم نخواهند زد؛ در حال حاضر اما نسخه شفابخش تاسیس قرارگاه‌ها است؛ چراکه هم جنبه مردمی دارند و هم منهای چارچوب و الزامات اداری می‌توانند به صورت جهادی کار کرده و موضوعات را حل کنند.   ما این عمل را به صورت پایلوت انجام می‌دهیم و به موضوعات زیارت و رونق اقتصاد مشهد ورود پیدا خواهیم کرد و از قرارگاه‌ها در موضوعاتی که به نفع مردم هستند، استفاده خواهیم کرد.

وی در خصوص افت ماندگاری زائر در یک دهه گذشته گفت: برای آمارهای موجود، مرجع قابل اعتمادی وجود ندارد؛ به همین دلیل از آنجایی که مشهد قبله آمال دلدادگان است و حضور حضرت رضا(ع) در مشهد ضریبی از ماندگار محسوب می‌شود باید تمام دستگاه‌ها به این نکته توجهی خاص داشته باشند.

رئیس کمیسیون زیارت و گردشگری شورای اسلامی مشهد اضافه کرد: برای مثال کودک زائر چه مقدار میتواند داخل حرم دوام بیاورد و چه مقدار میتوان او را در این فضا نگاه داشت. برای این مورد باید زیرساخت‌های خاص متناسب با سن و موقعیت افراد حاضر در حرم در نظر گرفته شود و به این سمت برویم که علاوه بر زیارت به الزامات آن نیز برای رده‌های سنی و اقلیت‌های مختلف توجه کنیم.

منصوریان ادامه داد: همچنین می‌توان از الزامات زیارت به مواردی چون موزه‌ها، آثار هنرمندان مشهدی و ... نیز اشاره کرد؛ چراکه توجه به این موارد در شهر علاوه بر حفظ هویت رضوی باعث ماندگاری بیشتر زائر نیز می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.