آیت‌الله فاضل لنکرانی با محکوم کردن اهانت به مراجع تقلید، از همه علاقه‌مندان به انقلاب، خواست نگذارند که مرجعیت تضعیف شود، ادامه داد: تضعیف مرجعیت بدون تردید مساوی با تضعیف انقلاب است.

مراجع واقعاً نگران وضع مردم هستند/تضعیف مرجعیت، تضعیف انقلاب است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، آیت‌الله فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در ابتدای درس خارج اصول، درباره اهانت بعضی از سایت‌ها به یکی از مراجع تقلید، گفت: ما نمی‌گوئیم کسی حق انتقاد ندارد، خود رهبری معظم انقلاب فرمود به خود من هم می‌توانید انتقاد کنید و این یک حق برای مردم است که اگر مطلبی را ولو از یک مرجع تقلید یا از رهبری دیدند و اشکال یا انتقاد داشتند بتوانند آن را بیان کنند؛ اما متأسفانه آنچه که در این نوشتار واقع شده اهانت است، آن هم نه اهانت به یک مرجع مسلم تقلید، اهانت به نهاد مرجعیت. به همه مراجع اهانت شده و برای ما بسیار سخت و دردآور است که در نظام جمهوری اسلامی که به برکت نهاد مرجعیت به وجود آمده شاهد چنین رفتاری باشیم.

آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: امام (ره) اگر توانست این انقلاب را رهبری کند برای این بود که مرجع تقلید مردم بود، وقتی او فرمود واجب است و دستوری می‌داد، مثل دستور امام زمان (ع) تلقی می‌شد.

دشمن دنبال تضعیف شیعه و مرجعیت است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دشمن دنبال تضعیف شیعه و مرجعیت است، این آقایان که خودشان ادعای دشمن شناسی دارند، در زمین دشمن بازی می‌کنند و همان کاری را که دشمن می‌خواهد انجام می‌دهند.

تقلید سیاسی مراجع از اطرافیان و گروه‌ها بزرگترین اهانت و افترا به ایشان است

آیت‌الله فاضل لنکرانی با انتقاد از تعبیر بسیار سخیف تقلید سیاسی به کار رفته در نوشتار اخیر درباره مراجع، گفت: اینها هر وقت خواستند اهانتی کنند گفتند مراجع خودشان این حرف‌ها را نمی‌زنند اطرافیان اینها برایشان مهندسی می‌کنند. در زمان مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه همین قلم به دست‌های این چنینی که امروز هم متأسفانه بعضی از رسانه‌ها در اختیارشان هست همین حرفها را می‌زدند، در حالی که این خلاف واقع است ما خودمان از نزدیک دیدیم.

امام، رهبری و مراجع، واقعاً مؤید به تأییدات الهی هستند

وی با بیان اینکه در سال‌های آخر عمر امام (ره) ‌ نیز برای مخالفت با ایشان از چنین حربه‌ای استفاده می‌کردند، گفت: اینها باورشان نیست به اینکه یک کسی مثل امام، رهبری یا مراجع، واقعاً مؤید به تأییدات الهی هستند، حالا سن‌شان یک مقدار بالاست اما می‌بینیم گاهی اوقات از یک جوان بیشتر برای پاسخ به استفتائات، مطالعه روزنامه‌ها و بررسی امور مردم وقت می‌گذارند.

مراجع بیشترین ارتباط را با مردم دارند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: مراجع بیشترین ارتباط را با مردم دارند، از طوایف مختلف، اقوام مختلف، شهرهای مختلف، استان‌های مختلف، خدمت مراجع می‌آیند. گاهی اوقات یک مسؤول اقتصادی کشور پیش پدر ما می‌آمد، مرحوم والد ما از  آن مسؤول سوال می‌کرد چرا اجناس را گران کردید یا چرا گران شده؟ آن مسؤول می‌گفت من اطلاع دقیق ندارم، ما از ایشان می‌پرسیدیم، می‌گفتند دیروز یک گروهی آمدند برای ملاقات و این حرف را زدند از فلان استان از کشاورزهای آنجا. مراجع با مردم ارتباط مستقیم دارند، چرا به بهانه حرفی که مورد پسندتان نیست تهمت می‌زنید و اهانت می‌کنید؟

