مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده بیشتر شهرستان‌های این استان در سال زراعی گذشته با خشکسالی بسیار شدید مواجه بود که این روند ادامه دارد.

بیشتر شهرستانهای خراسان رضوی با خشکسالی شدید مواجه هستند

به گزارش قدس آنلاین، محسن عراقی زاده افزود: از اول مهرماه سال گذشته تا اول مهرماه امسال فقط شهرستانهای تربت‌جام، تربت‌حیدریه و بردسکن از نظر بارندگی بهتر از بقیه شهرستانها بوده‌اند.
وی ادامه داد: خشکسالی بسیار شدید در شهرستانهای مشهد، خواف، رشتخوار، کلات، داورزن، جوین و تایباد مشهودتر از مابقی شهرستانها بوده است.

مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: تابستان امسال غیر از بخشهایی از مرکز استان که شرایط خشکسالی متوسط تا نرمال داشته اند مابقی مناطق این استان خشکسالی بسیار شدید را تجربه کردند.
وی افزود: این در حالی است که پهنه بندی ۶ ماهه خراسان رضوی شرایط بهتری داشته، به طوری که غیر از بخشهایی از شرق، جنوب و جنوب غرب استان  که خشکسالی بسیار شدید تا خشکسالی متوسط داشته اند، مابقی استان شرایط خشکسالی شدید تا نرمال را تجربه کردند.  
عراقی زاده شهرستانهای دارای خشکسالی شدید را شامل کلات، سرخس، مشهد، خواف، رشتخوار و داورزن عنوان کرد.

وی میانگین بارندگی این استان در سال زراعی گذشته را ۱۲۰ میلیمتر ذکر کرد و ادامه داد: این میزان نسبت به سال زراعی قبل از آن ۶۰ درصد و نسبت به دوره آماری بلند مدت ۴۱ درصد کاهش دارد.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: در این مدت تمامی شهرستانهای این استان نسبت به سال گذشته و دوره آماری بلند مدت کاهش بارندگی داشته‌اند که بیشترین کاهش نسبت به دوره بلند مدت مربوط به کلات با ۶۵ درصد و کمترین کاهش مربوط به ریوش با چهار درصد بوده است.
وی افزود: طی سال زراعی گذشته در مشهد ۹۵ میلیمتر باران بارید که کم بارش ترین سال زراعی در طی ۶۰ سال گذشته بود و این میزان نسبت به سال زراعی قبل از آن  ۶۷ درصد و نسبت به دوره آماری بلند مدت ۶۲ درصد کاهش داشت.

استان خراسان رضوی طی دو دهه گذشته با خشکسالی مواجه بوده و فقط ۲ سال در سالهای اخیر ترسالی را تجربه کرده است.

منبع: ایرنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.