رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از کسب رتبه برتر بین المللی پروژه پلنگ ایرانی که بخش موثری از آن به صورت پایلوت در منطقه دهگاه شهرستان بجنورد در جریان است، خبر داد

پروژه پلنگ ایرانی برتر بین‌المللی شد

به گزارش قدس آنلاین، طرح پلنگ ایرانی جایزه « تاثیر تسهیلگری فرآیندی گروه در رابطه با فعالیت های اجتماع محور این پروژه با رویکرد تحقیقاتی و حفاظتی» را از آن خود کرده است.

بهروز جعفری اظهار داشت: برنامه ای از طریق موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان در منطقه دهگاه از توابع شهرستان بجنورد  اجرا شد که هفته گذشته از سوی انجمن بین المللی تسهیلگران مورد تقدیر قرار گرفت.

وی افزود: این طرح رتبه برتر جایزه اثرات تسهیلگری در سال جاری را  در بین کشورهایی چون آمریکا، کانادا، سوییس، بلژیک، اسکاتلند، روسیه، چین و عربستان سعودی به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: تا کنون مطالعات متعددی به صورت پایلوت توسط موسسه با همکاری این اداره کل در استان خراسان شمالی و در زمینه پلنگ انجام شده است که نتایج آن در اقدامات حفاظتی  مدیریتی مربوط به این گونه مورد استفاده قرار گرفته است.

جعفری گفت: این طرح به صورت خاص در رابطه با «موضوع پایش جمعیت و زیستگاه»  پلنگ ایرانی که یکی از  موضوعات حایز اهمیت در برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ در ایران است، شکل گرفته است.

وی افزود: یکی از موضوعات اساسی در خصوص شکل گیری ساختار پایش نظام مند جمعیت و زیستگاه بالاخص در زیستگاه های خارج از مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست، توجه به توسعه ظرفیت های محلی در رابطه با اجرا و تأمین پایداری نتایج طرح پایش است.

از پروژه پلنگ ایرانی تا اشتغال زایی برای زنان روستایی

مسوول کارگروه اجتماع محور این طرح هم در این زمینه گفت: ما با بهره مندی از روش های تسهیلگری و اتخاذ رویکرد «توسعه محلی دارایی محور»  با همکاری افراد محلی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اقدام به شناسایی ظرفیت‌ها و مهارت‌های محلی کردیم.

گلی احمدی فرد اظهار داشت: مشاهده‌گری، مصاحبه غیررسمی و ساختاریافته، برگزاری جلسات مشارکتی و جلسات بحث گروهی متمرکز از مهم‌ترین روش های مورد استفاده در بخش شناخت وضعیت موجود بودند.

وی با بیان اینکه رویکرد تسهیلگری فرآیندی گروه، هسته اصلی جلسات مشارکتی بود افزود با استفاده از تکنیک‌های تعاملی متنوع، ضمن جلب مشارکت و اعتماد مخاطبان، زمینه همراهی آنها در اقدامات جمعی سازگار با اهداف اصلی پروژه فراهم شد.  

احمدی فرد در خصوص انتخاب این منطقه برای اجرای طرح حاضر گفت: مطالعات متعددی برای انتخاب مناطق پایلوت در این پروژه انجام شد که بخشی از آنها توسط کارگروه تحقیقات و پایش طرح و بخشی دیگر توسط کارگروه اجتماع محور صورت گرفت.

مسوول کارگروه اجتماع محور پلنگ ایرانی افزود: در نهایت با جمع بندی نتایج حاصل از بررسی های ۲ کارگروه یاد شده، منطقه دهگاه به عنوان یکی از مناطق پایلوت در طرح حاضر انتخاب گردید.

احمدی فرد با اشاره به اینکه این طرح با حمایت برنامه کمک های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی برنامه عمران سازمان ملل متحد در دست اجرا بوده است، افزود: یکی از مدل هایی که در این روستا به کارگرفته شده است مدل «بُرد سریع»  است که متمرکز بر انجام فعالیتی محسوس، زودبازده، خرد مقیاس، منفعت زا، سریع و اقتصادی می باشد.

مسوول کارگروه اجتماع محور پلنگ ایرانی اظهار داشت: با استفاده از این مدل طی یک تصمیم گروهی توسط جمعی از زنان روستایی در منطقه دهگاه، شیره انگور تولید شد و فرصتی برای اولین تجربه کار گروهی زنان روستا را فراهم کرد که به دنبال آن، زنان روستا برای اولین بار محصولی با هدف فروش تولید کردند.

 مدیرعامل موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی، پیشتر نیز از اشتغال زایی و حمایت از تولیدات بومی بر اساس شرایط عرفی، اجتماعی، محیط زیستی و ظرفیت ها و فعالیت های سازگار با موضوعات حفاظت از حیات وحش در راستای شکل گیری برنامه مبتکرانه مناطق مرجع پایش جمیعت و زیستگاه های پلنگ ایرانی، خبر داده بود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.