در حالی که این روزها برای ریشه‌کنی ویروس کرونا علاوه بر رعایت دستورالعمل‌ها، تزریق واکسن‌های متنوع موجود در ایران توصیه می‌شود و وزارت بهداشت جامعه را تشویق به شرکت در واکسیناسیون عمومی می‌کند معضلی جدید سبب تشویش اذهان عمومی و استرس مراجعه‌کنندگان شده است.

مغایرت کارت واکسن و دردسرهای پنهان

برخی مراجعه‌کنندگان که دُز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند موقع دریافت کارت واکسن متوجه شدند که دُز اول دریافتی با دز دوم ثبت شده در کارت واکسن مغایرت دارد. مثلاً فردی که دز اول را سینوفارم زده و برایش دز دوم هم سینوفارم تزریق شده در کارت واکسن کووبرکت قید شده است. از روز جمعه تا زمان چاپ این مطلب چندین گزارش از این دست اختلال‌ها به دست ما رسیده است. دو خواهری که با مراجعه به یکی از مرکز واکسیناسیون درخواست تزریق آسترازینکا برای دز دوم را داشته‌اند زمان دریافت کارت واکسن از سایت وزارت بهداشت با کووبرکت به عنوان دز دریافتی قید شده در کارت مواجه شده‌اند. یا در موردی دیگر مرد میانسالی که در دز اول سینوفارم تزریق کرده برای دریافت دز دوم متوجه می‌شود که در سایت برایش کووبرکت قید شده و مرکز اعلام می‌کند به همین دلیل نمی‌تواند برایش سینوفارم تزریق کند.

 برای پیگیری این موضوع به مراکز تزریق واکسن مراجعه و متوجه شدیم از این دست خطاها کم نیست. بر اساس آنچه مسئولان مراکز به عنوان مدرک نشان دادند ثبت دقیق نوع واکسن و زمان تزریق آن در دفاتر و فایل‌های خود بود. طبق ادعای آن‌ها خطایی در تزریق درخواستی صورت نگرفته و در ثبت و ضبط نوع واکسن در کارت واکسیناسیون است که این اشکال به وجود می‌آید. این یعنی تیغ تیز انتقادها به سمت وزارت بهداشت به عنوان مرجع اصلی ثبت و صدور کارت‌های واکسیناسیون است.

اما راه اصلاح و پیگیری احتمالی چیست؟

در این گونه موارد مسئولان مرکز واکسیناسیون فرم خطایی را با مشخصات و شماره ملی و موبایل فرد تکمیل و به مرکز ارسال می‌کنند.

نکته عجیب اینکه خود مسئولان مرکز واکسیناسیون از سرنوشت این فرم‌های خطا و اعمال شدن آن‌ها اطلاع دقیقی نداشتند. برخی از کسانی که این فرم‌ها برایشان پر شده است هنوز هم اطلاعات مندرج در کارت واکسیناسیون برایشان اصلاح نشده و دچار سردرگمی و ترس هستند.

در این بین آنچه موجب استرس و تشویش اذهان می‌شود تداخل احتمالی تزریق‌ها و خطرات ناشی از آن است.

بسیاری از کسانی که دچار چنین معضلی شده‌اند از خطر انعقاد خون و یا ابتلا به بیماری‌های دیگر در هراس‌اند. چندی پیش مقامات بهداشتی در کشورهای غربی گزارش دادند افراد باید برای دز دوم واکسنشان از واکسن مشابه استفاده کنند. اگر برای دز اول از واکسن آسترازینکا استفاده کرده‌اند، به آن‌ها توصیه می‌شد فقط در صورتی که سابقه لخته شدن خون در رگ‌ها یا سایر بیماری‌های زمینه‌ساز لخته شدن خون دارند، از واکسن دیگری استفاده کنند. درکنار این البته بحث درج نوع واکسن در کارت واکسیناسیون برای کسانی که قصد سفرهای خارجی را هم دارند هست که هنوز پاسخی برای آن از سوی مسئولان داده نشده است.

به نظر می‌رسد در حالی که وزارت بهداشت تأکید بر انجام واکسیناسیون همگانی دارد باید زیرساخت‌های آن را هم با دقت بیشتری ارزیابی و فراهم کند تا چنین خطرات، استرس‌ها و معضلاتی سبب ترس جامعه از مراجعه به مراکز واکسیناسیون نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.