رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان تخصصی کودکان اکبر مشهد گفت: طی نشستی که روز گذشته برگزار شد، اساتید گروه کودکان بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر مشهد تاکید داشتند که مدارس تا اطلاع ثانوی بازگشایی نشود چون علاوه‌ بر اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا، ویروس‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی زمستانی نیز شیوع پیدا خواهد کرد.

مخالفت پزشکان اطفال بیمارستان اکبر مشهد با بازگشایی مدارس

به گزارش قدس آنلاین، دکتر غلامرضا خادمی  با اشاره به طرح بازگشایی مدارس بیان کرد: اکنون علاوه بر شیوع ویروس کرونا که اخیرا در موج پنجم داشتیم و البته هنوز هم خطرش وجود دارد، ویروس آنفلوآنزا هم در جامعه شیوع پیدا کرده و در موقعیتی نیستیم که بخواهیم مدارس را باز کنیم. خطر اوج گیری مجدد کرونا، شیوع ویروس آنفلوآنزا و سرماخوردگی‌های فصل سرما به ما می‌گوید که نباید در این زمان کودکان به مدرسه بروند.

وی تاکید کرد: بر همین اساس اساتید گروه کودکان بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر مشهد طی نشستی در روز دوشنبه جمعا تاکید داشتند که این هشدار را به مسئولان بدهیم  که مدارس را تا اطلاع ثانوی بازگشایی نکنند و صبر نمایند تا وضعیت کشور در زمینه بیماری به آرامش برسد چرا که حتی برخی از شهرهای کشور درگیر روند صعودی کرونا شده‌اند و مساله موج ششم کرونا مطرح است.

خادمی با بیان این که برای جبران خلأهای آموزشی باید آموزش‌های مجازی را تقویت کرد، گفت: متخصصین اطفال با رفتن کودکان به مدارس مخالف هستند و چنانچه مقدور است باید آموزش‌های مجازی تقویت شود. این روزها شهرهای بیشتری در حال قرمز شدن از نظر شیوع کرونا هستند و بازگشایی مدارس باعث شعله‌ورتر شدن بیماری خواهد شد. فعلا باید صبر پیشه کرد و امیدواریم در آینده نزدیک فرصت حضور در مدرسه هم به‌وجود آید.

وی تصریح کرد: اکنون علاوه‌بر کرونا، عفونت ویروسی دیگری نیز در شهر مشهد وجود دارد که یک نوع آنفلوآنزای نوع A و عفونتی تنفسی است که شیوع زیادی هم دارد و به طور پیاپی در مطب‌ها کودکانی با این عفونت را ویزیت می‌کنیم. سرماخوردگی، ویروس آنفلوآنزا و... ویروس‌های زمستانه‌ای هستند که با فروکش کردن کرونا، اوج می‌گیرند.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان اکبر مشهد توصیه کرد: خانواده‌ها به کودکان بالای ۶ماه حتما واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند چرا که آنفلوآنزا برای کودکان آسیب زننده‌ است و حتی پیش از کرونا هم آنفلوآنزا آسیب زیادی به کودکان وارد می‌کرد و موجب فوت هم می‌شد. واکسن آنفلوآنزا برای کودکان بالای ۱۲ سال که باید واکسن کرونا هم تزریق کنند تداخلی ندارد و برخی از افراد معتقدند که همزمان با واکسن کرونا می‌توان واکسن آنفلوآنزا را هم تزریق کرد اما برخی دیگر هم بیان می‌کنند که دو هفته باید فاصله باشد.

خادمی ادامه داد: قیمت واکسن آنفلوآنزا حدود ۱۶۰ هزار تومان است و پیشنهاد می‌شود تمامی افراد گروه‌های پرخطر مانند کودکان زیر پنج سال، مادران باردار، سالمندان، بیماران تنفسی و... واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. حتی توصیه می‌شود خانواده‌ها در صورتی که تمکن مالی دارند واکسن پنوموکوک که مربوط به عفونتی میکروبی است را هم به فرزندان کوچک خود تزریق نمایند.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان درگیری کودکان در پیک پنجم در مقایسه با پیک‌های قبلی کرونا عنوان کرد: به طور معمول زمانی که پیک‌ها فروکش می‌کند، تازه مشکلات کودکان آغاز می‌شود؛ مشکلاتی نظیر سندروم‌های شوک کودکان، مشکلات کلیوی، قلبی، ریوی و... که کودکان درواقع با عوارض ناشی از بیماری کرونا به بیمارستان مراجعه می‌کنند، اما در پیک پنجم علی‌رغم این‌که ابتلای وسیع کودکان را داشتیم و در هیچ پیک دیگری کودکان به این میزان درگیر نشده بودند، پس از پیک خوشبختانه عوارض زیادی نداشتیم. پیش از این که پیک فروکش کند، با همکاران‌مان در استان‌های سیستان و بلوچستان و جنوب کشور گفت‌وگو کرده بودیم چرا که پیک پنجم از آن استان‌ها آغاز شده بود و در آن شهرها هم پس از فروکش کردن پیک، عوارض کودکان مانند پیک‌های سابق نبوده است.

خادمی افزود: کودکان بیشتر از بزرگسالان به کرونا مبتلا می‌شوند، اما علائم خفیف‌تری دارند. برخی به اشتباه تصور می‌کنند که کودکان درگیر نمی‌شوند درصورتی که اینطور نیست و اتفاقا ابتلای کودکان بیشتر است اما علائم کمتری دارند. هم‌اکنون کودکان مبتلا به کرونا هم به مطب‌ها مراجعه می‌کنند و بستری کرونایی هم در بیمارستان کودکان داریم ولی آنچه اکنون شایع شده، ویروس آنفلوآنزاو سرماخوردگی مربوط به زمستان است و با وجود این خطرات از بازگشایی مدارس باید جلوگیری شود و در زمان دیگری فرصت حضور در مدرسه فراهم شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.