۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
کد خبر: 773913

بایدن اظهار کرد که آمریکا در قبال تایوان تعهد دارد و قرار است از این جزیره در برابر چین حمایت و دفاع کند.

بایدن: از تایوان دفاع خواهیم کرد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از رویترز، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه سی.اِن.اِن در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا از تایوان که تحت فشار سیاسی و نظامی پکن برای پذیرش حاکمیت چین است، حمایت می‌کند، پاسخ داد: بله ما نسبت به این مسئله و حمایت از تایوان متعهد هستیم.

در حالی که واشنگتن طبق قانون موظف است که شرایط و تجهیزات دفاعی را در اختیار تایوان قرار دهد تا از خود دفاع کند؛ اما مدت‌ها است که سیاست "ابهام استراتژیک" مبنی بر اینکه آیا در صورت حمله چین به تایوان، آمریکا برای محافظ از تایوان مداخله نظامی خواهد کرد یا خیر، دنبال شده است.

در ماه اوت، یکی از مقامات دولت بایدن گفت که سیاست آمریکا در قبال تایوان درخصوص اینکه بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که در صورت حمله چین، به تایوان کمک خواهد کرد، تغییری نکرده است.

سخنگوی کاخ سفید گفت که "بایدن هیچ گونه تغییری در سیاست‌های آمریکا اعلام نکرده است و همچنین تغییری در سیاست‌های ما وجود ندارد"؛ اما در پاسخ به این سوال که آیا بایدن به اشتباه چنین حرفی زده است، اظهار نظر نکرد.

وی در ادامه افزود: روابط دفاعی آمریکا با تایوان براساس "قانون روابط تایوان" هدایت می‌شود. ما به تعهدات خود براساس این قوانین پایبند خواهیم بود. ما همچنین به حمایت از تایوان ادامه خواهیم داد و با هرگونه تغییر یک جانبه در وضع موجود مخالف خواهیم بود.

خاویر چانگ، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری تایوان در واکنش به اظهارات بایدن گفت که موضع آن‌ها ثابت می‌ماند و مسئله این است که در صورت جلب حمایت آمریکا، تایوان نه "تسلیم فشار" می‌شود و نه "پیشروی عجولانه" خواهد داشت.

 چانگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که تایوان عزمی راسخ را برای دفاع از خود نشان خواهد داد و همچنین به اقدامات قابل توجه دولت بایدن برای نشان دادن حمایت "قاطعانه" آمریکا از تایوان، اشاره کرد.

بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درخصوص مسئله قدرت نظامی اظهار کرد: مردم نباید نسبت به قدرت نظامی واشنگتن نگران باشند. چین، روسیه و سایر جهان باید بدانند که ما قدرتمندترین ارتش جنگی را در طول تاریخ جهان داریم. آنچه که باید نسبت به آن نگران باشند این است که آیا این افراد و کشورها مشغول فعالیت‌هایی هستند که منجر به اشتباهشان شود یا خیر. من جنگ سرد با چین را نمی‌خواهم. من فقط می‌خواهم چین متوجه بشود که ما عقب نشینی نمی‌کنیم و هرگز دیدگاه خود را تغییر نخواهیم داد.

وزیر دفاع تایوان در این ماه اعلام کرد که تنش‌های نظامی بین تایوان و چین در بدترین حالت خود در بیش از ۴۰ سال گذشته قرار دارد و افزود که چین قادر خواهد بود تا سال ۲۰۲۵ یک حمله "تمام عیار" را انجام دهد.

تایوان می‌گوید: "کشور ما" مستقل است و از آزادی‌ها و دموکراسی خود دفاع خواهد کرد.

چین ادعا می‌کند که تایوان در حساس‌ترین و مهمترین نقطه درخصوص روابط خود با آمریکا است و آنچه را که "تبانی" بین واشنگتن و تایپه می‌نامد، محکوم کرده است.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل متحد، در گفتگو با خبرنگاران گفت که آن‌ها "پیوند مجدد مسالمت آمیز" با تایوان را دنبال می‌کنند و به "تلاش‌های تجزیه طلبانه" حزب حاکم دموکراتیک تایوان پاسخ می‌دهند.

وی افزود: ما مشکل ساز نیستیم. برعکس، برخی از کشورها به ویژه آمریکا اقدامات خطرناکی را انجام می‌دهند و ضعیت در تنگه تایوان را به یک مسیر خطرناک سوق می‌دهند. من فکر می‌کنم در حال حاضر آمریکا باید از چنین کاری دست بردارد. کشاندن تایوان به جنگ قطعا به نفع هیچکس نیست. حتی به نظر من آمریکا نیز از آن سودی نخواهد برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.