همایش سراسری معاونین تبلیغ و امور فرهنگی مراکز مدیریت حوزه های علمیه استانها با حضور معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه، مدیران ستادی و معاونین استانی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی و با هدف تشریح طرح ها و برنامه های راهبردی و عملیاتی عرصۀ تبلیغ در مشهد مقدس برگزار شد.

برگزاری همایش سراسری معاونین تبلیغ و امور فرهنگی

به گزارش قدس آنلاین، در مراسم افتتاحیه این همایش که با سخنرانی غیرحضوری مدیر حوزه های علمیه حضرت آیت الله اعرافی آغاز شد، مدیر حوزه های علمیه ضمن اشاره به جایگاه بلند تبلیغ دین در عصر حاضر بر لزوم توسعه و تقویت آن تأکید کردند و در این زمینه گفتند: اگر معنای عامی برای تبلیغ در نظر بگیریم و مقصودمان از تبلیغ ابلاغ پیام دین و اندیشۀ الهی و منویات اسلام به جامعۀ بشری و انسان ها باشد، تبلیغ غایةالقصوای همۀ فعالیت های حوزوی خواهد بود؛ همۀ آنچه در حوزه انجام می دهیم از آموزش، پژوهش، برنامه ریزی ها و نظامات جامع، همه برای این است که به خروجی هایی برسیم تا درهای هدایت را به روی همگان بگشایند و درهای غفلت و ضلالت را ببندند. عالم دین و اندیشۀ دینی مفتاح هدایت و قفل ضلالت است؛ بنابراین تبلیغ به معنایی که گفته شد، در هویت همۀ حوزویان باید ریشه دار و نافذ باشد.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه افزودند: بخش تبلیغ حوزه دو رسالت دارد؛ رسالت اول آن است که جریان تبلیغ را برنامه ریزی کند و سامان دهد و رسالت دوم که بسیار سنگین تر است این است که تلاش کند تا همۀ سیستم ها و نظامات حوزه از آموزش و پژوهش گرفته تا فن آوری و قلمروهای مختلف، نگاه و رویکرد و جهت گیری تبلیغ در آنها جلوه گر و برجسته باشد و همۀ فعالیت های علمی، آموزشی و پژوهشی پیوست تبلیغ داشته باشند.

امام جمعه قم در این همایش ضمن اشاره به برخی از بیم ها و امیدها در حوزۀ تبلیغ گفتند: در عصر حاضر از طرفی شاهد ظرفیت های نو و ابزارهای جدید و فرصت های تازه و در نتیجه امیدهای فراوان هستم و در دیگر سو برخی از بیم ها و خطرات را مشاهده می کنیم که هر دو باید مورد توجه و دقت باشد.

آیت الله اعرافی مواردی همچون «ارتقاء سطح جامعه و ضریب سواد و تحصیل و مطالعه»، «گسترش آموزش و پرورش»، «گسترش تحصیلات دانشگاهی»، «افزایش سطح آگاهی جامعه»، «بازسازی علوم و معارف اسلامی»، «تحول در ابزارها و شیوه ها و فن آوری های نرم و سخت»، «شکل گیری نظام اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران» و... را از جمله عوامل ظرفیت ساز و مولد فرصت در دنیای امروز دانستند و گفتند: این ظرفیت ها در گذشته وجود نداشته و امروزه به کمک تبلیغ دین آمده اند و در مقابل آنها، عواملی هستند که تهدید به وجود می آورد و بیم آفرین هستند؛ برخی از آنها عبارتند از:

۱. حجم عظیم پرسش، سؤال و شبهاتی است که در قلمروهای مختلف معارف دینی به وجود آمده است؛

۲. بیدار شدن رقبای اندیشۀ دینی که در پی بیداری اسلامی و پیدایش گفتمان انقلاب اسلامی، آنها نیز به صحنۀ رقابت آمده اند و گاهی سرمایه گذاری می کنند تا اندیشه ای را از بین ببرند؛

۳. تنوّع نیازها و تقاضاها در دنیای امروز که در عین اینکه فرصت آفرین است، کار را دشوار می کند؛

۴. حضور حوزویان در موضع نظام و قدرت، شنیده شدن پیام دینی از لسان آنان را دچار چالش و مقاومت می کند؛

۵. عدم تلاش روحانیون در اقناع و جلب اعتماد و تعامل سازنده و بکارگیری سنّت های دیرین حوزه، در پی بهره مندی آنان از نظام اسلامی؛

۶. گره خوردن ضعف هایی که در نظام اسلامی وجود دارد با امر دین.

