وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از احیای قانون خرید آثار هنری هنرمندان توسط دستگاه‌های دولتی خبر داد و گفت: امروز در اتاق کار مدیران ارشد نظام مانند وزارت‌خانه‌ها و استانداری‌ها تابلوهای آثار نفیس بزرگان هنری ایران بدرخشد.

وزیر ارشاد: قانون خرید آثار هنری توسط دولت را احیا می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی اسماعیلی در آیین اختتامیه ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران که با حضور اساتید و هنرمندان خطاطی و خوشنویسی امشب در حیاط کاخ تاریخی عالی‌قاپو برگزار شد، اظهار داشت: اگر مدعی هستیم امروز در آغاز قرن پانزدهم در حال سیر به سمت شکوفایی تمدن نوین ایرانی اسلامی هستیم، حتماً جایگاه فرهنگ و هنر در کشور باید جایگاه شایسته‌ای باشد تا این اتفاق رخ دهد.

وی اضافه کرد: اساساً نمی‌توانیم حوزه فرهنگ و هنر را جدا کرده و فکر کنیم که با توسعه یک‌جانبه در حوزه‌های اقتصادی، علمی و صنعتی می‌توانیم به آن بنای رفیع تمدن نوین اسلامی دست پیدا کنیم. اگر تمدن نوین اسلامی بخواهد شکل بگیرد، حتماً باید در صدر آن توسعه فرهنگی و هنری رخ دهد. به همین دلیل امروز در آغاز کار دولت مردمی توجه ویژه به توسعه فرهنگ و هنر در دستور کار قرارگرفته است.

اسماعیلی ادامه داد: چرا که ما معتقدیم اگر در یک هدفگذاری تاریخی قرار است به آن دوره درخشان تمدن نوین اسلامی برسیم، بایستی بتوانیم آن گذرگاه‌های فرهنگی و هنری را ایجاد کنیم. حوزه فرهنگ و هنر طبیعتاً مجموعه تلاش‌هایی را می‌طلبد که به این جایگاه برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم توجه به حوزه آموزش هنر گفت: ایجاد نیروی انسانی فرهیخته و کارآم و تمرکززدایی از حوزه فرهنگ و هنر در دستور کار دولت انقلابی سیزدهم قرار دارد.

اسماعیلی افزود: ما در همه پهنای بزرگ ایران پهناورمان استعدادهای فرهنگی و هنری و مناطق فرهنگی و هنری بزرگ را داریم که در همه این پهنه بزرگ این نهضت بزرگ فرهنگی و هنری آغاز شود. اگر چنین کار بزرگی بخواهد آغاز شود نیازمند تکمیل و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری است.

وی ادامه داد: اینکه شما می‌بینید دولت مردمی در اوج مشکلات اقتصادی و ناشی از تحریم بنای فعالیت خودش را یک حرکت متوازن میان اقتصاد و فرهنگ قرار داده، به دلیل این هدفگذاری بلند است. اگر این اتفاق بزرگ بخواهد رخ دهد، همزمان بایستی حوزه‌های مختلفمان کنار هم و شانه به شانه همدیگر حرکت کنند تا این تمدن بزرگ امکان وقوع پیدا کند.

اسماعیلی یادآور شد: به همین دلیل توسعه و تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در صدر برنامه‌های دولت مردمی قرار دارد. در سفرهای استانی ریاست‌جمهوری هم این معنا را داریم اجرایی می‌کنیم و این کار را در سفرهای قبلی آغاز کردیم و در سفر به قزوین هم گام بزرگ و بلندی برای تکمیل و بهره‌برداری از زیرساخت‌های فرهنگی و هنری برخواهیم داشت.

وزیر ارشاد توجه ویژه به مناطق پیرامونی خارج از تهران و ایجاد مراکز هنری بسته به ظرفیت‌های استانی و منطقه‌ای را از دستورکارهای جدید وزارت فرهنگ و ارشاد دانست و گفت: امروز در شهرهای مختلف در حال طراحی توسعه فرهنگی و هنری متناسب با ظرفیت هر منطقه هستیم.

اسماعیلی اضافه کرد: اگر در مشهد مقدس به دنبال ایجاد یک مرکز رسانه‌ای بزرگ هستیم، حتماً در قزوین با استعدادهای فراوانی که در حوزه هنرهای تجسمی به ویژه خوشنویسی دارد و با شایستگی عنوان پایتخت خوشنویسی ایران بزرگ را به خودش اختصاص داده، باید بتوانیم برنامه‌های متناسب با این هنر و ظرفیت‌ها را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: جشنواره ملی خوشنویسی قزوین ویژگی و ظرفیت بین‌المللی شدن را دارد. بعضی از دوستان در نشست‌هایی که با هنرمندان حوزه تجسمی داشتم، گلایه می‌کردند که برخی کشورهای همسایه عنوان مرکزیت خوشنویسی را دارند به خودشان اختصاص می‌دهند. در حالی که ما با تولید و عرضه گسترده آثار خوشنویسی خود به خود به این جایگاه می‌رسیم و حتی در آن قرار داریم.

اسماعیلی مشکل خوشنویسی ایران را بازنمایی ظرفیت‌های آن دانست و یادآور شد: با بین‌المللی شدن جشنواره خوشنویسی قزوین یکی از این راهکارهاست که دنبال می‌شود و این اتفاق مهم رخ خواهد داد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.