مدعی پیروی از رهبری معظم انقلاب به مراجع اهانت نمی کند

آیت‌الله فاضل لنکرانی خطاب به افرادی که به مراجع اهانت کرده‌اند گفت: اولاً شما مدعی پیروی از رهبر معظم انقلاب هستید، آیا رهبری معظم انقلاب ما این روش را می‌پسندد که یک کسی بیاید دهان خودش را باز کند و درباره حرفی که یک مرجع مسلم تقلید در ملاقات با مسوولی زده، شروع به اهانت کند؟

مراجع در تمام دولت‌ها نظراتشان را مطرح کرده‌اند

وی با بیان اینکه گاهی می‌گویند چرا مراجع در هشت سال گذشته حرفی نمی زدند، گفت: مراجع ما در تمام دولت‌ها از بعد از رهبری معظم انقلاب، هر وقت اشکال و مطلبی بوده یا شفاهاً یا با نامه یا در ملاقات‌ها صریحاً می‌گفتند، چون مرجع تقلید غیر از دین، خدا و امام زمان چیز دیگری برایش معیار نیست.

آیت‌الله فاضل لنکرانی ضمن شاهد آوردن ماجرایی در این زمینه در زمان اصلاحات گفت: در سال ۱۳۷۷ در دولتی که موسوم به دولت اصلاحات بود، نامه‌ای را هم مرحوم والد ما و سه نفر دیگر از مراجع به دولت آن زمان نوشتند و اشکالات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را بیان کردند. همان گونه که در دولت‌ای بعدی این رویه را ادامه دادند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار با بیان اینکه گفتن این مطلب که مراجع در هشت سال گذشته همراه دولت بودند یک افتراء به ایشان است، افزود: در دولت نهم و دهم خیلی مراجع صحبت کردند ولی نمی‌گذاشتند حرفشان به جایی برسد. اینکه بگوئیم اینها در هشت سال گذشته همراه بودند این خودش افترا است.

نسبت دادن ارتباطات محدود و محیط بسته به مراجع افترایی دیگر به مراجع است

 وی نسبت دادن ارتباطات محدود و محیط بسته به مراجع را افترای دیگر دانست و گفت: مگر مرجع تقلید نمی‌داند؟ اگر غیر علمٍ حرف بزند این کار حرام است؟ او خودش منبع برای شناساندن حلال و حرام به من و شماست، تا یک حرفی برایش مسلم نباشد نمی‌تواند آن را مطرح کند.

نسبت دادن مهندسی ذهن و مواضع مراجع، هدف انگلیس و آمریکاست

وی طرح موضوع ارتباطات محدود یا این تعبیر که اعضای دفتر این مراجع مهندسی مواضع می‌کنند یا طراحی ذهن می‌کنند را بسیار خطرناک دانست و افزود: این موضوع همان است که انگلیس و آمریکا دنبال می‌کنند. در دولت نهم و دهم یکی از اهدافشان تضعیف نهاد مرجعیت بود همان زمان مرحوم والد ما می‌گفتند این دولت با اشخاص ما مخالف نیست بلکه با این نهاد مخالف است، ‌می‌خواهد روحانیت و مرجعیت از بین برود.

انتقاد مراجع به موضوعی در نظام از سر دلسوزی و خیرخواهی است

وی افزود: اگر یک مرجع مسلم تقلید می‌خواهد انتقادی به نظام کند قطعاً از روی دلسوزی و خیرخواهی است. البته به این نکته هم باید توجه داشت در این قضایا یک عده‌ای که با انقلاب زاویه دارند به بهانه حمایت از مرجعیت می‌خواهند عقده خودشان را سر انقلاب خالی کنند. اهانت نسبت به مرجعیت، تضعیف مرجعیت و مخالف سیاست امام و رهبری است. تضعیف ایشان، تضعیف انقلاب است و تکریم ایشان بر ما عقلاً ‌و شرعاً واجب است.

