تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم معرفی ابعاد مختلف شهید سلیمانی به‌عنوان الگویی از قهرمانی واقعی به نسل جوان تأکید و ترویج سیره این شهید بزرگوار را موجب مصونیت جامعه دانست.

لزوم معرفی شهید سلیمانی به‌عنوان الگوی نسل جوان برای مصونیت جامعه

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد سپهبد شهید سردار سلیمانی که در تالار شهید سلیمانی حرم مطهر رضوی انجام شد، با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا»، اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه شریفه می‌فرماید پروردگار آنانی که ایمان آوردند و نیکوکار شدند را در نظر خلق محبوب می‌گرداند و شهید سلیمانی یکی از مصادیق این آیه در عصر حاضر است.
وی افزود: شهید سلیمانی رسانه نداشت و کمتر در تلویزیون مشاهده می‌شد و هیچ‌گاه به دنبال نشان دادن خود نبود، اما جمعیتی که از اقشار گوناگون در مشهد و شهرهای مختلف برای تشییع پیکر شهید سلیمانی گرد آمدند، نشان داد که خداوند چگونه یک مؤمن را در دل‌های مردم محبوب می‌گرداند.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به خصوصیات و ویژگی‌های شخصیت شهید سلیمانی اشاره و با بیان اینکه «اخلاص» در رأس ویژگی‌های ممتاز این شهید گران‌قدر بود، تصریح کرد: اخلاص است که موجب رشد و تعالی معنوی انسان می‌شود و دل‌ها را تسخیر می‌کند که این ویژگی در شهید سلیمانی بارز بود.
وی به نبوغ نظامی و سیاسی و قدرت تحلیل و نظریه‌پردازی شهید سلیمانی اشاره و اظهار کرد: شهید سلیمانی علی‌رغم برخورداری از نبوغ در مسائل نظامی و سیاسی و برخورداری از قدرت تحلیل و نظریه‌پردازی، در برابر رهبر معظم انقلاب کاملاً مطیع و تسلیم بود و رمز موفقیت این شهید عزیز سربازی ولایت و حرکت با اعتقاد در چهارچوب اوامر رهبری بود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی تصریح کرد: رمز موفقیت مالک اشتر تنها قهرمانی و رشادت او در میدان نبرد نبود، نماد شجاعت مالک اشتر و آنچه که موجب سعادتمندی و ماندگاری او در تاریخ شد، ولایتمداری و اطاعت محض مالک اشتر از امیرالمؤمنین علی(ع) بود؛ ویژگی ممتازی که شهید سلیمانی نیز در برابر رهبر معظم انقلاب از آن برخوردار بود.
وی با اشاره به عنایت و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب نسبت به شهید سلیمانی، اظهار کرد: شهید سلیمانی به معنی واقعی کلمه نماد «انقلابی بودن» است، ازاین‌رو باید شهید سلیمانی را همان‌گونه که بود با تمام ویژگی‌هایش به مردم معرفی کرد، نباید در معرفی شهید سلیمانی سلیقه‌ای برخورد و تنها به بخشی از ویژگی‌های این شهید گران‌قدر پرداخته شود.
تولیت آستان قدس رضوی معرفی گزینشی ابعاد شخصیت شهید سلیمانی را جفا به این شهید خواند و با بیان اینکه شهید سلیمانی به هیچ عنوان به دنبال نام و نشان نبود، گفت: حضرت علی(ع) در میدان نبرد با اشقیا شجاع‌ترین و قاطع‌ترین، در محراب عبادت عابدترین و در برابر یتیمان و ضعفا مهربان و رئوف‌ترین بود، شهید سلیمانی نیز به‌عنوان پرورش‌یافته‌ای در مکتب حضرت علی(ع) از ‌چنین شخصیتی برخوردار بود.
وی به ادبیات شهید سلیمانی در سخنرانی‌هایش اشاره و تصریح کرد: شهید سلیمانی فردی نظامی است، اما هنگام سخنرانی در موضع کرامت انسانی و رأفت سخن می‌گوید، به جوانان و نسل جدید و آن‌هایی که به‌ظاهر هنجارهای اجتماعی و دینی را رعایت نمی‌کنند، نگاهی توأم با مهربانی، رأفت و پدرانه دارد؛ نوع ادبیاتی که در خصوص این افراد به کار می‌برد قابل‌توجه است، تعابیری همچون «این‌ها فرزندان ما هستند»، «برادران و خواهران ما هستند» که این شهید والامقام به کار می‌برد، درس‌آموز است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی به روحیه تواضع و مردم‌داری شهید سلیمانی اشاره و اظهار کرد: شهید سلیمانی با همه عظمت و جایگاه نظامی‎ که داشت، اما همواره در میان مردم حضور می‌یافت و خود را جدا از مردم نمی‌دانست، در برخورد با مردم و ضعفا از جهات احساسی و عاطفی بسیار بالایی برخوردار بود، با تمام عظمتی که داشت اما هیچ‌گاه شأنی برای خود قائل نبود و ذره‌ای تکبر در وجودش نداشت و تمام ملت را صرف‌نظر از گرایش‌ها و سلایق حقیقتاً دوست می‌داشت؛ لذا خداوند نیز محبت او را در دل همه مردم قرار داد، که این حقیقت در تشییع پیکر این شهید آشکار شد.
وی با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی یک سرمایه ملی است، اضافه کرد: شهید سلیمانی یک انقلابی حقیقی و سیاستمدار برجسته بود، اما اهل جناح و حزب نبود، شخصیت شهید سلیمانی بسیار بزرگ‌تر و فراتر از جناح‌ها و احزاب بود؛ او تنها در جریان انقلاب بود و شخصیتی ملی داشت، این سرمایه و شخصیت ملی باید حفظ شود و نباید اجازه مصادره شهید سلیمانی را داد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی، سردار سلیمانی را سرمایه اجتماعی عظیم برای نظام اسلامی دانست و گفت: شهید سلیمانی را همان‌گونه که هست باید معرفی کرد نه از نگاه و دیدگاه‌ خودمان، شهید سلیمانی را باید با همان شجاعت، صلابت انقلابی و ولایتمداری و وسعت دید و نگاه به جامعه معرفی کرد.
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در الگوسازی برای جوانان ضعیف عمل شده است، شهید سلیمانی را بهترین الگو برای نسل جوان خواند و گفت: نسل جوان ما نیازمند الگوهای فاخر است، الگوهای نامناسبی که جوانان را به دین‌گریزی و گرایش به فرهنگ غرب سوق می‌دهند یک تهدید و خطر برای جامعه اسلامی ما هستند، ما باید برای نسل جوان الگو معرفی کنیم و شهید سلیمانی با ظرفیت‌های عظیمی که دارد می‌تواند یک الگوی مناسب برای جامعه و جوانان ما باشد.
تولیت آستان قدس رضوی شهید سلیمانی را یک امانت بزرگ دانست و با بیان اینکه ترویج سیره این شهید بزرگوار موجب مصونیت جامعه است، گفت: بزرگداشت شهید سلیمانی تنها به برگزاری یک مراسم تجلیل نیست، این جفا به شهید سلیمانی است؛ شهید سلیمانی باید به الگوی نسل جوان مبدل شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در پایان گفت: آستان قدس رضوی برای گرامیداشت شهید سلیمانی هر آنچه در توان داشته باشند انجام خواهد داد و انجام آن را وظیفه خود می‌داند.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.