مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه پاییز کم بارانی را در خراسان‌جنوبی سپری خواهیم کرد، گفت: تغییرات اقلیمی را جدی گرفته و در این زمینه احساس مسئولیت کنیم.

پاییز کم باران پیش روی خراسان‌جنوبی/تغییرات اقلیمی را جدی بگیریم

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا خندان‌رو  با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که پاییز کم بارانی را در خراسان‌جنوبی سپری خواهیم کرد، اظهار کرد: این مسئله حدأقل درباره مهر و آبان صدق پیدا می‌کند و شاید در آذرماه وضعیت نسبت به دو ماه قبل از آن بهتر شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در سال آبی گذشته میزان بارندگی در خراسان‌جنوبی ۶۱ میلی‌متر بوده است که نسبت به سال قبل تر ۶۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۴۶ درصد کاهش داشته که یک زنگ خطر محسوب می‌شود.

خندان رو ادامه‌داد: علاوه بر کاهش بارندگی‌ها ما شاهد شیفت پیدا کردن بارندگی‌ها از پاییز و زمستان به فصل بهار و تبدیل شدن بارندگی‌های جامد و ملایم به بارندگی‌های رگباری هستیم که آسیب‌زا هم هستند.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال بیشتر همین ۶۱ میلی‌متر بارندگی نیز به صورت رگباری بوده که وقوع سیل را نیز در بسیاری از مناطق به همراه داشته است.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین علل این پدیده تغییرات اقلیمی در سطح جهان است، بیان‌کرد: افزایش گازهای گلخانه‌ای، افزایش مصرف انرژی و وسایل نقلیه و … همه در افزایش تغییرات اقلیمی مؤثر است.

خندان‌رو گفت: به عنوان مثال در همین شهر بیرجند میزان وسایل نقلیه را نسبت به ۴۰ سال قبل مقایسه کنیم، آن وقت خواهیم فهمید که چگونه موجب افزایش تغییرات اقلیمی و کاهش و تغییر در بارندگی‌ها شده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سطح جهان همایش‌های زیادی در این زمینه برگزار شده است، یادآور شد: اگر تک تک مردم جهان نسبت به تغییرات اقلیمی احساس مسئولیت کنند، شاید نتوانیم به شرایط قبل برگردیم ولی حدأقل از وخیم‌تر شدن شرایط جلوگیری خواهیم کرد.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.