گروه‌هایی که یک مقدار با انقلاب زاویه دارند به بهانه حمایت از مرجعیت دنبال بیان عقده‌های خودشان نسبت به انقلاب هستند

وی گفت: از یک طرف برخی از  افراد قلم‌ به دست به مراجع اهانت می‌کنند که این با مبانی انقلاب و امام و رهبری سازگاری ندارد و مسلم است که به ضرر حوزه‌ها و کیان شیعه و انقلاب است. از طرفی هم گروه‌هایی که یک مقدار با انقلاب زاویه دارند به بهانه حمایت از مرجعیت دنبال بیان عقده‌های خودشان نسبت به انقلاب هستند و متاسفانه  اینقدر فضا مسموم است که می‌دانم بعد از این صحبت‌ها، بعضی از سایت‌ها یک قسمت را می‌آورند و بعضی هم قسمت دیگرش را می‌آورند و متاسفانه هیج امانت داری برای درج مطلب وجود ندارد.

ما به دستور مسلم دین، تکریم مراجع را واجب می‌دانیم

آیت‌الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: حرف این است که ما به دستور مسلم دین خودمان، تکریم مراجع را واجب می‌دانیم؛ به ویژه شخصیتی مثل آیت الله العظمی صافی دام ظله العالی که سابقه‌شان روشن است، همه لحظات زندگی‌شان برای اسلام، شیعه، انقلاب و حوزه‌ها بوده. اصلاً نمی‌شود درباره اینها سر سوزنی بگوئیم که تحت تأثیر جریانات خاصی قرار گرفتند، اینها مربوط به خود شماست که لباس یک جریانی را می‌پوشید و کاری به دین و مردم هم ندارید.

مراجع واقعاً نگران وضع مردم هستند

وی تاکید کرد: مراجع واقعاً نگران وضع مردم هستند همانگونه که والد ما گاهی اوقات می‌فرمودند من شب تا صبح خوابم نمی‌برد از مشکلاتی که مردم دارند. این آقایان در قاموس سیاسی‌شان این چیزها نیست اما یک مرجع تقلید این چنین است، یک مرجع تقلید از امیرالمؤمنین یاد گرفته که اگر به یک زن یهودی ظلم شد، سزاوار است که انسان بمیرد از ناراحتی، اینها در قاموس مرجعیت هست. ملاک، هست دین و تشیع است، لذا این اهانت را ما محکوم می‌کنیم. از اهانت کننده در درجه اول می‌خواهیم بیدار شود و توجه پیدا کند، آب به آسیاب دشمن نریزد، نگذاریم که این جور مسائل  ادامه پیدا کند.

برکاتی که امروز در قم وجود دارد از عنایات حضرت معصومه (س) است

وی همچنین با گرامیداشت بیست و سوم ربیع الاول که مصادف با ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم است گفت: برکاتی که امروز در قم وجود دارد، این حوزه بسیار بزرگ و بی‌نظیر عالم تشیع و این درس و بحث‌ها و تحقیقات همه از عنایات حضرت معصومه (سلام الله علیها) هست و ما طلاب و حوزویان مدیون این وجود شریف هستیم.

قم حرم اهلبیت (علیهم السلام) است

آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی با بیان اینکه قم عنوان حرم اهل‌بیت را دارد افزود: عجیب این است که این عنوان حتی برای عتبات مقدسه ذکر نشده، اما در آن حدیث شریف می خوانیم که برای خدا حرم هست، برای پیامبر حرم هست، تا می‌رسد به اینکه برای ما اهل‌بیت حرمی هست و آن قم است، قم حرم همه اهل‌بیت است و این عنوان از مختصات قم است، جای دیگری این عنوان را ندارد.

باید روز به روز ارتباط معنوی خودمان را با حرم کریمه اهل‌بیت بیشتر کنیم

 آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: ما خدا را شکر می‌کنیم که در این حرم با لطف و عنایت خدای تبارک و تعالی موفق به آشنا شدن و آموختن احکام وارده‌ از طرف صاحبان این حرم هستیم، این برای ما بسیار جای افتخار دارد، از این جهت باید این روز ورود را گرامی بداریم و توجه بیشتر به صاحب این قبر شریف داشته باشیم و روز به روز ارتباط معنوی خودمان را با این حرم کریمه اهل‌بیت و این قبر مطهر بیشتر کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.