۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷
کد خبر: 773997

اول آبان ماه سالگرد شهادت فرزند تاثیر گذارترین شخصیت تاریخ معاصر ایران است.

نگاهی کوتاه به فراز و نشیب های زندگی فرزند شهید امام خمینی

به گزارش قدس آنلاین، سید مصطفی خمینی سال٥٦در چنین روزی به طرز مشکوکی در نجف به شهادت رسید او فرزند ارشد امام خمینی بود که ٢١اذرماه سال١٣٠٩در قم متولد شد و پس از تحصیلات ابتدایی در این شهر وارد حوزه علمیه قم شد پدرش امام خمینی،ایت الله بروجردی و سید محمد محقق داماد از جمله اساتید او در حوزه قم بودند.

اقا مصطفی از ابتدای حرکت امام خمینی علیه حکومت پهلوی وارد مبارزات سیاسی شد و مدتی پس از دستگیری و تبعید امام،او نیز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی توسط ساواک دستگیر و ابتدا به ترکیه و سپس عراق تبعید شد.

سید مصطفی پس از تبعید تحصیلاتش در حوزه نجف را آغاز کرد و از شاگردان اساتید بزرگ حوزه نجف هم چون محسن حکیم و ابوالقاسم خویی شد. او در سن ۲۴سالگی با دختر ایت الله مرتضی حایری یزدی موسس حوزه علمیه قم ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند است.

نگاه سیاسی سید مصطفی خمینی از جمله حمایت از جنبش آزادی‌بخش فلسطین و رویکرد نقادانۀ علمی او در زمینۀ علوم اسلامی، جایگاه قابل توجهی را در حوزه علمیه نجف برایش رقم زد.

او در دوره حضور در حوزه نجف آثار متعددی در فقه، اصول و تفسیر تالیف کرد. در دوران۱۲ساله تبعید امام در عراق سید مصطفی نزدیک ترین شخصیت به امام خمینی بود و اعلامیه های امام را برای ایران و بقیه کشورها ارسال می کرد واخبار نهضت را به اطلاع امام می رساند. در نجف منزل او محل رفت و امد شخصیت هایی بود که از ایران و دیگر کشورها برای دیدار امام به عراق می رفتند مصطفی خمینی در سن۴۷ سالگی به طور ناگهانی و مرموز در نجف درگذشت.

امام در پیام کوتاهی نوشتند مصطفی خمینی نور بصرم و مهجه قلبم دار فانی را وداع گفت و به جوار رحمت حق تعالی رهسپار شد. چند روز بعد امام در جلسه درس شان در حوزه نجف شهادت اقا مصطفی را از الطاف خفیه الهی خواند.

پیکر سید مصطفی، پس از تشییع و اقامه نماز توسط آیت الله خویی، در ضلع شرقی ایوان طلای حرم امیرالمومنین و در کنار قبر ایت الله کمپانی به خاک سپرده شد.

پزشکان علت وفات او را مسمومیت دانستند و برای روشن شدن امر پیشنهاد کالبد شکافی دادند که امام خمینی با آن مخالفت کرد. ساواک و دولت عراق علت مرگ او را بروز سکتۀ قلبی اعلام کردند. اما طبق اسناد حکومت پهلوی و ساواک در وفات او نقش مهمی داشته‌اند.

شهادت اقا مصطفی خمینی نقطه عطفی در مبارزات انقلاب اسلامی بود و اتش خشم مردم ایران را شعله ور تر کرد که در نهایت به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.