بنابراین هم از یک فرصت های طلایی و بزرگ برخورداریم و در عین حال هم با یکسری چالش ها مواجه هستیم که باید مورد توجه باشند؛ بیم ها و امیدها به ما می گوید برنامه ریزی هایمان باید با الگوی خوف و رجاء انجام شود.
[۱۰/۲۸، ‌ ۱۱:۴۳] اکرمی قدس آنلاین ۲: مدیر حوزه های علمیه در بخش پایانی سخنرانی خود راهبردها و راهکارهایی را پیرامون امر تبلیغ دین تبیین کردند و آنها را چنین برشمردند:

۱. ضرورت بهره مندی و برخورداری از یک اندیشۀ راهبردی و برنامه جامع و کلان برای امر تبلیغ در کل کشور و برای هر شهر و استان؛

۲. نیازمندی برنامه ریزان عرصۀ تبلیغ به آمار، ارقام، وضعیت شناسی، تحلیل دقیق و مطالعات میدانی جهت نفوذ فکری و تغییر ساختار شخصیت افراد و شکل دادن شخصیت الهی و معنوی در افراد؛

۳. لزوم توسعه و گسترش رشته ها و گرایش های تخصّصی تبلیغ؛ اعم از رشته های دانشی و یا رشته های مهارتی؛

۴. اجرای آموزش های مهارتی –کاربردی برای عموم طلاب به ویژه افرادی که وارد بخش های تخصصی می شوند؛

۵. محور بودن برنامه پنج ساله و آمایش و کارویژه های روحانیت که در ستاد مرکز مدیریت حوزه های علمیه طراحی و تدوین شده است؛

۶. وجود نگاه جامع و فرابخشی نسبت به نهادهای تبلیغی کشور و گره زدن همۀ فعالیت ها به یکدیگر؛

قمری، [۲۸.۱۰.۲۱ ۰۲:۵۸]
۷. تعامل و همراهی با ظرفیت های درونی مرکز مدیریت حوزه های علمیه؛

۸. داشتن خروجی های هدفمند برای حوزویان و برنامه ریزی برای این که نیازهای مختلف جامعه و نظام اسلامی پاسخ داده شود؛

۹. ارتقاء وضعیت دانش آموختگان حوزوی که در عرصه تبلیغ فعال هستند و ایجاد ارتباط معرفتی و عاطفی بین آنان و حوزه علمیه؛

۱۰. بهره گیری از نگاه و رویکرد جهادی و گروه های جهادی؛

۱۱. جذب منابع لازم برای ارتقاء طرح ها و برنامه ها اعم از منابع نهادی و یا مردمی؛

۱۲. معالجه کردن آسیب های اجتماعی و مسئولیت پذیر بودن در مقابل آنها؛

۱۳. حضور در محیط های نوین و استفاده از ابزارهای نوین جهت ترویج و تعمیق تبلیغ دین؛

۱۴. داشتن رویکرد بین المللی در تمامی طرح ها و برنامه ها.
در ادامۀ مراسم افتتاحیه این همایش که در جوار حرم مطهر رضوی علیه الصلاۀ و السلام برگزار گردید، حجت الاسلام و المسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه ضمن اشاره به ضرورت توجه به فضائل اخلاقی به ویژه «اخلاص» در عرصۀ تبلیغ، برخی از راهبردها و راهکارهای کلان و مورد توجه معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه را تبیین و تشریح کرد و افزود: اگر در کارهایمان اخلاص داشته باشیم، خداوند ما را در همه امور از جمله در برنامه ریزی و اجرای تبلیغ یاری می دهد و افقهای نو و جدیدی در مقابلمان می‌گشاید.

ایشان در ادامه بیان کرد: یکی از ثمرات اخلاص در تبلیغ انجام حرکتهای جهادی و تلاش فراوان برای رسیدن به اهداف تبلیغ در عین سختیها و کاستیهای ظاهری است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه یکی از مهم ترین نتایج خدا نگری و اخلاص در فعالیت‌های تبلیغی را درک درست از مسائل تبلیغ دانستند که با لطف و عنایت پروردگار متعال حاصل می شود.

مسئول مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ بر همکاری معاونین تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه استانها با همه سازمانها و نهادهای تبلیغی تاکید کردند و وحدت و همدلی را در همه امور تبلیغ لازم شمردند.

رئیس ستاد بحران حوزه های علمیه در ادامه به برخی از طرح ها و برنامه های جدید که در مسیر توسعه و ارتقاء تبلیغ حوزه های علمیه تدوین شده است، اشاره کرد و در این زمینه بیان کرد: در دورۀ جدید مدیریت حوزه های علمیه توجه ویژه ای به عرصۀ تبلیغ شده است و طرح ها و برنامه های جامع طراحی یا  بروز رسانی شده است که از جملۀ آن ها، طرح های «هجرت بلند مدت»، «تبلیغ در فضای مجازی»، «مسجد تراز اسلام و انقلاب اسلامی» و «مدارس امین» و «هنر» است.
 
بنا به این گزارش همایش معاونین تبلیغ و امور فرهنگی مراکز مدیریت حوزه های علمیه استان ها به مدت سه روز در شهر مشهد مقدس برگزار می شود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.