برنامه اقدام و عمل با هدف ساماندهی کودکان خیابانی توسط بهزیستی استان قرار است با مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی در رشت از هفته آینده اجرایی شود.

ساماندهی کودکان خیابانی رشت از هفته آینده/ کارِ کودک از خیابان‌ها حذف می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، اصولاً کودکان خیابانی به دو گروه عمده کودکان خیابانی که بعد از فراغت از کار روزانه یا پرسه زنی در خیابان نزد خانواده‌های خود برمی‌گردند و یا کودکان خیابان که به‌تنهایی یا همراه خانواده در خیابان، کار و زندگی می‌کنند.

دراین‌بین کودکان خیابانی یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی هستند، حمایت و صیانت از حقوق آنان، یکی از مهم‌ترین وظایف دولت‌ها محسوب می‌شود و در همین راستا، سازمان بهزیستی از تقریباً دو دهه پیش‌طرح‌ها و برنامه‌های را برای کنترل و کاهش این آسیب اجرا کرده است.

راه‌اندازی مراکز شبانه‌روزی کودکان خیابانی با هدف نگهداری از کودکان خیابانی فاقد سرپرست مؤثر به مدت حداکثر یک سال، انجام برنامه‌ریزی و اقدامات مؤثر برای بازگشت موفقیت‌آمیز کودکان به خانواده با انجام حمایت‌های اجتماعی و توانمندسازی خانواده و در صورت عدم مهیا شدن زمینه بازگشت و همچنین نگهداری بلندمدت کودکان مشمول در خانه‌های کودکان و نوجوانان از دیگر اقدامات حمایتی بهزیستی است.

رضا جعفری، معاون اجتماعی بهزیستی گیلان در خصوص اقدامات و حمایت‌های این نهاد از کودکان خیابانی می‌گوید: با توجه به تجارب سالیان گذشته و بررسی ویژگی‌های کودکان خیابانی که عموماً دارای خانواده بوده، اجرای طرح راه‌اندازی مرکز حمایتی –آموزشی کودک و خانواده در اولویت برنامه‌های سازمان قرار گرفت.

به گفته وی، هدف عمده طرح، کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور کودک در خیابان و توانمندسازی خانواده بود زیرا که اعتقاد بر این است کودکان به‌واسطه شرایط نامناسب اقتصادی خانواده یا عدم آشنایی والدین نسبت به وظایف ذاتی خود، در خیابان حضور می‌یابند لذا حل بنیادی مسائله مستلزم توجه و اهتمام جدی در کمک به خانواده جهت انجام کارکردهای مطلوب خود است.

آن‌طور که معاون اجتماعی بهزیستی گیلان خبر داده؛ مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با هدف شناسایی کودکان خیابانی زیر ۱۸ سال در رشت شروع کرده و تا به امروز ۱۸۰ کودک از طریق گروه تخصصی مرکز اعم از روان‌شناس و مددکار اجتماعی، شناسایی و از خدمات متنوع آموزشی، مالی، بهداشتی و فنی حرفه‌ای بهره‌مند شدند.

به گفته دکتر جعفری، در حال حاضر با توجه به اقدامات مؤثر بهزیستی و سایر نهادها جهت توانمندسازی خانواده از طریق پرداخت کمک‌هزینه معیشتی و آموزش فنی حرفه‌ای، کمک به ادامه تحصیل کودکان، برگزاری انواع دوره‌های آموزشی و مهارتی، اجرای دوره‌های فرهنگی و هنری و نیز افزایش سن گروه هدف، در حال حاضر ۹۴ کودک در چرخه حمایتی این مرکز قرار دارند.

گرایش به آسیب‌های اجتماعی ازجمله استعمال دخانیات، سوءمصرف مواد و الکل، سوءاستفاده اخلاقی از آنان، احتمال جذب در باندهای فساد، بهره‌کشی اقتصادی، در معرض خشونت کلامی و جسمی در خیابان، اختلال در فرایند تحصیلی اعم از افت تحصیلی و ترک تحصیل و سایر آسیب‌های اجتماعی از پیامدها و عوارض نامطلوب پدیده کار کودکان در خیابان است.

معاون اجتماعی بهزیستی گیلان همچنین خبر داده که طی هفته آینده فرایند ساماندهی کودکان خیابانی در سطح شهر رشت در قالب برنامه اقدام و عمل با رویکرد دوستدار کودک با مشارکت سایر دستگاه‌ها و نهادها ازجمله نیروی انتظامی، کمیته امداد حضرت امام و دادگستری با هدف «حذف کار کودک از خیابان» از طریق مهیاکردن شرایط زندگی مناسب در خانواده و افزایش مسئولیت‌پذیری والدین در ایفای وظایف والدگری شروع خواهد شد.

آموزش ویژه نیروهای کارشناس جهت شناسایی و هدایت اصولی کودکان به مراکز تعیین‌شده، پهنه‌بندی مناطق شهری جهت استقرار گروه‌های شناسایی، انجام هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی  و ارائه لیست اسامی کارشناسان طرح به نیروی انتظامی به‌منظور حمایت و پشتیبانی از کارشناسان و کودکان، اخذ حکم قضایی جهت انتقال کودکان به مراکز تعیین‌شده، پذیرش و تشکیل پرونده برای کودکان شناسایی‌شده و ارائه خدمات فوری شامل استحمام، تعویض لباس، تغذیه مناسب، خدمات اورژانس پزشکی در صورت نیاز، شناسایی خانواده، بررسی وضعیت اقتصادی و اجتماعی آنان، تعیین صلاحیت سرپرستی کودک و اخذ دستور قضایی برای نگهداری کودکان فاقد سرپرست مؤثر در مراکز شبه خانواده و مراکز اسکان موقت ازجمله اقداماتی است که با محوریت بهزیستی گیلان قرار است برای ساماندهی کودکان خیابانی انجام شود.

البته توانمندسازی کودکان تحویل شده به خانواده نیز از دیگر اقدامات بهزیستی گیلان در آینده برای ساماندهی کودکان خیابانی است که برای آن دسته از کودکانی که دارای سرپرست قابل باز توانی هستند، پس از طی مراحل پذیرش و غربالگری به خانواده تحویل داده می‌شوند و بر اساس نوع مشکل سرپرست، باز توانی با اولویت‌گذاری بر سه گروه هدف کودک، سرپرست و سایر اعضاء خانواده انجام می‌شود.

اجرای طرح ساماندهی کودکان خیابانی گامی بلند برای ارتقای سلامت روانی و اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی کودکان خیابانی و خانواده‌های آنان در بستر همکاری و تعامل و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و منابع موجود خواهد بود.

منبع:فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.