هلال احمر ایران از فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ، تقاضای صدور فراخوان استمداد برای مقابله با خشکسالی در جنوب‌شرقی کشور کرد تا در ماه‌های آینده اعتباراتی از سوی صندوق اضطراری مقابله با حوادث، در قالب کمک‌های بین المللی در اختیار جمعیت هلال احمر ایران قرار گیرد.

استمداد هلال‌احمر از فدراسیون صلیب‌سرخ برای مقابله با خشکسالی

به گزارش قدس آنلاین از جمعیت هلال احمر؛ حسن اسفندیار مدیرکل عملیات و برنامه‌های بشردوستانه این جمعیت از دعوت «دیوید فیشر» کارشناس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ به ایران برای آماده‌سازی طرح استمداد در راستای مقابله با خشکسالی در کشور خبر داد و گفت: با فدراسیون صلیب سرخ و جمعیت‌های ملی هماهنگی‌هایی انجام شده است تا بتوانیم بخشی از اعتبارات بین‌المللی را برای مقابله با خشکسالی به داخل کشور هدایت کنیم. این کار در دو مرحله انجام خواهد شد. مرحله نخست با استفاده از کمک‌های مالی صندوق اضطراری مقابله با حوادث صلیب سرخ که در آینده‌ای نزدیک محقق خواهد شد و اغلب آن در جنوب و جنوب‌شرقی کشور برای رفع سریع مشکلات ناشی از خشکسالی، مثل سلامت خانواده، کمک به معیشت نیازمندان و تامین فوری آب آشامیدنی هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد: کمک‌هایی که گفته شد، راه‌حل‌هایی موقت و کوتاه مدت هستند. این فعالیت‌ها باید با راهکارهای اساسی و بلند مدت پیوند بخورند. ساز و کار ما برای اقدامات اساسی همچون تعمیر و لایروبی قنوات و پروژه‌های خطوط انتقال آب که منجر به تامین آب شرب سالم و پایدار می‌شود؛ انتشار یک اعلامیه‌ی استمداد جهانی توسط فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ است که برای آماده‌سازی آن جهت طرح در فدراسیون، یکی از همکارانمان در مقر صلیب سرخ، مستقر در ژنو را به نام دیوید فیشر به ایران دعوت کرده‌ایم. او با ما هم‌نظر است و خشکسالی در ایران را یک بحران، خطر بزرگ و حادثه‌ی مداوم می‌بیند که باید به آسیب‌دیدگان آن امدادرسانی شود.

مدیرکل عملیات و برنامه‌های بشردوستانه جمعیت هلال احمر یادآوری کرد: امسال سال آبی خوبی نبود و متاسفانه پیش‌بینی می‌شود سال آبی ۱۴۰۱ هم سال خشک و کم آبی باشد.

وی افزود: اثرپذیری ایران از تغییرات اقلیمی بیش از استاندارد جهانی است و یکی از نمودهای مهم تغییرات اقلیمی خشکسال است. در بعضی مناطق کشور بیش از ۴ دهه است که خشکسالی متمادی وجود دارد. سیلاب‌های نوروز ۹۸ از تاثیرات تغییر اقلیم بود.

اکنون در بعضی استان‌ها با اینکه خشکسالی وجود دارد؛ هم‌زمان سیل هم جاری می‌شود. بارش‌های سنگین در مناطق دچار خشکسالی بسیار خطرناک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.